Накъде отива Байдъномиката и защо някои демократи мразят този термин
Президентът Джо Байдън ще посети Пенсилвания – това е първата му официална визита за годината и 33-та в щата от встъпването му в длъжност.
Темата ще бъде добре позната: Байдъномика.
Използването на термина от миналото лято предизвиква горещи спорове сред някои демократи, макар че включва стратегията на президента и сътрудниците му за изтъкване на икономическите постижения под негово ръководство.
Но тъй като икономиката продължава да показва признаци на подобрение - а най-вероятният му републикански съперник се приближава към номинацията, има малко признаци, че Байдън ще се откаже от този етикет, дори ако други в неговата партия го избягват, пише в анализ CNN.
Байдън ще развее знамето на "Байдъномика" в Алентаун, Пенсилвания, някогашен център на стоманодобива и производството, който пострада от деиндустриализацията, но през последните години се съживи, а нивото на безработица според Белия дом сега е на 30-годишно дъно.
Президентът ще се срещне със собственици на малък бизнес, които според администрацията му са се възползвали от политиките на Байдън, и ще изтъкне това, което наричат "бум на малкия бизнес" - 16 милиона нови заявления, подадени от началото на управлението му.
Помощниците на Байдън се надяват, че "Байдъномиката" в крайна сметка ще се превърне в лозунг за демократите, тъй като икономическите ползи ще навлязат в американските домакинства и психика, а инвестициите в инфраструктура, технологии и работни места ще започнат да се отразяват.
Но те признават и, че промяната на обществените възгледи за икономиката няма как да се случи за един ден.
"Икономическите политики на президента дават чудесни резултати по отношение на реалното увеличение на заплатите, заетостта и богатството", заяви в четвъртък директорът на Националния икономически съвет Лаел Брейнард, "но все още имаме работа по отношение на намаляването на разходите."
Данните за индекса на потребителските цени показват, че те са се повишили с 3,4% на годишна база през декември, което е значително намаление спрямо предходната година.
Все пак цените са много по-високи, отколкото бяха преди инфлацията да започне да се покачва в началото на мандата на Байдън, а тя упорито преследва президента като политически проблем.
Байдън настоява екипът му да намери осезаеми начини да покаже как неговата работа подобрява живота на хората и намалява разходите, а официални лица твърдят, че той е разочарован от упорито ниските рейтинги на одобрение, които не отразяват икономиката, която по повечето показатели се развива изключително добре.
В Алентаун Байдън се надява да изтъкне една общност, която се е възстановила, след като тежката индустрия се е изнесла, а пандемията е затворила много предприятия. Безработицата в момента е 3,9%.
Това е част от стратегията за локализиране на политиките в конкретни общности, които според служителите на Белия дом могат да окажат по-голямо въздействие върху избирателите.
Дълга борба за промяна на икономическия сюжет
Фокусирането върху растежа на малкия бизнес в Алентаун може да помогне на Байдън да се справи с понижаването на потребителските цени, твърди високопоставен служител на администрацията, посочвайки способността на динамичния бизнес да увеличава конкуренцията и да намалява разходите за потребителите.
"Те са свързани помежду си, нали? Това са повече малки предприятия и предприемачество, повече конкуренция в икономиката, което допринася за намаляване на разходите. И затова не мисля, че това е "или-или". Мисля, че става дума за всичко това", смята служителят.
"Има още много работа за вършене", допълва той по отношение на намаляването на разходите. "И президентът вярва дълбоко в това и е ангажиран с него, за да намали разходите за семействата, да им осигури повече възможности и затова останахме фокусирани върху намаляването на разходите.
Помощниците на Байдън са окуражени от нарастващите доходи, които най-сетне изпреварват увеличението на инфлацията.
Президентът и екипът му с готовност изтъкват, че широко прогнозираната рецесия така и не се е случила. Те изтъкват и подобренията по няколко показателя за потребителското доверие като знак, че американците започват да гледат по-позитивно на икономиката.
В същото време намаляването на инфлацията, силното наемане на служители и подобреното потребителско доверие не доведоха до значително подобрение в мнението на американците как Байдън се справя с икономиката - включително в Пенсилвания, където той ще излага икономическите си аргументи днес.
Проучване на университета Quinnipiac сред регистрираните гласоподаватели в Пенсилвания, публикувано тази седмица, показа, че само 33% от тях определят икономиката като отлична или добра; 66% я определят като не толкова добра или лоша. 44% смятат, че икономиката на САЩ се влошава, 29% са на мнение, че тя остава същата, а 26% смятат, че се подобрява.
За Байдън обаче резултатите на Quinnipiac все пак съдържат зрънце добра новина. Проучването показа, че той е подкрепян от 49% срещу 46% за Тръмп. За първи път в Пенсилвания Байдън има числено предимство пред Тръмп в президентската надпревара през 2024 г., според авторите на проучването.
Непопулярен лозунг
Сред някои от съмишлениците на Байдън, отдавна има опасения относно подхода на Байдъномиката.
Въпреки широко разпространените похвали за постиженията му, някои казват, че е по-добре Байдън да се фокусира върху заплахите, които крие едно потенциално второ президентство на Тръмп - залози, които президентът вече започна драматично да излага в политическите си речи, включително през последната седмица.
Други съюзници на демократите казват, че Байдън е по-добре да насочи посланието си по-тясно към цените, които, както признават сътрудниците на Белия дом, са основен проблем за американците.
Blueprint, компания за публични проучвания, наскоро публикува данни, насърчаващи Байдън да приеме по-строго послание за инфлацията и понижаването на цените, заявявайки, че това са областите, които са най-важни за избирателите.
Сред конкретните политики, които според него намират отзвук, са инвестирането във веригите за доставки на селскостопански продукти, намаляването на дефицита и борбата с таксите за смет.
"Това, което установихме, е, че Байдън наистина трябва да защитава по-ефективно своята антиинфлационна програма. Много от политическите му победи - а той има значими по отношение на инфлацията, просто не пробиват", обяснява главният социолог на Blueprint Еван Рот Смит.
"Президентът може и трябва да се възползва от всяка възможност, за да изтъкне тези политики и да каже: "Да, аз съм в борбата с вас за цените; да, разбирам загрижеността; да, аз предприемам и съм предприел действия. Ето какво съм направил X, Y и Z." И тези неща намират отзвук", допълва той.
Белият дом заяви, че данните от Blueprint потвърждават популярността на политиките на Байдън.
Други демократи обаче са предпазливи да си приписват заслуги за подобряване на икономиката, която американците все още възприемат негативно.
Миналата седмица CNN съобщи, че републиканецът Стивън Хорсфорд, ранен поддръжник на Байдън в надпреварата през 2020 г., се е срещнал с лидерите на Белия дом, включително с главния съветник на Байдън Анита Дън, за да ги притисне да се откажат от използването на "Байдъномика" с аргумента, че фразата е твърде съсредоточена върху президента, а не върху привличането на избирателите.
Дори самият Байдън изрази скептицизъм, когато екипът му обсъждаше термина в кулоарите миналото лято, опасявайки се да се обвърже с тогавашната все още несигурна икономика. По време на първоначалното ѝ въвеждане самият президент призна, че е объркан какво точно означава тази дума.
"Не знам какво, по дяволите, е това. Но то работи.", заяви той по време на политически митинг във Филаделфия.
Сега, когато Байдън увеличава усилията си за преизбиране като президент, членове на екипа му имат ключова роля в реализирането на ползите от Байдъномиката.
Един от тях е Мич Ландрийо, който беше отговорник в Западното крило за прилагането на новия закон. Очаква се именно той да се присъедини към кампанията на Байдън и да бъде основен двигател за популяризиране на термина Байдъномика, издават официални лица от Белия дом пред CNN.