Космосът отдавна е предмет на бизнес интереси.

Разработването на тази ниша и превръщането ѝ в комерсиален и масов продукт е заседнало в умовете на едни от най-богатите хора в света.

Сред тях са Илон Мъск, Джеф Безос и Ричард Брансън, като общото между тримата предприемачи, освен погледа, оправен към звездите, е, че всеки един от тях има богатство, натрупано в съвсем различни индустрии.

Идеите им предвиждат от ефективен и пълнокръвен космически туризъм до създаването на човешки колонии на Луната и Марс.

Освен всичко друго, частните компании запълват една голяма празнина, оставена от правителствата по света, а именно активните космически проучвания.

Навярно поради това компании, като SpaceX и Blue Origin, станаха част от космическото състезание, в което военните в САЩ търсят предимство пред основните си конкуренти - в лицето на Китай и Русия.

Според някои изчисления, космическата индустрия ще достигне стойност от 1 трилиона долара до 2040 г., пише BBC.

Кои са водещите компании, които възнамеряват да изкарат сериозни пари от променящата се ралност и кои са хората, стоящи зад тях?

Джеф Безос – Blue Origin

Основателят на Amazon и най-богат човек в света Джеф Безос е един от първите милиардери, впуснали се в космическото начинание, създавайки Blue Origin още през 2000 г.

За разлика от основните си конкуренти в индустрията, компанията на Безос е доста по-предпазлива в разработките си.

Blue Origin страда от няколко провалени изстрелвания и проблеми с двигателите BE-4, като от 2016 г. насам Безос е продал собствени акции на Amazon за 1 млрд. долара, за да поддържа операциите на компанията.

Подобно на SpaceX, целта пред Blue Origin е да смъкне разходите за космическо пътуване чрез изграждането на ракети, които могат да се използват многократно. В миналото ракетите се използваха само по веднъж, което правеше изстрелването на сателит или товар в космоса изключително скъпо начинание.

Преди 3 години Blue Origin стана първата компания, която успя да приземи ракетата New Shepherd обратно на Земята. Към днешна дата същата ракета е повтаряла упражнението вече 5 пъти.

Въпреки успеха обаче, конкурентът Илон Мъск посочи в социалните мрежи, че тези полети са само суборбитални (без да са навлезли в околоземна орбита, бел. ред.).

Blue Origin на Джеф Безос праща туристи в космоса след 18 месецаBlue Origin и SpaceX са преки конкуренти в сфера, която все още не съществува - космически туризъм


Blue Origin се радва на няколко договора с щатското правителство, като наскоро придоби сертификат за национална сигурност от властите в САЩ.

По-рано през тази година компанията на Безос, заедно с други две - Northrop Grumman и United Launch Alliance, бяха избрани от US Air Force за разработката на нови ракети, които могат да бъдат използвани за военни изстрелвания.

Всяка компания ще получи по 109 млн. долара от сделката.

Паралелно с това, Blue Origin се готви да прати туристи на суборбитално пътуване. Компанията посочва, че ще започне да продава билети от следващата година, като се очаква цената им да преминава границата от 300 хил. долара за едно пътуване.

В бъдеще Безос има амбицията да си партнира с НАСА за тестове дали човек може да установи постоянна колония на Луна.

Илон Мъск - SpaceX

Роденият в Южна Африка бизнесмен Илон Мъск основава SpaceX през 2020 г., влагайки 100 млн. долара от състоянието, което е натрупал от продажбата на PayPal, в която е един от основателите.

Към днешна дата компанията има близо 70 изстрелвания на ракети, има спечелени договори с НАСА, US Air Force и Аржентинската космическа агенция за изпращането на сателити в орбита и доставки за Международната космическа станция.

SpaceX е навлизала досто по-дълбоко в космоса от Blue Origin и Virgin Galactic, достигайки 35 хил. километра височина над екватора.

Но не всичко за Илон Мъск е като детска игра. SpaceX преживява редица провали, включително неуспешни изтсрелвания, при които целият товар бива загубен, сред които и шпионски сателит на щатското правителство.

Но Мъск умее да превръща провалите си във възможности с харизматичния си публичен образ. През миналата година той сподели компилация от провалени изстрелвания и опити за обратни приземявания, включващи, „кадри на епични експлозии”.

SpaceX изстреля в космоса и спортна електрическа кола с марка Tesla чрез своята ракета Falcon Heavy.

Илон Мъск: Ракетата, която ще лети до Марс, дебютира догодинаМилиардерът Илон Мъск за пореден път изненада всички.


Подобно на Джеф Безос, Мъск планира един ден да прати хора в космоса чрез комерсиални полети. По-рано през тази година SpaceX обяви името на първия космически турист, като това е японският милиардер Йосаку Маезава.

Но една от основните цели на компанията е да изпрати ракета с хора на борда до Марс и евентуално да засели Червената планета в бъдеще.

„Искам да умра на Марс, само да не е при кацането”, казва Мъск.

Ричард Брансън – Virgin Galactic

Британският предприемач сър Ричард Брансън основава своята Virgin Galactic през 2004 г.

Докато горепосочените двама милиардери мечатят за дълбоко проникване в космоса, Брансън е фокусиран върху създаването на „космически кораби”, които да превозват хора и товари чрез кратки суробитални полети.

Virgin Galactic вече продава билети за космически туризъм на цена от 250 хил. долара, като знаменитости, като Джъстин Бийбър, вече са се възползвали от това. Начинанието привлича и големи инвестиции от множество места, включително от суверенния фонд на ОАЕ.

Компанията понесе голям удар през 2014 г., когато нейн космически кораб експлоадира по време на тестов полет в Калифорния. Един от пилотите почина, а другият бе ранен.

Совалката на Ричард Брансън достигна два пъти скоростта на звукаКосмическата компания Virgin Galactic е все по-близо до началото на пътническите полети до Космоса


Това нанесе сериозни щети на амбициите на Virgin Galactic да бъде първата компания, предлагаща космически туризъм.

От тогава до сега обаче компанията е осъществила няколко успешни теста и по-рано през този месец Брансън заяви, че Virgin Galactic ще бъде в космоса „до седмици, не месеци”.