Космическата агенция на САЩ НАСА разширява сътрудничеството си с частния бизнес на фона на съкращаване на държавното финансиране, съобщи един от директорите й Стивън Гонзалес.

"Правителството съкращава финансирането на проектите на НАСА и това ни води към по-широко сътрудничество с бизнеса. През миналата година ние снехме грифа "секретно" от повече от 200 разработки свързани с космоса и това ще продължи и тази година" каза Гонзалес в Космическия център "Линдън Джонсън".

Според него американският бизнес активно подхваща идеите родени в НАСА и изпробвани в космоса.

"Сред най-успешните проекти, усвоени от бизнеса, е технологията за извличане на кислород и въглеводороди от лунната повърхност. Тя се използва от американските енергийни компании за добив на шистов газ по "фракинг" метода. Поначало разработката е била предназначена за проекта на постоянна лунна база", казва Гонзалес.

Предполага се, че САЩ ще имат своя база на Луната към 2020 г., заяви неотдавна на среща с избиратели кандидатът за президентска номинация на републиканците Нют Гингрич.

Успешен пример за търговско сътрудничество е и човекоподобният робот "Робонавт 2" Той активно се труди за автопроизводителя "Дженерал моторс". А създадената в лабораториите на НАСА програма Direct Routes, купена от Боинг, позволява оптимизация на трафика и икономии от около 50 милиона долара годишно.

Бюджетът на НАСА към 2010г. достига връх в цялата история на агенцията - 18,7 милиарда долара, но през 2011 спада до 18,5 милиарда. През 2012 и 2013, както се очаква, той ще е 17,7 милиарда. Президентът на САЩ Барак Обама преди е заявявал, че държавата не е способна да засили финансирането от бюджета и предложи на НАСА да започне сътрудничество с частните компании, съобщава БГНЕС.