Cie. Maritime Belge SA създаде първия търговски кораб, който се задвижва с водород и произвежда нулеви вредни емисии, съобщава Bloomberg.

Пътническият кораб Hydroville се движи на компресиран водород, както и на обикновен мазут, съобщава белгийската компания. Корабът неотдавна беше сертифициран за плаване от Lloyd’s Register. CMB ще разшири технологията към двигателите на товарните кораби след първоначалните тестове.

Потенциалът на водорода в цял свят е огромен. Бумът на възобновяемата енергия дава реална възможност за евтино производство на водород“, казва генералният директор на базираната в Антверпен компания Александър Саверис.

Замърсяването от корабната индустрия, оценявана на трилиони долари, все още не се поддава на строги регулации. Въпреки че тя произвежда цели 3% от световните въглеродни емисии, не беше включена в Парижкото споразумение за климата от 2015 г.

Корабите почти винаги горят мазут - една от най-мръсните и евтини форми на енергия.

Но контролът върху емисиите, произвеждани от корабите, ще се промени, тъй като Международната морска организация, която е агенция на ООН, планира да наложи от 2020 г. по-строги нови правила, ограничаващи количеството серни емисии от корабите. Говори се също за въвеждане на въглероден данък.

Международен ангажимент

Има много силен ангажимент за декарбонизиране на корабната индустрия от страна на влиятелни държави, като Китай, Япония и група европейски страни. Водородът е един от най-ефективните откъм разходи начини за постигане на това. Доказано е, че той работи в енергийната система и гори лесно в корабите“, казва Тристан Смит, лектор в University College London и бивш корабен архитект.

Докато други форми на транспорт клонят към батерии, като електрическите коли и камионите, товарните кораби консумират твърде много енергия, така че това не е вариант за тях.

„Дори с най-голямата батерия в света, няма да можем да плаваме дори един пълен ден. Нашите плавания обикновено продължават две-три седмици“, казва Рой Кемп, мениджър в
CMB.

Приспособяването на кораб да гори водород е относително проста модернизация, допълва той. Компанията е вложила милиони долари в разработването на технологията и смята, че тя ще струва около 20 милиона долара за малък товарен кораб.

По-евтини плавателни съдове

Дългосрочната цел на CMB е корабът да не произвежда вредни емисии и да е по-евтин от обикновените плавателни съдове. Саверис очаква цената на водорода да падне, тъй като възобновяемите енергийни източници се увеличават и това, според него, ще му позволи да намали наполовина цената на корабното гориво след около десет години.

Сега CMB си набавя водород от химическата индустрия, но иска да получава елемента чрез електролиза, захранвана от възобновяеми източници в бъдеще.

Сега производството на елемента чрез комбинация от възобновяеми енергийни източници и електрическата мрежа в Германия струва около 19 евро на милион британски термални единици - мерна единица, използвана за газа.

Цената на възобновяемия водород, генериран чрез електролиза, вероятно ще намалее, тъй като електролизерите стават по-евтини. Цената на генерирането на възобновяема енергия, като слънцето и вятъра, също намалява, което може да понижи и производствените разходи за водорода“, казва Клер Къри, представител на компанията BNEF.

Следващата стъпка на CMB ще бъде да използва водорода в помощни двигатели в оперативни товарни кораби, докато превозва 25 000 тона контейнери между Антверпен и Русия. Той ще произвежда енергия за крановете, които движат контейнерите, за жилищните помещения на екипажа и други електронни системи на борда.

Задвижването на помощните двигатели с водород вместо с мазут ще намали емисиите на кораба с 10%, смята Кемп. Компанията ще започне да тества горивото в основния двигател на кораба до 2019 г., ако всичко върви добре.