Няма време за бюджета на САЩ: Как ще решат финансовия пъзел в Капитолия
Законодателите на Америка напуснаха Капитолия за празниците без споразумение по общите нива на разходи – важна предпоставка за договаряне на по-широкообхватна сделка за бюджета.
Целта още преди седмици беше споразумение, но разногласията по въпроси като колко да се намалят разходите за невъоръжените сили и как да се процедира със спорните допълнителни разходи забавиха дискусиите, пише в анализ по темата Politico.
Дори когато успеят да получат отговорите в цифри, конгресмените ще имат нужда от няколко седмици, за да уточнят хилядите детайли, необходими за сключването на договор за държавните разходи.
Когато законодателите се върнат към задълженията си в началото на годината, те ще имат само две седмици преди първия краен срок на 19 януари – който може да доведе до блокиране на правителството и още две седмици след това, преди пълното спиране на работата на 2 февруари.
Това не се отнася за безизходицата по отношение на сигурността на границите и помощта за Украйна, допълва Politico.
За разлика от предишните рискове за блокиране на правителството, този път краткосрочното закърпване не е изход от ситуацията.
Демократите и някои републиканци остро отхвърлят резервния план на председателя Майк Джонсън за удължаване срока на действие на законопроекта за временните разходи до края на фискалната година, позовавайки се на ограниченията за финансиране в лятната сделка за дълга, които биха наложили съкращения за десетки милиарди долари.
Пакетът за дълга, договорен от президента Джо Байдън и бившия председател на парламента Кевин Маккарти, трябваше да бъде решение на тежката задача, определяйки параметрите за компромис по отношение на разходите.
Вместо това републиканците от Камарата на представителите неколкократно подкопаха сделката, тъй като сенаторите приеха допълнителни спешни разходи, които надхвърлят лимитите, предвидени в споразумението за дълга.
Ето кои са петте най-спорни въпроса в хода на преговорите в Капитолия:
Повече средства за отбрана
Пакетът за дълга определя нивото на финансиране на програмите за национална отбрана, което е един от най-малко спорните въпроси в ожесточената борба за разходите. Но все още има дебат за разрешаване.
Споразумението за дълга определи таван от 886 млрд. долара за програмите за национална отбрана, което представлява увеличение от 3,2% в съответствие с бюджетното искане на Байдън за фискалната година, която започна на 1 октомври.
Законодателите използваха тази обща сума, за да напишат своето компромисно годишно законодателство за отбранителната политика, известно като NDAA, което премина както през Сената, така и през Камарата на представителите с двупартийна подкрепа.
Въпреки това, желанието за осигуряване на допълнителни средства за армията остава на дневен ред.
Демократите и републиканците в Сената искат да добавят около 8 млрд. долара "спешно" финансиране, за да подплатят бюджета на Пентагона, считайки исканата от Байдън сума за недостатъчна.
Консерваторите в Камарата на представителите обаче настояват да не се отпускат никакви средства над ограниченията за разходите, предвидени в закона за дълга.
Орязване на парите за невоенни дейности
Споразумението за дълга ограничава финансирането на невоенните дейности до 704 млрд. долара за текущата фискална година, което представлява намаление с повече от 9% в сравнение със сегашните нива на финансиране.
Но сделката, придружаваща споразумението, смекчава този удар, като потенциално осигурява до 69 млрд. долара допълнителни средства за вътрешни програми.
Консерваторите искат да премахнат тези допълнителни средства. Демократите на свой ред се противопоставиха.
Отделно от това, демократите и републиканците в Сената се споразумяха да разпределят допълнителни 6 млрд. долара в своите законопроекти за бюджетните кредити, които ще финансират Министерството на вътрешната сигурност, Министерството на здравеопазването и човешките ресурси, Държавния департамент, Министерството на правосъдието и др.
Но и в този случай хардлайнерите в Камарата на представителите настояват за стриктно спазване на ограниченията за финансиране, предвидени в закона за дълга, което сенаторите едва ли ще приемат.
Какво ще се случи със "спешните" парични средства
Сделката за 69 милиарда долара, както и усилията на Сената да подплати законопроектите си за разходите с допълнителни 14 милиарда долара, попадат в категорията "спешни" парични средства - рутинна маневра, която има за цел да заобиколи ограниченията за финансиране, предвидени в закона за дълга.
Демократите отхвърлят категоризирането на сделката като "странично споразумение" към това за дълга, като твърдят, че тя е важна част от закона, договорена и от двете страни.
Това включва около 25 млрд. долара за "промени в задължителните програми" - бюджетна тактика, използвана и от двете партии, при която икономиите се отчитат на хартия и се използват за увеличаване на разходите в други области.
Страничната сделка изпълнява и приоритет на републиканците, като отменя около 10 млрд. долара за правоприлагане на данъчните служби, които демократите осигуриха чрез партийния си закон за здравеопазването, климата и данъците миналата година. Оттегля около 11 млрд. долара чрез фонд за разходи на Министерството на търговията и включва 23 млрд. долара за множество агенции, с които се заобикалят ограниченията на закона за дълга.
Консерваторите в Камарата искат да се откажат от всичко това, като го обявяват за "трикове". Демократите обаче настояват, че страничните споразумения са важна част от сделката. "Всички си стиснахме ръцете и го приехме", заяви в интервю по-рано този месец председателят на Сената Пати Мъри. "А сега председателят казва: "Няма значение, ще се върнем назад".
"Отровни хапчета"
Законодателите и от двете страни са съгласни, че трябва да се откажат от спорните политически разпоредби, известни като "отровни хапчета". Този път това е особено важно, тъй като времето изтича и няма ясен изход.
Републиканците от Камарата на представителите са подготвили варианти на законопроектите за разходите с разпоредби, които биха ограничили сериозно достъпа до аборти, биха забранили финансирането на драг шоута и прайдове, биха намалили усилията за разнообразие и приобщаване във федералното правителство и много други - всички те със сигурност ще бъдат отхвърлени от демократите в Сената и Белия дом.
"Някои ще оцелеят, други - не. Мисля, че тези, които предизвикват проблеми, вероятно няма да бъдат там", каза Том Коул, старши член на Комисията по бюджетните кредити, за политическите добавки. "Ако и двете страни не са съгласни, няма да го сложат там."
Как да го изтъргуваме
Обикновено, най-простият начин за обединяване на всички 12 законопроекта и бързото им приемане е т.нар. на парче – което ще им отнеме повече време, с което не разполагат.
Парите за министерствата на земеделието, транспорта, енергетиката и други свършват на 19 януари. Парите за останалата част от правителството, включително най-големите вътрешни програми и Пентагона, свършват на 2 февруари.
Лидерите на Конгреса със сигурност биха могли да опаковат годишните законопроекти в два или повече по-малки пакета за финансиране и да ги приемат преди двата крайни срока. Но тази стратегия крие още по-голям риск от изтичане на времето в сравнение с прокарването на един огромен законопроект през финалната линия.
Последният път, когато законодателите не използваха подхода приемане на парче, се стигна до рекордно спиране на работата на правителството при бившия президент Доналд Тръмп, отбелязва в заключение на анализа Politico.