Производителят на японската царевична закуска Umaibo вдига цените за първи път от десетилетия насам, съобщава Ройтерс.

Базираната в Токио Yaokin Corp увеличава цената на култовото лакомство с 2 йени (около два американски цента) на брой до 12 йени от април 2022 година. Според източници, близки до компанията, основната причина за поскъпването са по-високите разходи за производство.

Това е първото подобно увеличение, откакто закуската, чието име означава "вкусна пръчка", е пусната в продажба през 1979 година.

Това е и отрезвяващо напомняне за потребителите, че Япония, дори след десетилетия на дефлация, не е имунизирана срещу растящите разходи за стоки и транспорт по света. В западните държави инфлацията е нещо нормално, особено през последните две години, но повечето японски компании досега не бяха склонни да увеличават масово цените от страх да не загубят чувствителни към разходите клиенти.

Подобно на т. нар. "бутерки", но оформени като цилиндър, Umaibo се предлагат в 15 различни вкуса, като най-продаваният е с кремообразна царевична супа.

Годишно се продават около 700 милиона от хрупкавите пръчици. За много японци закуската навява спомени от детството или от кварталния магазин за сладкиши.

Освен от по-високите разходи за суровини, японските компании са притиснати и от поевтиняването на йената, което увеличава разходите за внос. Производителите на храни често реагират, като свиват размера на разфасовките, вместо да вдигат цените. Yaokin направи нещо подобно с Umaibo през 2007 година.

За феновети на Umaibo промяната в цената слага края на една цяла епоха.

„Свидетели сме на повратна точка в историята“, написа в Twitter музикантът Ацуши Осава. Неговата група Uchikubi Gokumon Doukoukai възпя закуската в една своя песен от 2010 г., в която се пее за "чудотворната цена" на Umaibo.

„Цената започна да се отклонява от текста“, написа Осава.