Убиват ли умните часовници швейцарската часовникарска индустрия?
Умният часовник Apple Watch изпревари по продажби цялата часовникарска индустрия на Швейцария през 2019 г.
Apple отчитат 31 млн. броя продадени умни часовници през миналата година, докато швейцарските марки са продали 21 млн. броя, взети заедно за същия период, сочи анализ на консултантската компания Strategy Analytics, цитиран от CNN.
Анализаторите имат разнопосочни мнения дали тези данни демонстрират проблем в швейцарската часовникарска индустрия.
Това е така, защото механичните часовници, сертифицирани в Швейцария, все още генерират повече приходи спрямо умните часовници на Apple, въпреки че отчитат по-малко продажби.
"Apple Watch се издигна като символ сам по себе си, като предлага конкурентна алтернатива на швейцарските часовници от среден клас“, казва Стивън Уолцер, старши анализатор в Strategy Analytics.
“Голямата потребителска база на Apple означава, че обръщането на дори малка част от потребителите на iPhone към Apple Watch води до обеми, измервани в милиони“, добавя той.
Apple Watch, който може да прави базов мониторинг на тренировка или разходка, се използва от по-младото поколение, тъй като дава пряк достъп до различни приложения, докато потребителите ходят или спортуват.
От друга страна, аналоговите часовници са по-популярни сред по възрастната аудитория, отбелязват от Strategy Analytics.
"Хората приеха Apple Watch като решение, което обединява модата и технологиите в едно“, казва Каролина Миланеси, анализатор в консултантската компания Creative Strategies.
По думите й Apple залагат на здравето и фитнеса, докато швейцарските часовници са позиционирани като луксозни стоки, бижута и модни аксесоари.
Според нея фитнесът и здравето са неща, които са доста по-близки до хората, отколкото блясъка и модата, поради което ставаме свидетели на резулатите на часовника на Apple.
Apple печели благодарение на всеобхватната си екосистема, включваща iPhone, iPad и други технологични продукти. Швейцарските прозиводители също продават умни часовници, които обаче разчитат на операционната система Android.
Според анализатора Риши Каул Apple Watch има връзка с потребителите на iPhone чрез операционната система, която използват двата продукта, докато швейцарските умни часовници са ориентирани към потребители на смартфони, разчитащи на Android.
Продажбите не разкриват цялата картинка
Анализаторите смятат, че швейцарската часовникарска индустрия е далеч от залеза си като символ на лукса, дори и при настоящата доминация на умните часоници на пазара, поне по отношение на продажби.
Според Винсент Тийлке, анализатор в Canalys, използваните сравнения между швейцарските часовници и умните продукти на Apple не са коректни.
"Доставката на продукция не показва цялата картинка“, казва той.
Тийлки посочва, че швейцарските часовници са около два пъти по-скъпи от Apple Watch (средно по 1000 долара срещу 500 долара съответно) и по отношение на абсолютната стойност на генерираните приходи в щатски долари, швейцарската индустрия изпреварва Apple Watch през 2019 г.
Разглеждането единствено на продадените бройки не показва цялата картина. Apple Watch, например, трябва да се подменят доста по-често, отколкото един швейцарски часовник, поради живота на батерията и подобряването на технологиите.
Тези фактори вдигат продажбите на умни часовници. Според Тийлке Apple Watch привлича по-млади потребители, които никога до сега не са имали швейцарски часовник.
"Apple Watch е изложен на далеч по-широка клиентска база, включително младите потребители и любителите на технологични джаджи“, казва Тийлке.
„За тези групи навярно е по-важно да имат умен часовник поради технологични или здравословни причини, отколкото заради отношение към часовници, които са „вечни“, казва той.
Вечни ли са швейцарските часовници?
Позицията на швейцарските часовници като символ на определен статус е сигурна, като те ще продължат да изпъкват с висока цена и различни дизайни, смята анализаторът Каул от Omdia.
"Единственият начин да се увеличи уникалността или статуса на Apple Watch е да се инвестира в дизайнерски бранд“, смята той.
Рамон Ламас, директор Проучвания в IDC, посочва, че швейцарските часовници са идентифицират с „лукс, позиция и богатство“.
"Показва ли това края на швецарските часовници? Съмнявам се. Ще продължи да има интерес и търсене, като в действителност по-младите потребители ще продължат да искат да имат собствен (швейцарски часовник) някой ден“, казва той.
Междувременно, днешните умни часовници - и да, дори Apple Watch, ще продължат да изглеждат странно още няколко години, добавя анализаторът.