Да обличаш Барби: Жената, която превърна куклата в модна икона
От бонбонена визия в розово до бляскав вечерен тоалет, създаден в партньорство с Оскар де ла Рента.
Външният вид на всеки модел Барби я е превърнал не просто в любима детска кукла, а в модна икона на пиедестал, от който не слиза десетилетия наред.
Тази репутация се дължи до голяма степен на жена, за която повече от вас дори не са чували – Карол Спенсър.
Днес тя е 90-годишна, но през далечната 1963 г. решава да кандидатства по обява във вестник за моден дизайнер на Барби – позиция, която заема в продължение на 36 години, което я прави най-дългогодишният стилист на куклата, разказва CNN.
"Когато се присъединих към компанията, работих с Рут Хандлър (изобретателката на Барби), която все още беше в Mattel", казва Спенсър в телефонно интервю от конгреса на Барби 2023 в Орландо. "Веднага след като започнах работа, се влюбих истински в тази малка кукла и тя се превърна в моя страст.", връща времето назад Карол.
Родена през 1932 г. в Минеаполис, Спенсър отхвърля общоприетите женски стереотипи по онова време. "Завърших гимназия през 1950 г. и по това време имаше основно пет работни места за жени", каза тя пред Business Insider през 2019 г. "Можеше да станеш учителка, медицинска сестра, секретарка, чиновничка или съпруга и майка."
Вместо това Спенсър се записва в Колежа по изкуства в Минеаполис, за да изучава изобразително изкуство с моден дизайн и след като завършва с бакалавърска степен през 1955 г., Спенсър заминава за Ню Йорк за стаж като "гост-редактор" в списание Mademoiselle, преди да се премести в Милуоки за работа в сферата на модния дизайн.
Седем години по-късно започва в Mattel и се премества в другата част на страната, за да изпълни това, което според нея е съдбата й. Историята си Карол разказва в наскоро преиздадената ѝ книга "Да облечеш Барби", в която споделя за най-големите върхове на кариерата си.
"Когато погледнете назад към куклите Барби, те пресъздават историята и показват какво се е случвало по онова време, затова 60-те години на миналия век бяха едно от любимите ми десетилетия, когато работех с Барби", разказва тя.
"Толкова много неща се случваха. Модата се променяше - от "периода на кутюриерите", когато висшата мода започва в Европа и се разпространява по целия свят, до огромното движение на младежката култура. Появиха се прекрасни нови музиканти - например Елвис Пресли и "Бийтълс". Беше много забавно да се работи по променящия се стил на Барби заедно с това.", разказва Карол.
Тя обаче е категорична, че облеклото и стилът на Барби трябва да са разбираеми за децата. "Затова винаги сме изчаквали модата да се утвърди, преди да създадем артикули за Барби."
Когато Барби се появява за първи път през март 1959 г., тя е представена като модел за тийнейджъри; лъскава алтернатива на хартиените кукли, с които децата по онова време играят.
Макар че стандартите за красота на Барби предизвикват недоумение в наши дни, Спенсър казва, че намерението на Хендлър винаги е било куклата да върви в крак с времето. "Планът на Рут Хендлър беше куклата да бъде възможно най-реалистична и да се развива с обществото."
С промяната на времето се променя и процесът на проектиране, казва Спенсър.
Докато днешните дизайнери работят на компютри, Спенсър и екипът й работят върху модата по 3D модели на кукли, а не по чертежи. "Екипът правеше всичко на ръка; от изработването на моделите, изрязването им до ушиването на миниатюрните дрехи, а след това правехме корекции, докато не изглеждаха правилно върху Барби и в кутията. Мащабът на Барби е приблизително 1/6 от мащаба на истински човек и всичко трябваше да изглежда правилно."
Въпреки че Спенсър е най-дългогодишният член на дизайнерския екип на Барби, тя отбелязва, че от средата на 70-те до началото на 90-те години на миналия век е имало трима дизайнери на куклата.
"Аз бях от Средния Запад и повече или по-малко бях най-консервативният дизайнер. Кити Блек Пъркинс беше афроамериканка от Югоизтока, а Джанет Голдблум от Ню Йорк. Компанията искаше дизайнери от различни среди и всеки от нас имаше различни силни страни."
По време на интервюто Спенсър не е гледала новия филм за Барби и не знае дали някой от нейните дизайни ще се появи в него, но казва, че сцените, които е видяла, остават верни на духа на дизайните.
"Дрехите използват вкуса на много от нашите дизайни, но все още не съм виждала директни реплики", обяснява дизайнерът.
Личната колекция от Барби на Спенсър в един момент наброява повече от 500 кукли в дома ѝ в Лос Анджелис, включително 400 само в трапезарията ѝ. Макар да се шегува, че в дома ѝ никога не сте сами, дизайнерката е в процес на търсене на "любящи домове" за колекцията си заедно с нейното Барби магическо имение, обзаведено с миниатюрни мебели, събрани от пътуванията ѝ по света.
Карол обаче признава, че има някои кукли, които винаги ще останат с нея, като любимата червенокоса Барби от 1992 г.
Carol Spencer worked as a clothing designer for Barbie for more than three decades. Watch the video to see her collection of Barbie dolls and learn how the legendary brand is making a comeback. https://t.co/mTet50k2yC pic.twitter.com/4UgQNuYM91
— CNBC (@CNBC) June 15, 2023