Три въпроса за луксозната мода след придобиването на Capri от Tapestry
На 10 август 2023 г. модната компания Tapestry, която притежава Coach и Kate Spade, заяви, че купува Capri - собственик на марките Michael Kors, Versace и Jimmy Choo, за 8,5 милиарда долара.
Сделката е поредното сливане в сегмента на луксозната мода и поставя три важни въпроса за бъдещето му.
Може ли сливането да изстреля Tapestry във високия клас мода?
Tapestry винаги е витаела около луксозното модно пространство – не съвсем на нивото на модния конгломерат Kering (Gucci, Balenciaga, Bottega Veneta и други) или LVMH (Louis Vuitton, Dior и Fendi), но със стремеж към достигане на тези висоти.
Придобиването на Capri, чиято най-значима луксозна марка е Versace, предлага на Tapestry врата към един по-престижен свят. Продажбите на Versace се възстановяват след пандемията и сливането съчетава силните страни на Tapestry в Китай и Capri в Европа. Остава да видим как Tapestry може да интегрира печеливши стратегии във всички свои марки и да се конкурира с по-големите луксозни модни къщи, коментира Fast Company.
Tapestry заяви, че придобиването ще генерира продажби от над 12 милиарда долара годишно. Очаква се също така да генерира и около 200 милиона долара спестявания на разходи в рамките на три години. Търговецът ще финансира сделката до голяма степен чрез поемане на дълг, отбелязва The Wall Street Journal.
Наследниците на Бернар Арно с рокади в управлението на LVMHБернар Арно, определян като най-богатия човек в света, подготвя петте си деца да поемат бизнес империята му
Какво е текущото състояние на луксозния пазар?
Capri е основана преди повече от две десетилетия от модния дизайнер Майкъл Корс с подкрепата на двама инвеститори, превърнали преди това Tommy Hilfiger в едно от най-известните имена в света на модата. През 2011 г. компанията, тогава известна като Michael Kors Holdings, става публична.
Под ръководството на главния изпълнителен директор Джон Айдъл Capri се разраства бързо чрез практикуване на версия на т.нар. луксозен популизъм. Вместо да ограничи достъпа до стоките си, за да поддържа аура на изключителност, компанията ги прави широко достъпни чрез собствените си магазини, независими бутици и универсални магазини, като същевременно стартира линии на по-ниски цени.
През 2017 г. компанията купува марката за дизайнерски обувки Jimmy Choo, а през 2018 г. придобива Versace. Когато сделката с италианската модна къща приключва, компанията промени името си на името на остров Капри.
Треска за лукс: Бутиците очакват по-малко, но по-богати клиенти от КитайМарките и инвеститорите се борят да си върнат всеки китайски потребител
Според скорошен доклад обаче повечето от разходите за луксозни стоки идват от богатите купувачи, а не от потребители с по-малък разполагаем доход, които инвестират в по-висок клас продукти. Ето защо много модни марки се отказват от луксозния популизъм и се фокусират все повече върху заможните потребители като стратегия за стимулиране на продажбите.
Тези тенденции могат да се видят и в инвестициите в недвижими имоти в сектора. Наскоро Hermès отвори магазин с площ над 20 000 квадратни фута на Madison Avenue, а Rodeo Drive вижда бум на нови търговски площи, включително на Dior и Louis Vuitton, специално предназначени да обслужват по-богатите клиенти.
В края на април LVMH отвори обновения магазин на Tiffany на ъгъла на Пето авеню и 57-ма улица, за чийто ремонт се твърди, че е похарчила стотици милиони долари.
Вълкът в кашмир, който върна желанието за TiffanyНе можете да мечтаете, когато говорите в числа.“ Вместо да мислят за рентабилността, Арно призовава своите мениджъри да мислят за това как да създават желание.
Ще продължи ли консолидацията в сектора?
Сделката между Tapestry и Capri е само последната от поредица от сливания и придобивания между големи модни къщи през последните няколко години. Американските компании се опитват да купуват модни марки в опит да се справят с LVMH и Kering, но все още са много по-малки от европейските гиганти, посочва WSJ.
LVMH купи Tiffany за 15,8 милиарда долара през 2021 г.
Миналия месец Kering купи 30% от Valentino в опит да подкрепи намаляващите продажби от своята марка Gucci. Миналата година гигантът се опита да придобие Tom Ford, но френската компания загуби от козметичния гигант Estée Lauder, който плати над 2 милиарда долара за модния бранд.
На опашката за LVMH: Кой ще наследи съперника на Мъск по богатство - АрноМъск и Арно постоянно разменят местата си начело на списъка на най-богатите хора в света. Сега Мъск пак води, но Арно е по петите му с амбиция отново да го изпревари
Има ли още сделки на хоризонта? LVMH в момента е най-голямата луксозна група в света (по продажби) и очевидно надушва още придобивания, всяко от които може да допринесе още за консолидацията в луксозното модно пространство. През май 2023 г. Richemont, собственикът на Cartier, обяви, че не се продава, на фона на слухове за интерес от страна на LVMH, за която се говори и като за потенциален купувач на Bergdorf Goodman.
Като се има предвид интересът към сключването на космически сделки, по-малките компании като Richemont трябва да се разглеждат като примамливи цели за всички големи луксозни групи, дори ако слуховете за LVMH никога не се материализират.