След две години задръстени пристанища и липса на контейнери, което доведе до сериозни проблеми по веригата на доставките, има добра новина. Сега тези предизвикателства не са толкова големи. За това допринася забавянето на китайския износ на фона на намаляващото търсене от западните икономики и състоянието на глобални икономически условия, показват логистични данни, пише CNBC.

Цените на товарните контейнери, които достигнаха рекордно ниво по време на пандемията, започнаха рязко да падат. Това обаче не прави търговците на дребно и едро твърде смели. Напротив, те подхождат предпазливо към поръчките си с оглед перспективите.

Капацитетът на пазара се освобождава, тъй като има по-малко задръствания и намалява времето за изчакване на корабите, казва главният изпълнителен директор на логистичната платформа Container xChange Кристиан Рулофс.

Последният World Container Index на Drewry — ключов показател за цените на контейнерите — е 3689 долара за 40-футов контейнер. Това е с 64% по-малко спрямо септември миналата година, след спад 32 поредни седмици. Индексът в момента е много по-нисък, като си спомним рекордно високите цени от над 10 000 долара по време на пика на пандемията. Все пак той остава със 160% по-висок от нивата преди пандемията - 1420 долара.

Според Drewry тарифите за товари по основните маршрути също са паднали. Разходите за маршрути като Шанхай-Ротердам и Шанхай-Ню Йорк са намалели с до 13%.

Поевтиняването на тарифите за товари е свързано с „рязък спад“ на контейнерните превози, който Nomura Bank наблюдава. Nomura, цитирайки данни от базираната в САЩ Descartes Datamyne, каза, че контейнерните превози от Азия до САЩ за всички продукти с изключение на каучукови продукти през септември са намалели на годишна база.

Проблемите във веригите на доставка продължават и през 2022 г.Транспортният гигант A.P. Moller-Maersk предупреди клиентите си, че все още изпитва проблеми с доставките на стоки по света

Предполагаме, че резкият спад в контейнерните доставки до голяма степен отразява състоянието на търговците на дребно в САЩ. Те спират да поръчват и запасите им намаляват поради риска от рецесия, каза анализаторът на Nomura Масахару Хирокане, добавяйки, че банката все още не е видяла признаци на рязък спад в продажбите на дребно в САЩ.

Какво става на Стария континент?

В Европа понижаващите се цени на контейнерите отразяват намаляващото доверие на потребителите, казват от Container xChange.

Европейският пазар се оказва залят от 40-футови контейнери, което натиска цените надолу. Тенденциите в логистиката и веригите за доставки от последните две години са се обърнали. През този период недостигът на контейнери беше постоянен в резултат на закъснения в пристанищата, засегнати от блокиране и нарастващо търсене.

Сега търсенето на контейнери постоянно намалява, а с това и цената им, отбеляза главният директор по продажбите на Seacube Containers Дани ден Боер.

По думите на Андреа Монти, изпълнителен директор на Sogese, времето на престой на контейнерите се увеличава.

Те се трупат по пристанищата и доставиците започват да ги раздават, само защото са стоят на място, допълва Грегоар ван Стридонк, акаунт мениджър на Container xChange.

Главният изпълнителен директор на Arcon Containers в Индия Супал Шах каза, че фабриките в Китай са спрели производството в обозримо бъдеще.

Говори се за четири месеца, каза той на конференцията Digital Container Summit.

“Депата с контейнери са пълни в Китай, Европа, Индия, Сингапур и повечето части на света”.