Пет начина, по които COVID-19 засегна храните в световен мащаб
След като голяма част от населението по света бе поставено под блокада, в социалните медии започнаха да се появяват снимки на празни рафтове в супермаркетите.
Тъй като много ресторанти и други сектори на индустрията на хотелиерството и ресторантьорството са затворени, производители на храни предупреждават, че всъщност имат прекалено много стокови запаси, които ще бъдат похабени.
Ето няколко начина, по които пандемията от коронавирус влияе на веригите за доставките на храни по света, според BBC:
1. Млякото в канала
Тъй като кафенетата в много страни са затворени, свръхпредлагането на мляко се очертава като реален страничен ефект от пандемията.
Асоциацията на производителите на млечни продукти в САЩ изчислява, че на селскостопанските производители им се налага да изхвърлят по 14 милиона литра мляко всеки ден заради нарушените доставки.
Този проблем се наблюдава не само в САЩ, като млекопроизводителите във Великобритания молят правителството за помощ заради собствените си проблеми със свръхпредлагането. Според местната асоциация на млекопроизводителите, всяка седмица на риск са изложени около 5 млн. литра мляко.
Оттам предупреждават, че фермерите, които получават намалена стойност за своята продукция или направо трябва да изхвърлят излишните си количества мляко, са изправени пред сериозни икономически проблеми.
2. Реколтата се похабява
Блокадите оказват негативен ефект върху всички сфери на селското стопанство. Някои производители се опитаха да се пренасочат към снабдяването на обикновени потребители, но промененото пазарно търсене и излишните стокови запаси остават проблем в целия сектор.
От New York Times, които са разговаряли със селскостопански производители в САЩ, посочват като пример компания за преработка на пилешко месо, която трябва да изхвърля 750 000 неизлюпени яйца всяка седмица. От изданието също така са се срещнали с с производител на лук, на когото му се е наложило да остави по-голяма част от реколтата си да изгние, тъй като не е могъл да продаде достатъчно големи количество и не е разполагал с място, където да ги съхранява.
В Индия производителите на чай предупреждават, че мерките срещу разпространението на заразата вече са довели до това първата реколта от чая Дарджилинг да бъде похабена и се страхуват, че същото ще се случи и с втората.
3. Недостиг на работници
В добавка към свръхпредлагането и трудностите в пренасочването на продукцията към потребителите на дребно, селскостопанските производители на много места се сблъскват и с проблеми с недостиг на работници.
Препоръките за самоизолация и социално дистанциране забавят беритбата на някои места, а националните блокади се отразяват на традиционния международен поток от работници в цялата индустрия.
Миналата седмица Германия направи изключение от своята блокада, за да позволи на хиляди румънски и полски работници да летят за страната, за да помогнат с пролетната реколта, особено от ягоди и аспержи.
Във Великобритания пък подеха кампания за насърчаване на местните работници да подпомогнат пазара на труда, там където е необходимо, за да не се стигне до похабяването на хранителни продукти.
4. Промяна в навиците ни на пазаруване
Пандемията доведе и до промени в нещата, които се опитваме да купуваме. Например, Великобритания отчита ръст в търсенето на брашно в последните седмици, тъй като хората, които си останаха вкъщи, все повече прибягват до приготвянето на хляб у дома.
Френските потребители пък все повече купуват био храни, откакто коронавирусът вся страх в страната.
Това може би се дължи на факта, че пазаруват от по-малки, местни магазинчета, казват експерти, или пък защото хората искат да се хранят по-здравословно и да хапват повече местни храни.
Министърът на селското стопанство призова местните власти да промотират отварянето отново на пазарите за хранителни продукти из страната.
Те бяха затворени от съображения за сигурност, но постепенно отварят отново под условия за спазване на правилата за социално дистанциране.
5. Стоковите запаси залежават неизползвани
Да вземем затворените питейни заведения във Великобритания например. По-голяма част от запасите от бира на индустрията може да бъдат похабени заради правилата на правителството, тъй като заведенията може да отворят скоро.
Срокът на годност на някои от бирите изтича само след седмици, което означава, че хиляди неизползвани кегове в мазетата на баровете, може да бъдат негодни за пиене, когато мерките бъдат вдигнати.
Хора от индустрията предупреждават, че това може да означава големи финансови загуби за компаниите.
Новините обаче не са лоши за всички
Някои части от хранителната индустрия извличат ползи от променящите се потребителски навици.
Продажбите на портокалов сок в САЩ, които преди това постоянно намаляваха, сега скачат с 38% на годишна база.
Цената на фючърсите на портокаловия сок нараства значително в последните седмици. "Заразата от Covid-19 се отразява както на предлагането, така и на търсенето на портокалов сок," казва Стивън Инес, старши пазарен анализатор в AxiCorp.
Търсенето е добра новина за фермерите, които отглеждат портокали, особено във Флорида и Бразилия и които осигуряват популярни марки като Tropicana.