Шопинг треската за луксозни подаръци е към края си, отчита LVMH
Клиентите за луксозни стоки в САЩ ограничават покупките на модни и кожени изделия от висок клас, което доказва, че продължилата месеци след пандемията склонност към разточителство може би приключва. Това показват данните в доклада за продажбите на LVMH за първото тримесечие, съобщава Reuters.
Изводите са изненадващи на фона на финансовите показатели. Акциите на най-скъпата листвана на борсата компания в Европа поскъпнаха с близо 5%, след като като отчете 17% скок в продажбите благодарение на рязкото възстановяване в Китай след края на блокирането заради COVID-19.
Приходите в САЩ нарастват с 8% през тримесечието, но финансовият директор на френската група Жан-Жак Джиони заяви, че по-голямата част от този ръст се дължи на оживения бизнес в по-малко ексклузивната верига за красота Sephora, също собственост на LVMH.
"В останалата си част бизнесът се забавя малко", допълни той, като посочи по-слабото търсене на модни и кожени изделия, където продажбите на американските купувачи както в страната, така и в чужбина са били незначителни, както и тези на бижута.
"Може би повишаването на лихвените проценти се отразява на разходите", допълни финансовият директор.
Европейските марки на LVMH, включително Louis Vuitton и Dior, както и Chanel и Hermes, са на вълната на голямо търсене от страна на американците, които след масовия локдаун заради пандемията, харчат спестяванията си за луксозни дизайнерски марки с огромна охота.
Продажбите на LVMH в САЩ нараснаха с 15% миналата година, а американският пазар представляваше 27% от общите приходи, тъй като клиентите преодоляха натиска на нарастващите цени и неспокойните пазари.
Голямото търсене предизвика множество инвестиции, като марките, сред които конкурентите на LVMH Hermes и Gucci откриха нови търговски площи в обширни молове като American Dream в Ню Джърси и търговския център South Coast Plaza в Калифорния, както и в градове като Остин, Тексас.
Но напоследък тенденцията се обръща и масовото харчене започва да показва признаци на забавяне.
Данните за кредитните карти на Citi, публикувани тази седмица, показаха, че разходите за луксозни стоки в САЩ през март са намалели до най-ниския месечен процент от близо три години - с 18%, тъй като все по-малко клиенти са склонни да харчат за стоки от висок клас.
По-младите купувачи, които използваха спестяванията си във времената на локдауните, сега са подложени на по-голям натиск от повишаващите се цени, отколкото по-възрастните поколения с по-високи доходи, смятат анализаторите на Citi.
САЩ са "най-голямата мечка" в сектора на луксозните стоки, твърдят от HSBC Bank. От банката предупреждават, че опасенията за рязък спад може да се окажат силно преувеличени.
LVMH отчита особено категорично намаление в търсенето на коняк Hennessy в САЩ, тъй като рязкото увеличение на цените, "вероятно е било трудно за усвояване от някои клиенти", обяснява Джиони и допълва, че групата подхожда предпазливо към увеличението на цените тази година - не само за коняка.
LVMH също така е на прага на ново начало след най-голямата си инвестиция в американската бижутерийна група Tiffany, която купи за 16 млрд. долара 2021 г.
Сега за компанията предстои повторно отваряне на водещия магазин в Ню Йорк след тригодишен ремонт. Именно на този търговски обект се дължат 10% от продажбите на Tiffany преди затварянето му. "Това вероятно е най-емблематичният магазин за луксозни стоки в света", казва Джиони.
Развитието на продажбите на Tiffany чрез продуктови иновации и разширяване и обновяване на магазините ще бъде приоритет, докато разширяването на маржа вероятно ще започне на по-късен етап, в стратегия, подобна на тази, която прилага към Bulgari.
Елиът Савидж, портфолио мениджър на американския фонд YCG Investments, акционер в LVMH и други луксозни компании, заяви, че отслабването на пазара на луксозни стоки в САЩ в краткосрочен план може да бъде възможност на доминиращите играчи да заемат пазарен дял.
"Всъщност това може да се окаже по-добре за LVMH от гледна точка на укрепване на позициите им", твърди Савидж.
Луксозните подразделения на LVMH, които обхващат мода, кожени изделия, часовници и бижута, набират скорост пред конкурентите си през последните години, като според Jefferies в периода 2018-2023 г. почти ще удвоят глобалния си пазарен дял от 12% на 22%.
Много марки от висок клас продължават да се развиват и да предлагат нови услуги за най-богатите си клиенти, които се считат за по-устойчиви на икономическите насрещни течения.
Такъв пример е Gucci, която тази седмица отвори салон за клиенти от висок клас на Melrose Place в Лос Анджелис, където са изложени вечерни облекла, готови за знаменитостите от червения килим. Групата планира да открие още девет подобни бутика, включително в Ню Йорк и Шанхай.