Франция планира да забрани колите на бензин от 2040 г., като Париж ще стори това дори още по-рано – през 2030 г.

Понастоящем обаче едва 2% от автомобилите, продадени в страната през 2018 г., са или напълно електрически, или хибриди.

Една от причините за този незадоволителен резултат е липсата на актуална информация от страна на потребителите за реалните възможности на електрическите коли, както и за общите разходи за придобиването и обслужването на една такава машина.

Това, което се случва във Франция, представлява пример за предизвикателствата, пред които са изправени електрическите автомобили навсякъде по света, пише Forbes.

Въпреки че колите на ток постоянно подобряват характеристиките си и стават по-достъпни от всякога, твърде малко потребители имат информация за това.

Липсата на информация относно новите технологии забавя възприемането им от страна на масовата аудитория. Това може да се окаже смъртоносно за амбициите на електрическите коли, тъй като те са технология, която изпълнява същите задачи, като обикновените автомобили с двигател с вътрешно горене.

Без съмнение, липсата на иформация не е патент само за френските потребители, което означава, че производители и дилъри по света ще трябва да впрегнат усилия да предоставят достъпно познание, така че да успеят да превърнат колите на ток в основната автомобилна технология на пазара.

Анкета, проведена от Oliver Wyman сред над 1000 френски потребители, посочва, че 76% демонстрират интерес към закупуването на електрическа кола, но повечето продължават да се колебаят, главно поради вярването, че батериите на този тип автомобили не позволяват пътуване на дълги разстояния.

56% посочват, че дистанцията, която могат да изминат батериите в електрическите коли, е прекално къса. Освен това те вярват, че автомобилите на ток са прекалено скъпи за придобиване и поддръжка. Макар тези вярвания да не са лишени от логика, реалната ситуация е доста по-добра от това, което потребителите смятат.

Подценяване на електрическите автомобили

Какво показват фактите? Докато повечето френски потребители изчисляват, че средната дистанция, която могат да изминат електрическите коли, възлиза на около 250 километра, то реалната дистанция, която типичната кола на ток може да мине в момента, е над 300 километра.

Tesla предлагат коли, които могат да изминат 500 километра, а много други производители, като Chevrolet, Audi, Hyundai и Nissan, предлагат модели, способни да изминават по 360 километра.

Тези дистанции лесно могат да се справят с голяма част от европейските навици на пътуване, дори и с придвижване в големи страни, като САЩ.

Вярно е, че електрическите коли са по-скъпи от конвенционалните. Докато кола от среден клас с в двигател с вътрешно горене би струвала около 18 хил. евро във Франция, то сходен модел на ток би струвал около 32 хил. евро – цена, която ще падне до 26 хил. евро, тъй като френското правителство субсидира подобни решения.

Това, което френските потребители не знаят обаче, е колко по-евтина за поддръжка е една електрическа кола спрямо стандартните си събратя. Въпреки че средната цена за пълно зареждане на батерия през нощта в домашни условия възлиза на 5 евро, повечето потребители смятат, че цената е по-висока, като над половината анкетирани посочват цифри, които са 10 пъти по-високи.

За сравнение, колите с двигател с вътрешно горене могат да бъдат доста по-скъпи в дългосрочен план поради по-високите и по-непредвидими цени, както на горивото, така и за поддръжка.

Разходи

Според проучване на UFC Que Choisir - френска потребителска организация, общите разходи за придобиване и опериране на средноголям електрически седан през първите 4 години е с 3.4% по-евтино спрямо нова дизелова кола.

Въпреки че електрическите коли ще се обезценят с близо 3 хил. евро повече от дизеловите през този период, това се компенсира от по-евтиното гориво.

Mercedes обяви големи планове за трансформация на бизнеса сиПрез последните години повечето големи производители на автомобили обявиха планове за масов преход към електрически автомобили. В началото на тази седмица това стори и Mercedes-Benz

Освен това, в дългосрочен план, електрическите коли увеличават стойността си спрямо дизеловите, главно поради ниските разходи за поддръжка и слабото обезценяване на по-късен етап.

Липсата на познание за електрическите коли кара хората да се колебаят. Проучването посочват, че много потребители не са сигурни какво е необходимо, за да се зарежда с ток кола в домашни условия.

За по-бързо проникване на тази технология производителите и дилърите ще трябва да положат усилия да разяснят какво точно представляват колите на ток и как се процедира с тях.

Поради това някои производители експериментират, като предлагат електрически коли като услуга. Така потребителите могат да направят тест на возилото и сами да се убедят в плюсовете и минусите.

На фона на увеличаването на мащаба в производството на електрически коли, няма съмнение, че и маркетингът ще се засили подобно на това, което се случи с обикновените автомобили.

За да стане това обаче, точно както потребителите, така и производителите първо трябва да се уверят, че инвестицията в електрически коли си заслужава.