Едри, пищни, с много извивки: Зад кулисите на Plus Size индустрията
Едрата фигура с пищни извивки отдавна е излязла от клишето табу в модната индустрия.
През последните години брандовете за облекло се ангажират все повече с разнообразието на размери, което предизвика появата на модели Plus Size (плюс размер) като Ашли Греъм, Палома Елсесер, Прешъс Лий, Тес Холидей, пише CNN.
Има ли обаче точно определени стандарти за дрехи с размер "плюс"?
Това е "невъзможно да се определи", смята Лорън Даунинг Питърс, доцент по мода в Колумбийския колеж в Чикаго и автор на новата книга "Модата преди Plus-Size: Тялото, предразсъдъците и раждането на една индустрия".
Въпреки че няма универсални критерии за дрехите в плюс размер, общото възприятие за тях се променя с времето.
Мерилин Монро като еталон
"Има един цитат, който гласи: "Мерилин Монро беше с размер 14", отбелязва Кармен Кийст, доцент в катедрата по семейни и потребителски науки в университета Брадли в Илинойс.
"Тези цифри... всъщност не означават нищо, защото размер 14 през 50-те години е бил нещо съвсем различно от това, което означава сега.", допълва тя.
Повечето винтидж облекла са поне няколко пъти по-малки от еквивалентните им размери днес.
Според Даунинг Питърс в таблиците с размери от 1915 г. до 1920 г. плюс размерът - тогава известен като "силен размер", започва от 30-инчова талия и 42-инчов бюст. Но днес това е равносилно на размер 8 или 10.
По днешните стандарти Монро не би се считала за плюс размер, тъй като "през последните 100 години сме свидетели на инфлация на размерите", продължава Даунинг Питърс. "Размерът е конструкция и се променя с времето, тъй като идеите какво представлява тялото (плюс размер) също се развиват."
Както в САЩ, така и в Обединеното кралство средностатистическата жена днес е с размер 16 (макар че британският 16 е равен на 12 в САЩ).
67% от жените в САЩ се смятат за жени с големи размери, казва Даунинг Питърс. Но най-големият размер, който много търговци на дребно предлагат, е 12. "Така че има много повече стимули за търговците на дребно и марките да навлязат в сектора на плюсовите размери", допълва тя.
Как се определят размерите за пищни тела
Що се отнася до размера, етикетите и търговците на дребно могат да определят свои собствени правила.
"Повечето марки използват собствени модели", обяснява Даунинг Питърс, "което означава, че стандартите им за определяне на размера ще се основават на тялото на този модел и ще варират значително при различните марки."
Тези практики за определяне на размерите отчасти обясняват защо всеки, независимо дали е с размер "плюс" или с размер по мостра, може да носи различен размер във всеки магазин или защо две дрехи от различни марки, които са с размер 12, могат да паснат на тялото на бъдещия купувач по съвсем различен начин.
Някои търговци на дребно предлагат дрехи в размер от 12 до 18, докато марките, които се фокусират единствено върху дрехи в размер плюс, достигат до размер 42, казват експертите. Други марки, особено в сферата на висшата мода, изобщо не се съобразяват с клиентите с големи размери.
Нуждата от групиране на клиентите в отделни размери може да се проследи до края на XIX в., когато индустриалната революция поставя началото на нова ера на масово производство на готови за носене дрехи, казва Ема Макклендън, доцент по модни изследвания в университета "Сейнт Джон" в Ню Йорк.
Тези процеси, създадени с оглед на мащаба, до голяма степен изместват традиционното занаятчийско шиене, като същевременно стимулират производителите на дрехи да се съобразяват с най-често срещаните форми и пропорции на тялото.
Експертите препоръчват да използвате обективни измервания и собствени таблици с размери на марките, за да намерите дрехи, които ви пасват, а не просто да се ръководите от номера на дадена марка.
Разликата между плюс размер и леко закръглен
Терминът "curve" или закръглен, означава стремеж към по-големи дрехи - особено сред тези, които смятат, че терминът "plus-size" е обиден език, който "несправедливо поставя в неравностойно положение" жените с определени типове тяло, казва Даунинг Питърс.
С термина "curve" се обозначава и модата, подходяща за хора, чиито телесни пропорции са по-пищни от средните, независимо от теглото или размера им, казват експертите.
Мъжкият еквивалент на плюс размер обикновено е "дрехи за гиганти", което обяснява и специализираните магазини за големи и високи хора.
По-големите дрехи са по-скъпи
Производството на дрехи с размери плюс може да струва малко повече, но допълнителните разходи не са свързани толкова с допълнителни материали, колкото с научноизследователска и развойна дейност, казва Даунинг Питърс. "Това означава да се проучи кой е потребителят", обяснява тя, "а също и да се разгледат демографските тенденции в дела на жените с големи размери."
"Още по-скъпо", добавя тя, "е разработването на нови модели за по-големи размери, защото не можеш просто да вземеш кройките, върху които работиш и да ги направиш по-големи. Трябва изцяло да преосмислиш пропорциите."
В миналото този допълнителен разход се е отразявал на клиентите; той е известен като "данък върху мазнините", който може да оскъпи дрехите в размер плюс с 25% в сравнение с еквивалентите в стандартен размер, казва Даунинг Питърс.
На фона на разрастващото се движение за позитивно отношение към тялото, зад което стои идеята за гордо приемане на собственото ни тяло, дори и то да не отговаря на обществените идеали, някои марки въведоха еднакви цени, като сами поеха допълнителните разходи или леко повишиха цените на всички свои линии, казва доц. Кийст.
Индустрията се променя – и към добро, и към лошо
Доколко една гама облекла е представителна, може да зависи и от ценностите на компанията, която я произвежда.
"Не може да се оспори фактът, че модната индустрия в САЩ е станала по-приобщаваща", казва Даунинг Питърс. "Но не сме постигнали истинско равенство на размерите." Някои марки "се възползват от визуалното приобщаване, като включват в рекламните си материали видимо по-големи от средния размер плюс модели", допълва тя.
Но твърде често предложенията на марките за клиенти с размер "плюс" са "много тесни" по обхват, обяснява доц. Кийст. Луксозните марки могат да са още по-неблагосклонни и "много по-открито заявяват, че потребителите с големи размери не са техните целеви потребители", каза Даунинг Питърс.
Привличането на модели с размер плюс или с извивки в кампаниите или ревютата на тези марки все още е трудна битка, коментира през април агентът на модели на IMG Мина Уайт пред CNN.
Уайт, която представлява модели, сред които Ашли Греъм и Палома Елсесер, често е получавала информация, че производството на по-големи размери се смята за твърде голям "финансов лифт". "Не вярвам, че е така", казва тя. "Вярвам, че причината е в хората, които не са обучени как да правят това правилно."
Висша мода сред трули: Уникалното шоу на Dolce&Gabbana в АлберобелоРевюто е първата част от
С тази дългогодишна култура на изключване и с възраждането на "хероиновия шик" от 90-те години и стройната мода от Y2K, някои експерти изразяват загриженост за приобщаването и разнообразието на размери (или липсата на такова) в модата.
"Мнозина се опасяват, че постиженията, които сме направили в областта на приобщаването в модната индустрия, ще бъдат загубени", казва Даунинг Питърс.
Защото, дори културните тенденции да приоритизират красотата, статистически телата стават все по-големи през годините.
"Смаяна съм, че компаниите не са по-приобщаващи в линиите си с облекло, защото тогава това буквално би означавало повече пари за тях", казва Кийст. Недостигът на дрехи с размери плюс допринася за стигмата, която кара хората с пищни тела да се чувстват маргинализирани, добавя тя.
Никога повече "хероинов шик"
"Израснах, когато "хероиновият шик" беше много популярен и имаше малко подходящи дрехи за мен. Не можех да пазарувам с приятелите си, защото те бяха по-слаби и трябваше да си измислям причини да не пробвам нищо, защото се срамувах. Обществото ме караше да чувствам, че трябва да се срамувам от размера си.",
Някои търговци на дребно обаче не само предлагат по-разнообразни размери - те се отклоняват от стереотипите за plus-size, като например цветове, модели или кройки, които предполагат, че хората с пухкави форми искат или трябва да крият телата си.
Met Gala 2023: Карл Лагерфелд, котки, перли и много звезден блясъкСъбитието под надслов
Междувременно други магазини са спрели да разделят стандартните и големите дрехи в различни отдели, което може да помогне за премахване на стигмата, смята доц. Кийст.
Сред тези примери са Meijer, Universal Standard, Wild Fang, 11Honore, Dia & Co. и Lane Bryant. Няколко марки за висша мода, сред които Christian Siriano и Michael Kors, също направиха пробиви.
"Като човек с големи размери, който опитва да се облича в този свят, се вълнувам от това колко по-различни щяха да бъдат преживяванията ми, ако имах дрехи с повече възможности за моите размери в тийнейджърска възраст.", допълва доц. Кийст.