Някой ден хората ще ядат месо, отгледано в космоса, като това може да се случи доста по-скоро, отколкото си мислите.

Aleph Farms - израелска компания, позната с това, че създава телешки пържоли чрез клетки, извлечени от крави, обяви, че успешно е „отгледала” месо на Международната космическа станция, предава CNN.

Това се случва за първи път, което разкрива цял един нов хоризонт пред хранителната индустрия по света. Целта на компанията е да създаде по този начин ултимативното еко месо.

Ето как работи процесът: изследователите извличат клетки от крава, захранват ги с хранителни вещества, след което ги поставят в среда, която имитира кравешко тяло. Клетките започват да се делят и да създават съединителна мускулна тъкан, като в крайна сметка, всичко това израства до пълноценна пържола.

Aleph Farms си партнира с руска компания за биопринтиране за успешното завършване на процеса по създване на първото космическо месо, което се е случило на 26 септември тази година.

Те сглобиха „малка по мащаб мускулна тъкън в 3D биопринтер, разработен от 3D Bioprinting Solutions, в условия на микрогравитация”, посочват от Aleph Farms в съобщение до медиите.

Това проучване е проведено във възможно най-екстремната среда, служи като важен индикатор за методите за създаване на устойчиво производство на храна, което не експлоатира земя, вода и не замърсява, твърдят от компанията.

Космическото месо може да помогне на космонавтите при дълги мисии, както и да послужи за решаване на проблемите с недостига на храна на Земята, с оглед нарасващото население, става ясно от изявление на 3D Bioprinting Solutions.

Продуктите на Aleph Farms не са достъпни за широката маса все още, но се очаква те да са готови за пазара до три-четири години, споделят от компанията.

Дидие Тобиа, изпълнителен директор на Aleph Farms, коментира, че индустриалното земеделие е „изгубило връзка с животните”, като отглеждането на месо, което не изисква колене на животни, е по-добра алтернатива от използването на крави, като „машини за производство на пържоли”.

Така процесът е не само по-хуманен, но и по-добър за околната среда, твърди компанията, сред чиито цели попада идеята за създване на производство, което има минимален вреден отпечатък върху природата.

Производството на телешко месо изисква сериозно количество земя и ресурси. Кравите растат по-бавно от свинете, което означава, че изискват повече храна и вода.

Телешкото е отговорно за 41% от парниковите газове, отделяни от животновъдството, или 14.5% от общото количество парникови газове, отделяни по света, сочат данните на ООН.

Това е повече от директните емисии, отделяни от сектора на транспорта.

„В космоса нямаме налични 10 хил. или 15 хил. литра вода, за да произведем един килограм телешко”, казва Тобиа. „Съвместният експеримент бележи значителна първа стъпка към постигането на нашата визия за осигуряване на храна за идните поколения, като същевременно запазим природните си ресурси”, добавя той.

Появи се вегански ETFЕдна инвестиционна фирма се опитва да капитализира от успеха на компаниите за „месо” на растителна основа чрез пускането на нов вегански борсово търгуван фонд (ETF)

Тези усилия идват на фона на напрежение по темата климатични промени.

Неправителствената организация Институт за световни ресурси посочи през юли тази година, че американците ще трябва да намалят средната си консумация на телешко с около 40%, а европейците с 22%, за да може светът да продължи да изхранва 10-те милиарда души, които се очаква да населяват Земята през 2050 г.

Търсенето на месо се очаква да нарасва с дори още по-бързи темпове – около 70%. Световното търсене на телешко, агнешко и козе месо ще скочи с 88%, твърди НПО-то.

На фона на тези данни, много компании се опитват да намерят решение. Aleph Farms има конкуренция в лицето на Mosa Meats в Холандия и Memphis Meats в САЩ, които също разработват алтернативни методи за производство на месо.

В тази ниша могат да се намесят и компаниите за „месо” на растителна основа Impossible Foods и Beyond Meat.

Веганските бургери на двете компании вече се разпространяват в мнижество страни по света, а популярните вериги за бързо хранене, като McDonald’s, започват да предлагат продукти на база иновативната технология.