Новите данъчни облекчения в Индия могат да се окажат ключа, от който Tesla и нейните конкуренти в областта на електромобилите се нуждаят за достъп до третия по големина автомобилен пазар в света.

Това обаче ще стане възможно само, ако правителството се откаже от ограничаването на продажбите, пише Fortune.

В продължение на години Индия налагаше непосилно високи мита – до 100% върху вноса на чуждестранни електромобили.

Това означава, че автомобил като Model 3 на Tesla, който се продава на дребно за 38 990 долара в САЩ, ще струва почти 80 000 долара в Индия. Именно заради митата, Tesla понастоящем не продава никакви автомобили в страната.

В петък обаче, Министерството на промишлеността в Индия обяви, че ще отмени тарифите за чуждестранни производители на електрически превозни средства, които се ангажират да започнат производствена дейност там.

Ако инвестират минимум 500 млн. долара в производство на Индия, данъците върху техните автомобили ще паднат само до 15%, а ако автомобилът се продава на дребно за по-малко от 35 000 долара – до нула.

Съгласно новите правила, продажбите на чуждестранните производители на електрически превозни средства са ограничени до 8000 автомобила годишно, ако се възползват от програмата.

На този фон, намаляващите продажби на Tesla в Китай влязоха в новинарските заглавия, въпреки че само през декември миналата година компанията на Мъск е продала почти 100 000 автомобила в азиатската страна.

Продажбата на 8000 автомобила годишно в Индия сама по себе си не е много за Tesla, но е промяна, която може да доведе до по-големи резултати по-късно, ако индийското правителство облекчи тези ограничения в бъдеще.

Дори получаването на разрешение за изграждане на заводи е голяма победа за Tesla, която обяви, че е готова да отдели до 2 млрд. долара за производство на територията на Индия в края на миналата година.

"Въпреки че тази политика може да бъде използвана от глобални компании, които вече присъстват на местния пазар, Tesla е шшироко разглеждана като инвеститор, от който правителството иска да създаде завод в Индия", обяснява анализаторът на UBS India autos Прамод Кумар в коментар за Fortune.

Tesla ухажва Индия от известно време: Илон Мъск се срещна с министър-председателя Нарендра Моди в Ню Йорк през юни миналата година, където са обсъдили потенциален индийски завод на Tesla.

Мъск заяви, че е "фен" на Моди, след срещата и допълни, че е "невероятно развълнуван за бъдещето на Индия", която е "по-обещаваща от всяка друга голяма страна в света".

Пазарът на автомобили в Индия е огромен и до голяма степен неразвит – не само за Tesla, но и за други чуждестранни автомобилни производители.

По данни на Министерството на промишлеността, Индия е третият по големина автомобилен пазар на стойност 151 млрд. долара.

Но тя все още се намира в ранни етапи от цикъла на внедряване на електрически превозни средства.

През 2021 г. доклад на BCG установи, че електромобилите съставляват по-малко от 1% от пазара, а личните превозни средства, като скутерите, са почти половината от този дял.

Има възможност за огромен растеж: BCG изчислява, че до 2030 г. електромобилите могат да съставляват до 35% от всички продажби на автомобили.

Данните на ООН показват, че миналата година Индия е изпреварила Китай като най-голямата страна в света, а нейните 1,4 милиарда жители са голяма възможност за производителите на електромобили.

Понастоящем пазарът е доминиран от местния производител Maruti, на когото през 2022 г. се пада цяла една трета от всички продажби на автомобили в Индия.

В краткосрочен план анализаторите очакват минимални въздействия за местните производители поради новите данъчни правила. Цените на акциите на M&M и Tata Motors, двама конкуренти на Maruti, спаднаха съответно с 5% и 2%, което анализаторът на UBS определи като "свръхреакция".

"Смятаме, че новата политика за електрическите превозни средства няма да има значимо въздействие в краткосрочен и средносрочен план върху индийски производители поради по-ниските ограничения за обема на вноса и по-високата ценова бариера от 35 000 щатски долара за автомобил", допълва анализаторът.