Миналата седмица се състоя световната премиера на обявената за "най-евтината" кола в света - Тата Нано.

Основните показатели на малкия автомобил са известни - дължина 3.1 метра, широчина 1.5 метра и височина 1.6 метра. Междуосието е 2.23 метра, а в колата има място за четирима пасажери и символично количество багаж.

Ето и няколко допълнителни любопитни факти за колата:

1. Наистина ли струва едва 100 000 рупии? (Около 2850лв)

Да, но това е базовият модел, без данъците. Пазарната цена ще е по-висока.

2. Какво прави колата толкова евтина?

Направена е с по-малко материали отколкото други коли и производството ѝ струва по-малко. Отговарящите за различните компоненти дизайнери на Тата Моторс, оглавен от Ратан Тата, трябвало да конструират така частите че да сведат до минимум тежестта и цената им, но да са останат и функционални.

3. Достатъчно мощна ли е за да задмине камион на магистралата?

Може би малък камион. Нано може да набере 100км/ч за 23 секунди. В повечето случаи двутактовият двигател е добър за градско шофиране, но губи част от мощността си когато климатикът е включен.

4. Ще имам ли самочувствие с нея?

Да, колата е хубава. Външната рамка е от вносна японска и корейска стомана и дори базовият модел е просторен отвътре. Виниловите седалки на базовия модел и грубите пластмасови ключалки обаче изглеждат евтини.

5. Как се държи на пътя?

Много добре. След като поставят двигателя отзад за да спестят място, инженерите на Тата пренареждат останалата част от колата. Резервната гума и резервоарът са отпред, а акумулаторът е под седалката на водача. Цялото това пренареждане е за да може тежестта върху предната полуос да остане балансирана и подобрява поведението на колата на пътя.

6. Кога ще може да се намери и извън Индия?

Нано Европа е планирана за 2011. Все още не се знае за САЩ.

7. Колко харчи?

Нано тежи толкова малко, едва 600 кг, половината на Хонда Акорд, че не ѝ трябва много. Може да мине повече от 20 км на литър.

8. Замърсява ли въздуха?

От компанията твърдят че въглеродните емисии на Нано (110 гр на километър) са по-малко от на добър мотоциклет. Нано не ползва екологично гориво, така че ще добави към световните въглеродни емисии, но от Тата Моторс казват че ако колата замени мотоциклетите и скутерите, общите емисии ще са по-малко.

9. Безопасна ли е?

Нано е направена така че да отговаря на стандартите за безопасност на съответната страна. За Индия това са предварителни симулации на катастрофа, предпазни колани и фарове за мъгла, но без въздушни възглавници. При изнасянето ѝ в други страни, Нано ще бъде внимателно адаптирана към основните стандарти, но Тата Моторс не пласират безопасността като основен плюс на колата.

10. Как да си купя Нано?

Не може по интернет. Първите коли ще се поръчват лично от средата на април в някой от магазините на Тата Моторс в Индия, но няма да можете да си я откарате вкъщи. Първите Нано ще бъдат по пътищата през юни или юли.

Източник: topnews.bg