С новината за "последния" запис на Бийтълс с гласа на Джон Ленън, гласовите възможности на изкуствения интелект, холограмите и "възкръсването" на знаменитости, на дневен ред стои въпросът къде трябва да поставим границата, пише BBC.

"Мисля, че всъщност сме на прага на нещо вълнуващо и ужасяващо... това е извънземна форма на живот."

Когато Дейвид Бауи изказва тези мисли в интервю през 1999 г., той е на прага на творческия изгрев или потенциален катаклизъм - цифровата ера в музиката и всички други сфери на развитие.

Няколко години след смъртта му, тези думи звучат още по-страховито. Музикалната индустрия остава в непрекъснато състояние на промяна, а технологиите продължават да съживяват гласовете на отдавна починали творци.

Под музика с изкуствен интелект често се разбират "дълбоко фалшиви" дигитално генерирани вокални звуци, независимо дали имитират стиловете на съвременни звезди (например неотдавнашната песен на Дрейк и The Weeknd Heart on my Sleeve, качена от потребителя на TikTok ghostwriter977) или на мъртви легенди - включително множество "нови песни" на Дейвид Боуи с изкуствен интелект, кавъри и въображаеми дуети (като Life on Mars с участието на дигитален Фреди Меркюри).

Гласът на Джон Ленън е пресъздаден от AI в новата песен на Новината обяви Сър Пол Маккартни

В същото време, което е малко объркващо, музиката с изкуствен интелект е свързана с най-модерната технология, използвана за възстановяване на записи, действително направени от даден певец приживе - като например наскоро обявения "последен запис" на The Beatles: все още без заглавие, но се смята, че това е композицията на Джон Ленън от 1978 г., наречена Now and Then.

Това не е единственият "нов" запис на Ливърпулската четворка след първоначалното им разделяне или смъртта на Ленън през 1980 г.; Free as a Bird (с мъглявите вокали на Ленън) се превърна в международен хит през 1995 г. - но оттогава насам технологичните възможности са се увеличили значително, а поредицата архивни документи Get Back (2021 г.), режисирана от Питър Джаксън, се оказа ключова.

В неотдавнашно интервю за Радио 4 Пол Маккартни обясни, че гласът на Джон Ленън е извлечен от "малко касетофонче" с помощта на техника, обучена да открива отделни гласове и да ги различава от околния звук.

"Имахме гласа на Джон с музиката от пиано и ги разделихме с помощта на изкуствен интелект", каза Маккартни.

"Те казаха на машината: "Това е гласът. Това е китара". Изгуби китарата. Така че, когато дойдохме да направим това, което ще бъде последният запис на "Бийтълс", това беше демо, което Джон имаше и ние успяхме да вземем гласа на Джон и да го изчистим чрез този AI.", допълва той.

Като музикални фенове обикновено се вълнуваме да чуем всичко, в което участват любимите ни певци; ако те вече не са сред нас, това изостря желанието, допълва BBC.

AI клонинги на човешки гласове идват за дял от пазара на аудиокнигитеГотови ли са потребителите AI да им разказва истории? Това вече се случва и тенденцията вероятно ще се ускори

Има емоционална закачка, както и фактор на новост, когато Ленън се "събере" с Маккартни (включително техния "виртуален дует" по време на концерта на Пол в Гластънбъри миналата година), или когато на сцената се появяват многожанрови холограми (Тупак, Мария Калас, Рони Джеймс Дио), дори и със забележими пропуски.

Очевидно е, че търговските корпорации също се стремят да извлекат колкото се може повече приходи от наследството на изпълнителите, а посмъртните издания могат да бъдат доходоносен бизнес; алтърнатив иконата Кърт Кобейн е само на 27 години, когато се самоубива през 1994 г., но продължава да генерира милиони чрез издания с изключително променливо качество.

Моралната дилема при възкръсването на певци продължава да съществува. Повечето артисти имат творчески идеали и можем само да гадаем какво биха искали, след като са си отишли; "deepfake" песните предполагат, че певците са безкрайно податливи дори отвъд гроба.

Манията, генерирана от изкуствен интелект, не се ограничава само до мъртвите западни звезди; международни примери включват "нови" песни на южнокорейския фолклорен герой Ким Куанг-сеок, както и на израелската певица Офра Хаза - но в сегашния си вид повечето "deepfake" музика звучи депресиращо безкръвно, като бот версия на телевизионното шоу от 90-те "Звезди в очите".

Warner Music купи музикалния каталог на Дейвид Боуи за 250 млн. долараИздателското подразделение на Warner Music Group е придобило целия музикален каталог на покойния британски музикант Дейвид Боуи, който се простира в шест десетилетия и включва хитове като

Макар носталгията да е мощна сила, сантименталността на много посмъртни проекти има и своя "фактор на отвращение" - може би най-ярко демонстриран в албума на Бари Манилоу от 2014 г. My Dream Duets, в който той пее заедно със записи на мъртви икони, сред които Джуди Гарланд и Уитни Хюстън.

Въпреки това някои съвременни вокалисти/продуценти реагират положително на технологията "deepfake" - по-специално електронни артисти като Grimes и Holly Herndon. На този фон, световните закони остават неясни по отношение на AI и интелектуалната собственост.

"Възможностите на AI да си сътрудничи с починали вокалисти предизвикват смесица от вълнение и тревога в мен като артист", признава Джей Лойд, съосновател и фронтмен на Jungle, чиито оригинални песни, включително последният сингъл Dominoes, дълбаят в класическите стилове соул и фънк.

"Когато обмисляме как бъдещите поколения ще се свързват с нашата музика, изкуственият интелект поражда чувство на любопитство и удивление - дали нашите изрази ще бъдат преживявани по нови, завладяващи начини, или човешкото докосване и емоционалният резонанс, които ни определят, ще бъдат засенчени от технологичния напредък?", допълва той.

Някои певци са по-категоричнии срещу посмъртни проекти; през 2021 г. Андерсън Пейк татуира част от завещанието си на ръката си ("Когато си отида, моля, не издавайте посмъртни албуми или песни с моето име").

Последната сценична рокля на Ейми Уайнхаус беше продадена за 243 000 долараРоклята е била част от сценичния костюм на поп легендата при нейното изпълнение на концерт в Белград през юни 2011 година

Въпреки че наследниците на Ейми Уайнхаус одобриха посмъртната колекция Lioness - Hidden Treasures (2011 г.), изпълнителният директор на лейбъла Universal Дейвид Джоузеф по-късно обяви, че вокалните ѝ демозаписи са били унищожени като "нещо морално", за да се избегнат бъдещи издания, за които тя не би могла да даде съгласие.

Най-вълнуващите посмъртни издания обикновено са създадени от тези, които наистина са познавали и обичали изпълнителите. Посмъртният албум на Sparklehorse ще бъде издаден през септември, като по-малкият брат и снахата на Марк Линкоус ще довършат работата, която са започнали преди трагичната му смърт през 2010 г.

Посмъртният албум на Ник Дрейк (който е само на 26 години, когато умира през 1974 г.) излиза с интерпретации от изпълнители като Емели Санде и Джон Грант. Проектът е ръководен с подчертано човешко отношение от Кали Каломон (управител на имението на Ник Дрейк, който работи в тясно сътрудничество със семейството на Дрейк от 90-те години на миналия век) и Джереми Ласелс, съосновател на Blue Raincoat Music. "Наричането на интелекта, независимо как е създаден, "изкуствен" е поредният пример за това, че човечеството се опитва да се освободи от вината и последиците от своето изобретение.", коментира Ласелс пред BBC.

"AI е само последното от дългата поредица технологични постижения и както при всички неща, които са свързани с разрушителни промени, то е едновременно заплашително и носи огромни възможности. Изпълнителите и авторите на песни открай време пишат песни, вдъхновени от своите колеги - понякога блестящо, понякога по начини, които са стряскащо и грубо очевидни. Същото се отнася и за посмъртните записи, които оживяват с помощта на съвременните технологии. В крайна сметка единственият съдник ще бъде слушателят. Дали това звучи емоционално ангажиращо и "автентично", или е фалшиво и измислено?

С The Endless Coloured Ways помолихме редица изпълнители да претворят тези песни в свой собствен стил, като поискахме единствено да не копират оригиналните записи на Ник. Смятаме, че резултатите са впечатляващи. И можем да ви уверим, че нито едно съвременно технологично устройство не е било увредено по какъвто и да е начин по време на процеса.", допълва той.