Производителите на спортни облекла като Adidas и Puma се опитват да се възползват от флирта на модния свят с футбола, за да достигнат до нова клиентска база, мотивирани отчасти от търсенето, създадено от успешното Световно първенство по футбол за жени това лято, пише в свой анализ Reuters и продължава:

„След като знаменитости като Ким Кардашиян бяха забелязани да посещават мачове и да носят футболни фланелки, клубовете също започнаха да търсят нови възможности за мърчандайзинг. Един от отборите в Премиършип нае творчески директор, който да разшири предлагането на облекло, а Adidas през септември пусна колекция облекла "изключително извън терена", свързани с някои от известните отбори, които спонсорира“.

"Любовта между футбола и модата тепърва започва", казва Ричард Бъзби, главен изпълнителен директор на консултантската компания BDS Sponsorship.

Световното първенство по футбол за жени демонстрира, че има огромно неудовлетворено търсене на стоки за жени, свързано с футбола. Пример за това става Nike, след като си навлича недоволството на феновете, че не предлага реплики на екипи на английската вратарка Мери Ърпс и други състезателки на нейния пост, участващи в надпреварата.

Световната модна индустрия може да загуби 65 милиарда долара до 2030 г.Прогнозите за загуби се основават на сценария


Но тенденцията се разпростира и сред феновете от двата пола, които се интересуват от мода, казва Бъзби. "Клубовете от Премиършип имат много заможни привърженици, но много малко от артикулите, които продават, са насочени към тях, независимо дали става дума за мъже или жени."

Втородивизионният гръцки футболен клуб Атина Калитеа е сред тези, които дават на фланелките си нова визия. Кампаниите му показват жени, които носят унисекс горнища, оформени като елегантно ежедневно облекло за вечеря, в комбинация със сатенени поли. Сериите са предназначени да привлекат вниманието на феновете на клуба отвъд традиционната му база.

Кардашиян е забелязвана да носи винтидж фланелки на Рома и Пари Сен Жермен, а 20-годишният модел Миа Реган съчетава фланелка на Арсенал с дълга дънкова пола и ботуши на ревю в рамките на Седмицата на модата в Париж през октомври.

През август пък английският Кристъл Палас наема Кени Анан-Джонатан като творчески директор, фокусиран върху облеклото. Очаква се той да разшири гамата от ежедневни дрехи, предлагани от клуба от Висшата лига.

Шумотевица около футболната култура

Да превърнеш въглерода в прежда. Как модата може да заличи отпечатъка сиСтартъпът Rubi използва енизми, които „изяждат“ карбона и го превръщат в целулоза


Adidas и Puma отдавна се свързват с уличното облекло и поп културата. А, тъй като според доклад на GlobalData, публикуван този месец, всяка от германските компании харчи 2/3 от годишните си разходи за спонсорство за футбол, модният завой на най-популярната игра в света може да се окаже доходоносен.

За Nike, която инвестира значително и в баскетбола и колежанските спортове, футболът представлява 48% от годишните ѝ разходи за спонсорство, установява GlobalData.

"Наблюдаваме шумотевица около футболните фланелки и дизайна, повлиян от футболната култура в уличното облекло и модата", казва глобалният творчески директор на Puma Хайко Десенс.

Puma се опитва да подхрани още повече този шум. Най-новото сътрудничество на компанията с марката Fenty на попзвездата Риана, представено миналия месец, е обувка, вдъхновена от бутонките, носени от покойния легендарен бразилски футболист Пеле. Кампанията за пускане на пазара вкарва Риана в гигантска деконструирана футболна топка. Обувките, чиято цена е 170 долара за сребриста разцветка и 160 за черно-бял модел, са разпродадени на уебсайта на Puma в деня на пускането им на пазара.

"Puma има по-висока експозиция на продажбите си към жените, отколкото Adidas или Nike, и първоначалното партньорство с Риана през 2015 г. беше наистина ефективно, като ѝ помогна да изгради силно търсене и голямо доверие в женския потребител", казва Греъм Ренуик, анализатор в Berenberg. "Така че с подновяването на това партньорство Puma ще се надява на подобен резултат."

Анатомия на лукса: Как Louis Vuitton удвои продажбите си за четири годиниМоже ли глобален моден гигант да запази усещането за ексклузивност?


Гамата облекла на Adidas за Арсенал, Байерн Мюнхен, Ювентус, Манчестър Юнайтед и Реал Мадрид, пусната на пазара през септември, включва горнища и рокли, изработени от трикотажен плат и с по-фино вмъкната клубна емблема.

"Искаме да задоволим нуждите както на потребителя, който играе активно футбол, така и на този, който е привлечен от футболната култура", заявяват от Adidas.

Висшата мода също се включва: през май италианската марка Prada си сътрудничи с Adidas за футболни обувки в три цвята, включително бяло, които се продават на дребно за 595 долара за чифт.

Ливърпул и Нюкасъл Юнайтед също търсят да наемат творчески директори в тенденция, която може да промени динамиката между клубовете от Премиършип и техните спонсорски марки.

Атинският Калитеа и италианският Венеция използват хитри кампании в социалните медии, за да продават облекло в световен мащаб въпреки по-малката фенска маса.

Простите тайни, които изведоха Ralph Lauren до $6 млрд. приходи годишноПродавайте неща, които познавате, а един продукт е напълно достатъчен, за да започнете


"Съществува риск от напрежение със съществуващите фенове винаги, когато започнете да излизате извън рамките на основната култура", казва президентът и творчески директор на гръцкия клуб Тед Филипакос, като добавя, че отбори от Висшата лига и Бундеслигата са се свързали с него, за да взаимстват от неговата стратегия.

"Това е деликатно балансиране, което изисква повече нюанси и чувствителност, отколкото много големи клубове са склонни предложат", казва Филипакос.