Продуктите „Made in China” се сблъскват с нови логистични проблеми
Китайските компании, които искат да развиват глобална дейност, се сблъскват с транспортни проблеми.
Достъпът до евтино производство у дома предостави на китайските бизнесмени предимство в чужбина. Сега обаче това се превръща в недостатък, тъй като пандемията и напрежението в сектора на търговията се отразяват негативно на международните транспортни канали.
Много стоки не могат да бъдат изпратени, казва пред CNBC Фанг Ксъю, вицепрезидент, отговарящ за международния маркетинг за Азиатско-тихоокеанския регион на китайската компания за домакински електроуреди Hisense.
Цената на транспортните контейнери е нараснала пет пъти от около 3 000 до 15 000 долара за брой, а времето за достигането им до Европа е с около седмица повече, казва тя в интервю през миналия месец.
От блокадата на Суецкия канал през март до появата на нови случаи на COVID-19 в основния китайски износен хъб Гуанджоу през юни логистичните спънки за световната търговия се редуват една след друга.
“Не бих нарекъл това, което се случва в Европа и по света хаос, а по-скоро нарушения в логистичната система,” казва Александър Клозе, изпълнителен вицепрезидент на в китайския стартъп за електромобили Aiways.
“Трябваше да променяме работни смени, да отлагаме други, защото нямаше кораби и транспортни контейнери. Това определено ни се отрази,” казва той пред CNBC през юни.
Логистичните проблеми са “забавили някои доставки на компанията с два или три месеца, просто защото колите са били на пристанището без да могат да бъдат транспортирани”, казва Клозе. Aiways произвежда колите си в Китай и ги продава в Европа.
Чуждестранното търсене на произведени в Китай продукти остава голямо. Според китайската митническа служба износът за ЕС нараства с 35.9% на годишна база до 233 млрд. долара, докато експортът за САЩ се увеличава с 42.6% до 252.86 млрд. долара.
Hisense има желание да разширява дейността си в чужбина и е генерирала 7.93 млрд. долара приходи на международните пазари по време на пандемията през миналата година. До 2025 г. компанията има за цел да увеличи приноса на международните пазари към приходите й до 23.5 млрд. долара.
Забавянията в транспорта обаче очертават поредното предизвикателство при опитите им да достигнат до международните пазари.
От близо 3 400 китайски компании, които развиват международна дейност, едва около 200 генерират по над 1 млрд. долара продажби в чужбина, казва Джеймс Руут, партньор в консултантската компания Bain.
Китай е втората най-голяма икономика в света и много икономисти прогнозират, че тя ще изпревари САЩ и ще излезе на първо място в следващите няколко години.
Други китайски компании, които продават продуктите си в чужбина напоследък, се натъкват на предизвикателства, свързани с мерки срещу фалшивите отзиви в Amazon.
“Разбираме, че поведението на някои търговци нарушава правилата на Amazon, което води до ограничения на дейността,” заяви по-рано през месеца Ли Ксинган, който оглавява отдела по международна търговия в Министерството на търговията на Китай.
„Ние винаги сме изисквали компаниите да спазват законите и регулациите на всяка държава, да уважават местните традиции и привички и да развиват дейност съгласно местното законодателство”, добави още той
Китайските търговци може също така да се сблъскат с по-големи разходи, вследствие на въвеждането на нова данъчна политика в ЕС спрямо стоките изнасяни за региона.
“Политическите, икономическите, логистичните и кадровите предизвикателства, с които се сблъскват китайските компании в международната си дейност нараснаха значително,” се казва в статия на официоза на китайската комунистическа партия People’s Daily.
“В последните години неадекватната преценка на риска и превенцията се превърнаха в сериозен проблем пред способността на китайските компании да правят бизнес в чужбина,” се казва в статията, според превод на текста от страна на CNBC.
Предимството на Alibaba по отношение на въздушните товари
Стратегията на Alibaba за излизане в чужбина, която е основен играч на местния пазар на електронната търговия в Китай, включва инвестиции в логистичното й подразделение Cainiao.
„Посредством партньорствата на Cainiao с различни компании за превоз на въздушни товари ние имаме стабилни въздушни доставки до европейски държави,” казва Уилям Уанг, генерален мениджър на AliExpress за Испания, Франция и Италия.
Той твърди, че в резултат на това търговците в AliExpress могат да доставят продуктите до своите клиенти без допълнителни разходи или забавяния.
Въздушните превози обаче обикновено струват много повече от другия вид транспорт, което ги прави непрактични за износа на автомобили и големи домакински електроуреди.
Повече складове в чужбина и придобивания
Логистичните предизвикателства означават, че китайските компании ще се локализират все повече на международните пазари.
Компаниите за електронна търговия изграждат или наемат складови пространства близо до клиентите в Европа, така че продавачите да могат да изпращат предварително стоки, които да бъдат съхранявани там. След като клиент направи поръчка, продуктът трябва да се придвижи само от намиращ се наблизо склад, а не от един континент до друг.
Данни от министерството на търговията на Китай сочат, че китайските компании са построили около 100 нови склада в чужбина през първата половина на годината, след увеличение с около 800 през миналата година.
Китайските компании търсят други начини да установят присъствие на чуждестранните пазари.
Следващата година AliExpress планира да удвои броя на служителите си във Франция, Испания и Италия от малко над 200 в момента, казва Уанг.
По отношения на Hisense, Фанг твърди, че компанията планира още придобивания и построяването на още заводи в различни държави, тъй като митата оскъпяват продажбата на произведени в Китай продукти на някои пазар, като САЩ.