Индия отмени политиката за лицензиране на лаптопи след задкулисно лобиране от страна на американски служители, които обаче остават загрижени относно спазването на задълженията на Ню Делхи към СТО и новите правила, които може да въведе страната, свидетелстват източници, запознати с процеса, пред Reuters.

През август Индия наложи правила, изискващи от доставчици като Apple, Dell и HP да получават лицензи за всички доставки на вносни лаптопи, таблети, персонални компютри и сървъри, което породи опасения, че процесът може да забави продажбите. Но Ню Делхи отмени политиката в рамките на няколко седмици, като обяви, че само ще наблюдава вноса и ще вземе решение за следващите стъпки година по-късно.

Американски правителствени имейли, с които разполага информационната агенция, подчертават нивото на тревога, предизвикано от индийските ограничения във Вашингтон и как той успява да постигне рядка лобистка победа, убеждавайки обикновено негъвкавото правителство на премиера Нарендра Моди да промени политиката си.

Американски служители често са били загрижени за внезапните промени в политиката на азиатската страна, които според тях създават несигурна бизнес среда. Индия твърди, че обявява политики в интерес на всички заинтересовани страни и насърчава чуждестранните инвестиции, въпреки че често на практика приоритизира местните играчи.

Американските служители са били неприятно изненадани, че въпросните промени на правилата за вноса на лаптопи са дошли „изневиделица“, без предизвестие или консултация. Това ги превръща в „невероятно проблематични“ за бизнес климата и годишния износ на САЩ на стойност 500 милиона долара, показват документите и имейлите.

Изследователската компания Counterpoint оценява пазара на лаптопи и персонални компютри в Индия на 8 милиарда долара годишно.

Търговският представител на САЩ Катрин Тай се срещна с индийския министър на търговията Пиюш Гоял в Ню Делхи на 26 август, скоро след обявяването на политиката. Тогава тя изрази загриженост относно нейното влияние и отбеляза, че заинтересованите страни трябва да бъдат консултирани.

„Изненадващото съобщение на Индия подтиква американските и други компании да помислят два пъти относно правенето на бизнес в страната“, се посочва в документ от брифинга след срещата.

Приблизително по същото време американски дипломат по търговията в Ню Делхи, Травис Кобърли, споделя, че индийски служители са признали, че внезапното въвеждане на политиката за лицензиране на лаптопи е грешка.

Политиката на Индия

В отговор на запитване на Reuters, Брендън Линч, изпълняващ длъжността помощник търговски представител на САЩ за Южна и Централна Азия, казва, че американската администрация е доволна, че настоящата система за наблюдение досега е имала минимално въздействие върху търговията, но все още проследява отблизо ситуацията, за да е сигурен, че действията на Индия са в съответствие със задълженията ѝ към СТО и „нямат реално отрицателно въздействие върху търговските отношения“.

Все пак трима индийски служители, включително двама от Министерството на търговията, са категорични, че Ню Делхи не е отменил политиката си под какъвто и да е натиск от САЩ. По думите им управляващите просто са разбрали, че местното производство на лаптопи и таблети не е значимо на този етап.

„Американските компании възприеха този ход като силно протекционистичен и несъвместим с напредъка, който Индия е постигнала в подобряването на инвестиционната среда“, коментира в заключение служителят на Държавния департамент Тимъти Уайли.

Досега премиерът Моди е взел няколко решения, които удариха американските компании - като принуждаването на Mastercard и Visa да съхраняват данни локално и това на Amazon да се съобрази със строгите правила за електронна търговия, които често прекъсват операциите ѝ. И в крайна сметка индийските власти устояха на натиска да преустановят действието на тези правила.

А по всичко личи, че въвеждането на допънителни изисквания за вноса на лаптопи също ще бъде сериозен удар за много лидери на пазара.

„Въпреки нашето много широко портфолио Made in India, това би имало значително въздействие върху продажбите на HP в страната“, категоричен е ръководителят на глобалната политика и стратегия на производителя Ейми Бърк.