От диско мания до лукс: Клиновете като нова индустрия за милиарди
Оценен на 32,89 млрд. долара през 2022 г., световният пазар на клинове се очаква да достигне 57,97 млрд. долара до 2031 г., показва анализ на компанията за пазарни проучвания Growth Market Reports.
Анализът на данни от Statista прогнозира, че през 2027 г. ще бъдат произведени 4 млрд. чифта чорапогащи и клинове, отбелязва CNN.
Световните брандове в луксозната индустрия, естествено, се стремят да „раздвижат краката“ и в тази категория – вижте Prada, Loewe и Moncler например, които предлагат клинове в колекциите си.
И въпреки това, този бизнес не процъфтява благодарение на модата. Безпрецедентният апетит за фитнес облекло се дължи на марки, създали лоялни последователи на базата на устойчивост и доказано ефективно носене.
Дните на запарващи, драскащи клинове, които губят еластичността си при пране отдавна са отминали. На мода днес са удобните, ефектни облекла, но изработени от високотехнологични материи, допълва CNN.
Vuori е марка от Калифорния, чиито клинове струват между 98 и 108 долара.
Тяхната запазена марка Vuori "BlissBlend" е разработена с използването на 75% рециклирани материали, за да създаде супер еластичност, любима на клиентите. От марката казват, че тяхната материя "BreatheInterlock" се отличава с ефективност и "въздушно покритие като втора кожа".
"Иновациите в тъканите са един от най-големите ни приоритети", обяснява Сара Карлсон, старши вицепрезидент по дамския дизайн на Vuori.
Нейният екип за иновации в материите работи на място с партньорите от фабриките в Европа и Азия между една и три години, за да реализира идеите си.
"Нашата цел е да освежим начина, по който хората мислят и се чувстват в активното облекло, като същевременно даваме приоритет на материи, които щадят околната среда."
Германската марка Hey Honey Yoga е семейна изгряваща звезда на сцената, чиито спортни клинове по 120 долара са едновременно сертифицирани по OEKO-TEX и одобрени от PETA като вегански.
"Клиентите на Hey Honey търсят нещо повече от просто активно облекло, те желаят цялостно преживяване", казва Тома Ойлешлагер, който ръководи марката със сестрите си Имке фон Джонстън и Янка Ойлешлагер. "От самото начало се фокусирахме върху разширяването на границите в тази бързо развиваща се индустрия.", допълва той.
Според Hey Honey Yoga клиентите им "отдават приоритет на функционалността, качествените материи и удобни кройки, които дават възможност за движение, като същевременно отразяват техния уникален стил".
Но това е конкурентен сектор с нарастващ брой играчи, които могат да се похвалят с милиони последователи в Instagram, включително On! Running (1,4 млн. последователи); Gymshark (6,7 млн.); Lululemon (4,7 млн.); и, разбира се, Skims (5,6 млн.) - отрочето на Ким Кардашиян, на която се приписва масовото популяризиране на модата, в която гениалните клинове играят главна роля.
"Има твърда аудитория, която обожава оформящите облекла като Skims", казва Луси Грийн, прогнозист на тенденции и основател на консултантската компания Light Years. "Голяма част от това е свързана с йога, фитнес и уелнес културата, но има и аудитория от поколението Z, за която е много важен комфортът и небрежното облекло."
В допълнение към небрежните характеристики, наличието на приобщаващ подход към размера е от ключово значение за успеха в тази област, добавя Грийн.
"Популярността на клиновете е свързана с приобщаване. Благодарение на широката гама размери както на световните марки, така и на предлагащите масови стоки, те са достъпни за всички форми и тела по начин, по който други категории като деним – и дори стреч деним, никога не са били."
Vuori "BlissBlend" има множество варианти в размери от XS до XXL. "В материята е използван специален иновативен еластан, който се разтяга, за да придържа равномерно различните форми на тялото. Резултатът е пълен комфорт и усещане за мекота, което нашите клиенти очакват", казват от компанията.
Традиционните спортни брандове също са на този пазар, включително Adidas, Puma и Nike. През последните две години последният споменат е удвоил инвестициите си в "специфични за жените иновации", за да помогне на екипа си да разбере повече за женското тяло, за което клиновете и чорапогащите са ключова част.
"Имаме възможност да поканим повече хора да изпитат ползите от спорта и радостта от движението. В крайна сметка, нашата цел е да създаваме продукти, които правят движението по-лесно, за да могат на жените и момичетата да се чувстват уверени, красиви и силни, като всичко това е подкрепено от невероятна наука и иновации.", заяви говорител на Nike пред CNN.
Тези иновации са тайното оръжие зад този процъфтяващ бизнес.
"Техническата прецизност и патентованите материи се превръщат в ключова точка на различие, лоялност и сторителинг, както и, разбира се, в средство за таксуване на по-висока цена, особено за изтънчената аудитория, която инвестира в луксозни концептуални фитнес зали и различни научни терапии за подобряване на телата си", казва Луси Грийн. "В много отношения е свързано с това как иновациите се превръщат в стълб на лукса", допълва тя.
Върнете се назад към 80-те години на миналия век. Тогава възприемането на клиновете като лукс беше невъзможна концепция. А сега се прехвърлете три десетилетия напред, когато те ще доминират като господар на световните тенденции, допълва CNN.