Днес Европейският парламент прие на първо четене (498 гласа "за", 8 "против" и 6 "въздържали се") предложението за директива относно управлението на безопасността на пътните инфраструктури. Директивата цели установяването на единни стандарти за безопасност в ЕС (особено за трансевропейските пътни мрежи), които да повишат сигурността и да намалят броя на пътните произшествия.

В момента стандартите за безопасност на пътищата се различават сериозно в различните държави-членки, особено що се касае до пътното проектиране и поддръжка. От своя страна, инфраструктурите подобрения на пътната мрежа биха могли да ограничат броя на пътнотранспортните произшествия, намалявайки броя на пострадалите лица с 7 000 и на загиналите с 600.

За да се повишат стандартите за сигурност, предложението за директива предвижда оценки на въздействието върху пътната безопасност, одити и инспекции относно безопасността и повишаване на безопасността на съществуващите пътни мрежи. Това включва определяне на пътните участъци с повишен риск, използване на интелигентни пътни знаци и приемни системи за интегрирано предаване на ограниченията за скоростта на превозните средства, въвеждане на интелигентни транспортни системи и на телематични услуги за спешни случаи и сигнализация.

Комисията по транспорт и туризъм на ЕП първоначално отхвърли изцяло предложението за директива (през февруари 2008 г.), тъй като според депутатите с нея би могло да се създаде допълнителна административна тежест (ако предвидените мерки са задължителни) и тъй като в тази област вече се вземат адекватни мерки на национално ниво. В крайна сметка ЕП постигна компромис със Съвета, който беше приет днес на пленарното заседание. Докладчик на Парламента по темата е Helmuth Markov (ЕОЛ/СЗЛ, Германия).

Същността на това законодателно предложение се съдържа в анексите към директивата, но според компромиса повечето от тях не са задължителни за държавите-членки. В този смисъл директивата не толкова внася нови изисквания, колкото по-скоро ще служи като набор от насоки, които държавите-членки да следват при управлението на безопасността на своята пътна инфраструктура.

В унисон с постигнатия компромис със Съвета докладчикът внесе от името на големите политически групи редица предложения за изменение, засягащи оценките и одитите (които ще бъдат задължителни), наличието на достатъчно безопасни (от гледна точка на престъпността) крайпътни паркинги и отбивки, както и еднакви пътни знаци за целия ЕС, които да предупреждават за пътни участъци в ремонт.