Луксозната индустрия губи битката за автентичност с перфектните фалшификати
За да станете "майстор" във Fashionphile и да достигнете най-високото ниво експертност за откриване на дизайнерски фалшификати на луксозния онлайн пазар, са необходими повече от 8000 часа стриктно обучение.
Стажантите се научават бързо да разпознават грешки във формата в чанта на Louis Vuitton или да идентифицират правилния състав на металната сплав на часовник на Cartier, пише CNN.
The RealReal също разчита на човешките сетива и инстинкт за разпознаване миризмата на чанта Hermès Birkin за 25 000 долара или усещането за гладка кожа на Barenia. Но първият кръг от проверки на търговеца на дребно се извършва чрез изкуствен интелект, тъй като софтуерът е обучен да разпознава почти незабележими разлики в шевовете при фалшиви изображения.
Друг алгоритъм изчислява риска на даден артикул въз основа на всичко – от историята на продажбите до популярността на продукта на черния пазар. (Ако например балеринките на Miu Miu са популярни в интернет, почти сигурно е, че и техните незаконни аналози са такива.)
През последните години лидерите в индустриите на лукса и технологиите се надяват да превърнат обикновения потребител в удостоверител, който да може да провери за няколко минути или дори секунди, дали портфейлът им Chanel е оригинален или не.
Приложението Entrupy, управлявано от изкуствен интелект, твърди, че може да предупреждава купувачите и прекупвачите, ако дизайнерски чифт маратонки или чанта са подозрителни, само чрез няколко публикувани снимки, а компанията за модни технологии The Ordre Group си партнира с Louis Vuitton, Burberry и Patou, за да вземе уникален "цифров отпечатък" на даден артикул, като например малък участък от текстила и конструкцията на портфейла с монограм на LV.
(Аналогията с този процес е като лицево разпознаване, което улавя почти незабележими за човешкото око детайли – 10 000 от портфейлите Chanel ще имат 10 000 уникални идентификатора.)
Наречена Authentique, програмата регистрира всеки идентификатор в блокчейн, който не може да бъде копиран и се счита за лесно проследим и сигурен, за разлика от методи като RFID (радиочестотни идентификационни етикети и четци) и холограми, които са фалшифицирани.
"Толкова е лесно, колкото да вдигнеш телефона, да го насочиш към даден продукт и да разбереш дали е фалшив или оригинален", твърди Саймън Лок, основател и главен изпълнителен директор на The Ordre Group.
Той обяснява, че технологията, базирана на изкуствен интелект, "микроскопично анализира" материалите до начина, по който влакната са боядисани и смесени, и се обучава за точност дори когато дрехата се износва с течение на времето.
Authentique е само една от версиите на т.нар. цифрова идентификация или паспорт: дигитализиран "близнак" (или NFT - non-fungible token) на дизайнерска дреха, който позволява на купувачите да проверят дали е истинска и да проследят жизнения ѝ цикъл.
През последните години някои от най-големите играчи в бранша се обединиха около тази технология, за да подпомогнат инициативите за борба с фалшифицирането и за устойчивост.
Основан от LVMH, OTB и Prada Group, които колективно представляват марки, сред които Louis Vuitton, Dior, Fendi, Bulgari, Marni, Maison Margiela и Prada, консорциумът Aura Blockchain е най-голямото усилие за стандартизиране на идентификатори в областта на модата и лукса, като според основателите понастоящем дигитализират милиони продукти в своите каталози.
Aura твърди, че само OTB е регистрирала 600 000 продукта досега, като всяка обувка Maison Margiela Tabi от 2023 г. е снабдена с NFC чип в подметката.
Всички тези тактики са част от надеждата на индустрията да неутрализира процъфтяващия пазар на фалшификати, като според някои оценки фалшивата мода и луксозните стоки представляват 60 % или повече от търговията с фалшиви стоки, възлизаща на няколко трилиона долара.
Ако някога чантите менте се предлагаха предимно по ъглите на улиците и в багажниците на автомобилите, сега те са лесно достъпни и в интернет с няколко кликвания.
Само в Reddit общностите, посветени на обсъждането и търсенето на реплики, се гордеят със стотици хиляди членове, докато потребителите на TikTok показват своите на пръв поглед идентични дизайнерски дубликати, а в YouTube публикуват уроци как да открием разликите между евтините и първокласните фалшификати.
Фалшификаторите дори организират на живо ревюта на най-новите модни находки, като над импровизираните подиуми бяха отпечатани логата на Louis Vuitton, Dior и YSL.
Говорител на Reddit отказа да коментира, но посочи техните правила, които забраняват подтикването към или улесняването на незаконни транзакции във форума; говорител на TikTok също отбеляза, че насоките му не позволяват продажбата на фалшиви стоки или на съдържание, нарушаващо авторски права или търговски марки. YouTube не отговори на запитването за коментар от CNN.
"Имаше време, когато никой никога не би признал, че е купил фалшификат", казва Сара Дейвис, основател и президент на Fashionphile. Но сега в някои кръгове на социалните медии "това не се възприема като негатив, а почти като хакерство", допълва тя.
Социалните медии и платформите за електронна търговия все по-често са подложени на правен контрол за това, което се продава на техните уебсайтове, тъй като в САЩ и Европа бяха приети нови разпоредби, но Сюзън Скафиди, основател на Института за модно право, казва, че това е справяне само с част от проблема, докато фалшификатите се приемат, а в някои среди са желани заради собствените им предимства.
Етиката на покупката на фалшификати е най-малкият проблем. Няма прозрачност за това кой шие ментетата, при какви условия го прави и кой печели.
Според Business of Fashion средната цена на дамска дизайнерска чанта в САЩ е скочила с 27% от 2019 до 2022 г. Миналата година се наблюдаваха рекордни печалби за луксозния сектор, като около 95% от марките отбелязаха ръст, според оценка на Bain & Company.
"Ако инфлационният индекс се базираше само на дамските чанти, щеше да е шокиращ и Фед щеше да вдига лихвите като луд, а всички щяхме да сме в паника", шегува се Скафиди.
Тъй като фалшивите дрехи и аксесоари се превърнаха от евтини копия в така наречените "суперфабрикати", а луксозните марки произвеждат все повече стилове за всеки сезон, методите за удостоверяване на автентичност стават все по-сложни.
Когато през 1999 г. Fashionphile е основан с фокус върху чантите, марките имат само няколко варианта на различни стилове, което е улеснило обучението на удостоверители. Сега всеки сезон е изпълнен с невероятен обем от стилове, форми и текстил, което прави работата им още по-сложна.
Според Хънтър Томпсън, директор на отдела за удостоверяване на автентичността в The RealReal, след пускането на новите продукти на пазара само няколко седмици по-късно се появяват и фалшификатите. "Не изостават, както се случваше през миналите години."
"В момента винтиджът е на мода и всъщност виждаме нови реплики на винтидж артикули, които са били произведени през 80-те или 90-те години", казва Томпсън. Тихият лукс, при който липсват очевидни знаци като лога, а ла The Row, също е лесно копиран, допълва той.
Миналата година The RealReal уреди колективен иск с инвеститорите си за 11 млн. долара заради твърдения, че системата ѝ за удостоверяване на автентичността е била по-слаба, отколкото рекламираше преди първичното си публично предлагане. Chanel също така твърди в съдебно дело - което беше спряно през юли, че платформата е пускала в продажба фалшиви чанти. The RealReal вече отхвърли тези твърдения и отказа да коментира въпроса пред CNN.
Технологиите като цифровите идентификатори вероятно няма да бъдат панацея за проблема с фалшификатите в индустрията – потребителите, които търсят незаконни копия, ще продължат да го правят.
Експертите са единодушни, че настоящите модели на изкуствен интелект не са достатъчно надеждни сами по себе си, особено за артикули, които току-що са излезли от модния подиум и за които алгоритмите не са обучени. Fashionphile, която твърди, че получава около 700 000 чанти дневно, се отказа от собствените си планове за използване на AI през 2017 г., като установи, че той не е "достатъчно добър", признава Дейвис.
Скафиди смята, че винаги ще е необходим "хибриден модел". "Винаги има нужда от човешка подозрителност по отношение на нещо, което просто не е наред", казва тя. В същото време добавя, че "всеки човешки удостоверител, който пренебрегва технологията, работи с една ръка вързана зад гърба си".
Според наскоро назначения главен изпълнителен директор на Aura Blockchain Consortium Ромен Карер, от основаването на Aura Blockchain през 2021 г. досега повече от 35 марки са добавили общо 20 милиона цифровизирани артикула в блокчейна. Но досега има само няколко примера, в които потребителите могат да получат достъп до технологията чрез QR код, NFC чип или "пръстов отпечатък" на продукта.
"Все още сме на ранен етап, защото технологията е отскоро, но сме в много фази на тестване и с марки", каза Карер. "Трудната част не е само технологията, а и производството."
Скафиди вижда стремеж да се даде възможност на потребителите на луксозни стоки да получат повече прозрачност за продуктите, които купуват.
"Мисля, че може да стигнем до момента, в който потребителите ще станат по-изкушени от пазара на препродажба - те ще бъдат по-заинтересовани да използват кодове, за да проследят къде е бил конкретният им артикул и всяка транзакция, в която е участвал", каза тя. "А за наистина висококачествените артикули, като часовниците, кога са ремонтирани и върнати на компанията - детайли, които показват историята на конкретния продукт."
Що се отнася до убеждаването на купувачите, които предпочитат да намерят по-евтин дубликат или копие на даден артикул, все още има много работа за вършене.
"Ако марките успеят да намерят начин да използват лоялността на потребителите, това е, което ще спечели от гледна точка на търсенето.", допълва Скафиди.