Инвеститорите губят интерес към акции на производители на луксозни стоки
Европейските луксозни брандове може и да блестят по време на Седмицата на модата в Париж, но инвеститорите поставят под въпрос интереса си към техните акции в условията на забавяне на растежа в Китай и несигурността по отношение на лихвените проценти.
След като започна 2023 г. с надеждите за бързо нарастване на продажбите в Китай след три години на затваряне заради пандемията и следпандемичния бум на разходите в САЩ, индексът STOXX Europe Luxury 10 току-що отчита най-големия си тримесечен спад от 2020 г. насам, пише Reuters.
Десетте акции, попадащи в него, са загубили около 175 млрд. долара от стойността си от края на март, тъй като възстановяването на Китай се оказа колебливо и растежът на икономика №2 в света се забави, а високата инфлация и повишаващите се лихвени проценти принуждават потребителите в САЩ да затягат бюджетите си.
"Секторът рязко се обезцени през последните 2-3 месеца поради комбинацията от повишаващи се лихвени проценти, позициониране на инвеститорите и очакване за намаляване на печалбите", казва Бърнард Ахконг, съизпълнителен директор в UBS O'Connor Global Multi-Strategy Alpha.
Въпреки че индексът на луксозните стоки все още е с 20% ръст на годишна база, през третото тримесечие той отбелязва най-лошото си тримесечно представяне в сравнение с индекса STOXX 600, който спада с 2,5%. Ахконг посочва като основна причина за това нарастващата загриженост относно перспективите за потреблението на луксозни стоки в САЩ, Европа и Китай - мнение, което се споделя от Питър Гарнри, ръководител на отдела за капиталови стратегии в Saxo Bank.
Novo Nordisk за кратко изпревари LVMH като най-ценната компания в ЕвропаДатският производител на лекарства достигна пазарна капитализация от 421 млрд. долара
"Неотдавнашният спад на европейските акции на луксозни компании отразява несигурността по отношение на европейската икономика, а също и неравномерните перспективи за растеж на китайската", казва той.
Колко зле изглеждат нещата, може да стане ясно през следващите седмици, когато няколко от най-големите европейски групи за луксозни стоки се очаква да публикуват тримесечните си продажби, като се започне с LVMH на 10 октомври.
Пропаст в лукса
Въпреки че оценките на производителите на луксозни стоки са намалели, те все още са доста по-високи от тези на останалата част от пазара. Въпреки това, като знак за негативните тенденции на този пазар, миналия месец датският производител на лекарства Novo Nordisk изпревари LVMH като най-ценната листвана компания в Европа. Краят на продължилото две години и половина лидерство на френската луксозна група се дължи на загубата на апетит от страна на инвеститорите към акции на подобни компании, както и на ръста на интереса към лекарството против затлъстяване Wegovy на Novo. Затова и някои анализатори се отнасят предпазливо към сектора на луксозни стоки, като миналата седмица UBS намалява оценките си за него, отчитайки забавянето на китайското потребление.
Morgan Stanley пък намалява с 6% оценката си за 2024 г. за печалбата на акция от този пазар, а Bank of America понижава прогнозата си със 7%. Според финансовата институция потребителите в Съединените щати и Европа харчат по-малко, отколкото в периода след края на пандемията. Данните за кредитните карти в САЩ показват, че разходите за луксозна мода са намалели с 16% на годишна база през юли и август.
Джери Фаулър, ръководител на отдела за европейска капиталова стратегия и глобална стратегия за деривати в UBS, коментира, че рисковете при акциите на луксозните компании са започнали да стават по-очевидни през май.
Конкурентните войни са минало за луксозните марки в ИталияВ Италия има хиляди малки бизнеси, които произвеждат 50-55% от световния дял на луксозни облекла и кожени изделия
Скрити скъпоценни камъни?
Все пак някои пазарни участници и анализатори остават оптимисти в дългосрочен план.
"Корекцията в сектора е прекалено голяма", заявяват анализаторите от Bernstein, като добавят, че компании като LVMH, които харчат за маркетинг и забавят увеличението на цените, са в най-добра позиция в несигурната икономическа среда.
Жил Гибут, ръководител на европейските капиталови стратегии в AXA Investment Mangers, е предпазлив в началото на годината заради прекалено високите оценки, но вече проявява интерес.
“С оценките, които сега са по-близо до дългосрочните средни стойности, секторът е по-привлекателен. Ще изчакаме тримесечните резултати, които би трябвало да потвърдят, че е налице забавяне", казва той.