Конкурентните войни са минало за луксозните марки в Италия
Италианските гиганти за луксозна мода, които десетилетия наред ревниво отбраняваха независимостта си, се обединяват с една основна цел – да запазят своите вериги за доставки и автентичния италиански произход на по-малките компании, демонстрирайки нов дух на сътрудничество, съобщава Reuters..
Контролът върху веригата за доставки става все по-важен за луксозните марки, тъй като гарантира, че продуктите ще бъдат доставени навреме в магазините и ще се избегнат рискове за репутацията, свързани с доставката на суровини или условията на труд.
Италианската мрежа от специализирани занаятчийски работилници и семейни марки предлага богати възможности за по-големите компании, които разполагат с парични средства, за да затвърдят отношенията си чрез инвестиции.
В този дух през юни Prada и другата италианска модна марка Ermenegildo Zegna придобиха миноритарен дял в компанията за трикотаж Luigi Fedeli e Figlio, базирана в Монца, северно от Милано.
Семейната компания е основана през 1934 г. и се разпространява в 13 бутика със собствена марка и около 400 мултибранд магазина по цял свят.
Преди това Prada и Zegna инвестираха съвместно във Filati Biagioli Modesto през 2021 г., придобивайки мажоритарен дял в един от своите доставчици, специализиран в производството на кашмирени и други луксозни прежди.
"Ние инвестирахме в Biagioli, за да възобновим дейността на компания, която беше в криза, докато за Fedeli става въпрос за подпомагане на растежа на компанията", заяви пред Reuters Патрицио Бертели, водещ акционер и председател на Prada Group.
77-годишният Бертели допълва, че през последните две десетилетия по-малките италиански компании е трябвало да управляват предаването на фамилния бизнес от едно поколение на следващото в съчетание с по-сложни въпроси, като например разширяването на дейността на нови пазари.
"Италианските марки твърде дълго искаха да се справят сами, а после изведнъж осъзнаха, че не винаги можеш да се справиш сам и започнаха да се оглеждат", добавя той.
В Италия има хиляди малки бизнеси, които произвеждат 50-55% от световния дял на луксозни облекла и кожени изделия, изчислява консултантската компания Bain.
"Биаджоли и Федели са два различни примера за това, че се грижат за "made in Italy" и помагат за укрепването на италианската верига за доставки пряко или косвено", обяснява 67-годишният Джилдо Зеня, председател и главен изпълнителен директор на Ermenegildo Zegna. "Двамата с Бертели искаме да съхраним "made in Italy" и да запазим ноу-хауто в страната", допълва той.
Италианските групи се сблъскват с конкуренцията на френски гиганти в индустрията на лукса като LVMH или Kering, собственик на Gucci, които също са изкупували доставчици в Италия през годините, особено в кожената индустрия.
През май LVMH обяви, че е придобила мажоритарен дял в Nuti Ivo Group - италианска компания, специализирана в производството на кожени изделия от 1955 г. насам.
Дружествата за частен капитал също усетиха инвестиционна възможност и започнаха да обединяват доставчици в по-големи предприятия.
Управляващият директор на Kering Жан-Франсоа Палус заяви, че луксозната група все повече се стреми да внедри собствено производство. Това е въпрос на проследимост, но също така и на качество, снабдяване с материали, по-кратки срокове за производство пускане на пазара и конкуренция за специализирани занаятчии сред марките, обяснява той.
Има и други примери за френско-италианско сътрудничество, като например сделката, при която Chanel закупи дял в компанията за кашмирени прежди Cariaggi Lanificio в партньорство с Brunello Cucinelli.
"Италия не е създала голям луксозен сектор, но разполагаме с предприемачи, които имат способността да активират правилните взаимоотношения в правилния момент", обяснява Стефания Лацарони, генерален мениджър в италианската асоциация на луксозната индустрия Altagamma. "Подходът се е променил, той е много по-сътруднически - за да се посрещнат по-сложни предизвикателства", допълва тя.
Всъщност, решението на Prada и Zegna да инвестират заедно е породено от приятелство, укрепено от последните трудни времена.
"Опознахме се по-добре по време на пандемията, в труден за индустрията момент, когато трябваше да се подкрепим взаимно", каза Зеня, добавяйки, че основна роля са изиграли срещите, проведени в индустриалния орган Camera Nazionale della Moda.
Роберто Коста, ръководител на глобалното инвестиционно банкиране за луксозни стоки в Citigroup, заяви, че по-близките работни отношения отразяват по-уверения и открит подход на италианските марки.
"Италианските групи сега са по-мениджърски, по-организирани и по-силни, което ги прави по-отворени за съвместни проекти", казва той, но не смята, че непременно ще бъдат сключени големи сделки. "Има по-голяма способност да разговарят помежду си, но това не означава, че непременно ще има сливания".
Сега Zegna и Bertelli участват заедно в управителния съвет на Fedeli и Biagioli, което дава възможност за повече инвестиции на по-ниско ниво по веригата на доставки. "Ако се появят нови възможности, ние ще ги използваме. Дали ще го направим заедно, или не, предстои да видим", допълва Зеня.