Примерът на Индия: Как една от най-големите икономики преминава към безкешово плащане
В Делхи продавачите на чай събират рупии чрез мобилни приложения, а шофьорите на tuk tuk, които спират, за да си купят улична храна, плащат с телефоните си
Преди години клиентите в магазина за сари на Брий Кишор Агарвал в Делхи, оставяли след себе си огромна купчина пари, особено ако пазарували пищни сватбени одежди.
Притесненията, че някой ще открадне парите, преди да успее да ги внесе в банката, държали 79-годишния собственик буден по цяла нощ. Днес той спи по-леко, защото почти всички клиенти използват електронни плащания за покупките си, разказва CNN.
"Видях как тази страна се променя", казва Агарвал, който работи в магазина от около 65 години. "Много рядко получаваме плащания в брой."
Електронните плащания, извършвани чрез системи като Унифицирания интерфейс за плащания (UPI), които позволяват на потребителите да прехвърлят средства незабавно чрез сканиране на QR код, са повсеместни в най-многолюдната страна в света и променят ежедневието на хората.
В Делхи продавачите на чай събират рупии чрез мобилни приложения, а шофьорите на tuk tuk, които спират, за да си купят улична храна, плащат с телефоните си.
Революцията в електронните разплащания вероятно ще изиграе важна роля и в опитите на Индия да се превърне в икономическа суперсила. Тя е петата по големина икономика на планетата, а министър-председателят Нарендра Моди, който в момента се бори за трети мандат, заяви, че иска до 2047 г. Индия да се счита за "развита".
"Електронните разплащания вероятно ще засилят растежа на Индия чрез повишаване на ефективността и намаляване на разходите", коментира пред CNN проф. Есуар Прасад, преподавател по икономика в университета Корнел. "UPI и по-широката дигитализация на икономиката биха могли да увеличат всеобхватността на този растеж", допълва той.
Дигиталната Индия
Стремежът на Индия да дигитализира обществото си започна преди 5 години, но електронните плащания се наложиха бавно. През 2016 г. 96% от трансакциите все още се извършват с банкноти.
Две събития тази година промениха нещата. Първо, нестопанската организация National Payments Corporation of India (NPCI), инициатива на централната банка и банковата асоциация, стартира платежната инфраструктура UPI. Тя позволява на потребителите да използват телефона си като виртуална дебитна карта, като прехвърлят пари от почти 600 банки и финтех компании незабавно, без да въвеждат банкови данни или да плащат за трансакции.
По-късно същата година правителството внезапно премахна две големи банкноти, които съставляваха 86% от цялата валута в обращение, с обявената цел да се бори с корупцията. Това доведе до рязко увеличаване на използването на електронни плащания.
"Нямахме друг избор", казва 52-годишният Рамеш Кумар, собственик на магазин а пазара Сароджини Нагар в Делхи, който от 2016 г. приема електронни плащания.
Covid-19 допълнително стимулира това, тъй като хората се опитват да се предпазят от вируса като не използват банкноти.
Сега индийците използват UPI, за да плащат на всички – от продавачите на зеленчуци до лекарите. По данни на правителството в Индия се извършват повече транзакции, отколкото в която и да е друга държава. През 2023 г. броят им надхвърля 100 милиарда.
Някои обаче си остават скептични. Азиз, 34-годишен шофьор на рикша в Стария Делхи, заяви пред CNN, че се страхува от загуба на пари, за да използва електронни разплащания. "Аз съм необразован човек, беден съм, никога не съм ходил на училище, не мога да чета и да пиша. Ами ако сбъркам?", казва той.
Въпреки това се очаква възходящата тенденция да продължи, като допълнително увеличи броя и стойността на средствата, които постъпват в официалната икономика. Целта на UPI е до 2030 г. да извършва два милиарда трансакции на ден.
"Ако аз моят магазин, който е толкова стар, можем да вървим напред и да се променяме по този начин, сигурен съм, че всеки купувач и клиент също ще го направи", казва Агарвал, продавачът на сари.
Залог за икономически растеж
Индия е най-бързо развиващата се голяма икономика и цифровизацията "изигра доста важна роля в успешната икономическа траектория, по която се движи", казва Прасад, автор на книгата "Бъдещето на парите: Как дигиталната революция променя валутите и финансите".
Въпреки че е трудно да се определи количествено въздействието, което приемането на UPI е оказало върху брутния вътрешен продукт на Индия, на микроравнище е лесно да се види как променя ситуацията. Агарвал казва, че е повишила ефективността и прозрачността на неговия бизнес и е улеснила подаването на данъчни декларации.
42-годишният Капил Шарма, който продава цветя за едва 0,12 долара пред храм в Стария Делхи, разказва пред CNN, че е губил бизнес, защото потенциалните клиенти не са искали да чакат за дребни пари. Той започва да използва UPI преди година и отбелязва ръст в продажбите.
"По-просто е. Те купуват, плащат и си тръгват.", казва той.
Като изключим удобството, дигиталната публична инфраструктура на Индия е помогнала да се постигне 80% степен на финансово приобщаване.
Въпреки че неравенството продължава е проблем, Прасад казва, че цифровизацията е "накарала индийските граждани, включително тези, които не са много богати, да почувстват, че имат дял в икономическия растеж и трансформацията на Индия".
Сега правителството се фокусира върху разширяването на дейността в чужбина, за да улесни гражданите да изпращат парични преводи вкъщи или да позволи на индийските пътници да плащат с помощта на UPI. Тази година уебсайтът на Айфеловата кула започна да приема плащания чрез UPI.
Без значение от бъдещото му въздействие извън Индия, UPI има силна подкрепа от страна на тези, които вече са се възползвали от него, което означава, че доминиращата му роля в южноазиатската страна вероятно ще нараства.
"Ако някой ми даде възможност да се върна към плащане в брой, просто ще кажа, че не ме интересува. Моля, намерете телефон, изтеглете тези приложения и ги използвайте", казва търговецът Агарвал.