Страните от ЕС днес се споразумяха по общи правила за по-силно либерализиране на пазара на товарния транспорт по суша, разрешавайки при определени условия така наречения каботаж, за да бъдат намалени разходите на сектора и да се води борба срещу затоплянето на климата, предаде Франс прес.

В период, през който позициите на международния пътен транспорт са подкопани от високите цени на горивата, днешното решение, гласувано от транспортните министри на ЕС, вдига протекционистките бариери, отбелязва АФП.

А редица европейски столици, както и Европейският парламент, съзряха удобен момент да настояват за пълно свободно движение на камионите в ЕС в близко бъдеще.

"С това (решение) се слага край на периода на неясни правила в пътния транспорт. Сега имаме ясни и прозрачни правила, за да не бъдат допускани злоупотреби и да имаме справедлива конкуренция", със задоволство заяви словенският министър на транспорта Радован Жеряв, чиято страна председателства ЕС до края на юни, цитиран от БТА.

Международният товарен транспорт вече е либерализиран в ЕС от 1992 година. Днес министрите на транспорта обсъждаха каботажа или възможността един международен превозвач да доставя стоки между два града в страна, която не е неговата родина.

Гласуваното днес правило е просто. След международен курс за доставка на стоки в Германия, холандски превозвач, например, ще има правото да направи три допълнителни курса между европейски градове за срок от седем дни.

Това могат да бъдат три курса между германски градове или три доставки в три различни страни преди превозвачът да се завърне в централата си.