Италианските гиганти за луксозна мода, които десетилетия наред ревниво отбраняваха независимостта си, се обединяват с една основна цел – да запазят своите вериги за доставки и автентичния италиански произход на по-малките компании, демонстрирайки нов дух на сътрудничество, съобщава Reuters..

Контролът върху веригата за доставки става все по-важен за луксозните марки, тъй като гарантира, че продуктите ще бъдат доставени навреме в магазините и ще се избегнат рискове за репутацията, свързани с доставката на суровини или условията на труд.

Италианската мрежа от специализирани занаятчийски работилници и семейни марки предлага богати възможности за по-големите компании, които разполагат с парични средства, за да затвърдят отношенията си чрез инвестиции.

В този дух през юни Prada и другата италианска модна марка Ermenegildo Zegna придобиха миноритарен дял в компанията за трикотаж Luigi Fedeli e Figlio, базирана в Монца, северно от Милано.

Семейната компания е основана през 1934 г. и се разпространява в 13 бутика със собствена марка и около 400 мултибранд магазина по цял свят.

70 години мокасините на Gucci с катарама остават символ на луксаТази година се навършват 70 години от появата на отличителната обувка, която е част от историята на модата

Преди това Prada и Zegna инвестираха съвместно във Filati Biagioli Modesto през 2021 г., придобивайки мажоритарен дял в един от своите доставчици, специализиран в производството на кашмирени и други луксозни прежди.

"Ние инвестирахме в Biagioli, за да възобновим дейността на компания, която беше в криза, докато за Fedeli става въпрос за подпомагане на растежа на компанията", заяви пред Reuters Патрицио Бертели, водещ акционер и председател на Prada Group.

Dolce & Gabbana спират да използват естествена кожа в колекциите сиМодната къща възнамерява да произвежда дрехи и аксесоари от екокожа, като продължава да работи с шивачи на кожи, за да запази работните места

77-годишният Бертели допълва, че през последните две десетилетия по-малките италиански компании е трябвало да управляват предаването на фамилния бизнес от едно поколение на следващото в съчетание с по-сложни въпроси, като например разширяването на дейността на нови пазари.

"Италианските марки твърде дълго искаха да се справят сами, а после изведнъж осъзнаха, че не винаги можеш да се справиш сам и започнаха да се оглеждат", добавя той.

В Италия има хиляди малки бизнеси, които произвеждат 50-55% от световния дял на луксозни облекла и кожени изделия, изчислява консултантската компания Bain.

"Биаджоли и Федели са два различни примера за това, че се грижат за "made in Italy" и помагат за укрепването на италианската верига за доставки пряко или косвено", обяснява 67-годишният Джилдо Зеня, председател и главен изпълнителен директор на Ermenegildo Zegna. "Двамата с Бертели искаме да съхраним "made in Italy" и да запазим ноу-хауто в страната", допълва той.

Италианските групи се сблъскват с конкуренцията на френски гиганти в индустрията на лукса като LVMH или Kering, собственик на Gucci, които също са изкупували доставчици в Италия през годините, особено в кожената индустрия.

Пазарът на луксозни стоки е във възход, но само за най-богатите клиентиТова са изводите в новия доклад на консултантската компания Bain & company

През май LVMH обяви, че е придобила мажоритарен дял в Nuti Ivo Group - италианска компания, специализирана в производството на кожени изделия от 1955 г. насам.

Дружествата за частен капитал също усетиха инвестиционна възможност и започнаха да обединяват доставчици в по-големи предприятия.

Управляващият директор на Kering Жан-Франсоа Палус заяви, че луксозната група все повече се стреми да внедри собствено производство. Това е въпрос на проследимост, но също така и на качество, снабдяване с материали, по-кратки срокове за производство пускане на пазара и конкуренция за специализирани занаятчии сред марките, обяснява той.

Има и други примери за френско-италианско сътрудничество, като например сделката, при която Chanel закупи дял в компанията за кашмирени прежди Cariaggi Lanificio в партньорство с Brunello Cucinelli.

"Италия не е създала голям луксозен сектор, но разполагаме с предприемачи, които имат способността да активират правилните взаимоотношения в правилния момент", обяснява Стефания Лацарони, генерален мениджър в италианската асоциация на луксозната индустрия Altagamma. "Подходът се е променил, той е много по-сътруднически - за да се посрещнат по-сложни предизвикателства", допълва тя.

Служители в луксозния бранш продават по-скъпи чанти от годишната си заплатаСътрудниците по продажби получават средно около 35 000 долара основна заплата годишно

Всъщност, решението на Prada и Zegna да инвестират заедно е породено от приятелство, укрепено от последните трудни времена.

"Опознахме се по-добре по време на пандемията, в труден за индустрията момент, когато трябваше да се подкрепим взаимно", каза Зеня, добавяйки, че основна роля са изиграли срещите, проведени в индустриалния орган Camera Nazionale della Moda.

Роберто Коста, ръководител на глобалното инвестиционно банкиране за луксозни стоки в Citigroup, заяви, че по-близките работни отношения отразяват по-уверения и открит подход на италианските марки.

Война за таланти: Търсят се майстори на чанти за 22 000 евроСветовните брандове за луксозни стоки са изправени пред недостиг на ключови служители, тъй като опитните занаятчии напускат индустрията

"Италианските групи сега са по-мениджърски, по-организирани и по-силни, което ги прави по-отворени за съвместни проекти", казва той, но не смята, че непременно ще бъдат сключени големи сделки. "Има по-голяма способност да разговарят помежду си, но това не означава, че непременно ще има сливания".

Сега Zegna и Bertelli участват заедно в управителния съвет на Fedeli и Biagioli, което дава възможност за повече инвестиции на по-ниско ниво по веригата на доставки. "Ако се появят нови възможности, ние ще ги използваме. Дали ще го направим заедно, или не, предстои да видим", допълва Зеня.