Голямата рецесия на Rolex: Как Фед смаза бума на луксозните часовници
От края на 2022 г. на Уолстрийт преобладават прогнози, че повишаването на лихвените проценти от Федералния резерв ще доведе до хаос в икономиката на САЩ и на фондовия пазар.
Но докато икономика в по-широк план се държи изненадващо добре, паричният блицкриг предизвика спад от друг вид – разгром на вторичния пазар на луксозни часовници, съобщава BusinessInsider.
Общият пазарен индекс на WatchCharts, който проследява цените на 60 часовници от водещи марки, сред които Rolex, Patek Philippe и Audemars Piguet, се срина с 32% от пика през март 2022 г. Отделен индекс само за моделите на Rolex спадна с 27% за подобен период.
Агресивното затягане на паричната политика от страна на Централната банка на САЩ през последните пет тримесечия се разглежда като основна причина за спада в цените на часовниците.
По-високите лихвени проценти подхраниха страховете от икономически спад, като подтикнаха инвеститорите да намалят луксозните разходи и да увеличат спестяванията.
Спадът на криптопазара, също ускорен от повишаването на лихвените проценти, още повече засегна търсенето.
Най-скъпите часовници претърпяха най-голям спад. Според данните на WatchCharts часовниците от ценовия диапазон 50 001-100 000 долара са поевтинели с над 15% през последните 12 месеца, а тези от групата 10 001-20 000 долара са поевтинели с 10,4%. Групата от 5 001 до 10 000 долара отбеляза спад от 6,8%.
Луксозните часовници се представят по-слабо от акциите от март 2022 г. насам, когато Фед започна да повишава лихвените проценти. Оттогава индексът S&P 500 на американските акции с голяма пазарна капитализация е нараснал с около 8%.
Определени марки усетиха ефекта повече от други. Пазарният индекс на Rolex, който проследява 30-те най-ценни модела, се е понижил с 12,5% в сравнение с предишната година, докато индексът на Patek Philippe е загубил 18%. Въпреки това, Audemars Piguet отбеляза най-резки загуби, като спадът спрямо предходната година е почти 20%, сочат данните на WatchCharts.
Когато "ралито на всичко" беше в разгара си по време на пандемичния период, луксозните часовници не правеха изключение. Излишъкът от парични средства се натрупваше във всички видове алтернативни инвестиции и луксозните часовници също бяха на гребена на вълната.
В началото на 2022 г. цените на Rolex, Patek Philippes и Piguet достигнаха рекордни стойности. Продажбите на употребявани часовници са достигнали 22 млрд. долара през 2021 г. - почти една трета от пазара на луксозни часовници, възлизащ на 75 млрд. долара, според доклад на Boston Consulting Group.
Въпреки спадовете миналата година, цените се изкачиха значително нагоре в дългосрочен план, изпреварвайки фондовия пазар. Индексът на Rolex нараства с над 55% в сравнение с преди 5 години.
"Луксозните часовници се представят добре, особено в дългосрочен план, в сравнение с традиционните инвестиционни категории. От август 2018 г. до януари 2023 г. средните цени на пазара на употребявани часовници за топ моделите на трите най-големи луксозни марки - Rolex, Patek Philippe и Audemars Piguet - нарастват с 20% годишно, въпреки по-широките спадове на пазара по време на пандемията, в сравнение с 8% годишно за индекса S&P 500", се казва в доклад на BCG, публикуван по-рано тази година.
Часовниците на знаменитоститеВижте кой е най-скъпият часовник, продаван на търг?
На този фон, пазарът на реплики също става все по-усъвършенстван, а според главния изпълнителен директор на Watchfinder & Co около половината от него се състои от фалшификати на Rolex.
По-рано този месец главният изпълнителен директор Ариен ван де Вал коментира пред Bloomberg, че до 10% от часовниците, получени от продавачите миналата година, са се оказали фалшификати, като най-често се появяват фалшиви Rolex.
Компанията купува и продава употребявани часовници от 2002 г. насам. Rolex е най-амбициозната марка луксозни часовници и с най-голямо търсене, поради което е и най-репликираната, обяснява изпълнителният директор.
Watchfinder, която е собственост на швейцарската корпорация за луксозни стоки Richemont, успяваше да идентифицира около 80% от фалшификатите само с поглед, допълва експертът. Сега обаче този дял е спаднал до едва 20%, тъй като репликите стават все по-убедителни.
Но не само Rolex се появява на пазара на фалшификати. "Виждате реплики – много, много качествени часовници на почти всички големи луксозни марки. Цялата гама.", категоричен е експертът.