„Крадат ги“ – големият проблем на Sephora с парфюмите
Sephora въведе драстична промяна в начина на пазаруване на парфюми във физическите си магазини.
Козметичният бранд премахва от рафтовете и витрините всички парфюми, които са чест обект на кражби и ги заменя с тестери, съобщи CNN.
Преди това клиентите можеха да изпробват тестери, за да намерят аромат от марка, която харесват и след това да вземат неотворена кутия от парфюма, преди да отидат на касата.
„Това вече не съществува. Сега клиентите могат да видят само тестери. Ако желаят да си купят конкретен аромат, ще трябва да поискат от персонала на магазина да им го донесе.“, обясняват от компанията.
Козметичната империя на Sephora е изградена на базата на пионерската стратегия на магазина "пробвай, преди да купиш" за козметични продукти, последвана от удобството да ги вземеш и да ги платиш. Но компанията твърди, че нарастването на кражбите я е принудило да се откаже от тази стратегия – поне за парфюмите.
"Безопасността и сигурността на нашите служители и клиенти са наш основен приоритет", се казва в изявление на компанията до CNN. "За да сведем до минимум заплахите от кражби и за да осигурим на нашите купувачи спокойствие по време на престоя им в Sephora, увеличихме присъствието на следователи за предотвратяване на загуби във всички магазини. Освен това, Sephora ще излага в магазините си само тестери на парфюми".
След като първоначално тества промяната, търговецът на дребно я въведе през юли и август във всички магазини в САЩ. Но се оказва, че тестерите също са станали обект на кражби.
"Не бих предположил, че Sephora е следващата търговска верига, която заключва продукти заради кражби, но не съм изненадан, че това се случва", казва Марк Скертик, експерт по престъпления в търговията на дребно и управляващ директор в практиката за разследвания и спорове в K2 Integrity, базирана в Чикаго компания за рискове, разследвания и мониторинг.
Според него парфюмите и особено тези от висок клас, които се продават в Sephora, са обект на кражби, тъй като има пазарно търсене и могат да бъдат препродадени бързо.
"Но когато търговците на дребно трябва да прибягват до подобни мерки, това е лошо за клиентите и за служителите.", допълва експертът.
Потребителите все по-често виждат, че магазините, в които обичайно пазаруват, заключват различни стоки - от паста за зъби, дезодоранти, шампоани до витамини, козметика и дори бельо. Това се случва, тъй като големи и малки търговци на дребно алармират за ескалация от дребни кражби в магазините до организирани обири, при които се разграбват цели рафтове с продукти.
Но скептиците, които смятат, че масовата престъпност изведнъж се е насочила към американските търговци на дребно, отбелязват, че престъпността в магазините е сред другите предизвикателства за индустрията, като например спад в потребителските разходи и излишни запаси.
Някои наблюдатели в бранша се питат дали търговците на дребно не използват кражбите като удобно извинение, за да прикрият тези трудности. Все пак, вайръл клиповете с крадци, които опустошават магазините, показват с какво се сблъскват търговците.
Експертите твърдят, че най-коварният вид кражба е организираната престъпност в търговията на дребно, която включва групи от хора, насочващи се към магазини, в които се предлагат стоки с по-висока стойност, като електроника, спортни стоки, козметика, парфюми, дрехи, чанти и обувки.
Според правоприлагащите органи групите крадат големи количества продукти и след това ги препродават на вторични пазари като eBay, OfferUp и Facebook Marketplace, или дори обратно в законната верига за доставки.
Търговците на дребно прибягват до редица мерки, за да направят магазините по-безопасни, включително заключване на продуктите или промяна на оформлението. Но това може да им коства клиенти.
Наскоро например Walgreens представи прототип на магазин в Чикаго, в който има само два коридора и повечето продукти не се виждат.
Sephora рискува да отчужди лоялните си купувачи, като постави парфюмите под ключ. Преди това омпанията беше възхвалявана, че трайно промени начина, по който хората пазаруват козметика, грижа за кожата и парфюми.
Нейният бизнес модел, който позволява на клиентите да докосват и боравят с продуктите в магазина, преди да ги закупят, бързо беше възпроизведен от конкурентите ѝ.
"Преди това универсалните магазини държаха козметичните продукти зад щандовете, а продавачите бяха единственият начин за достъп до продукта", казва Манола Солер, старши директор в Групата за потребители и търговия на дребно на Alvarez & Marsal. "Sephora освободи продуктите и ги предостави директно в ръцете на потребителите, така че те да могат да ги докосват, и изпробват преди да решат дали искат да ги купят", допълва тя.