От почти пет години в Русия, която е третият най-голям бирен пазар в света, е забранено показването на хора в рекламите на кехлибарената течност, пише WSJ.

За да компенсират тази забрана компаниите, които рекламират бира, използват алтернативни методи като гласове зад екран или анимирани бирени бутилки, които предполагат известно живо присъствие в рекламите. Подобни тактики са легални при заобикалянето на забраната.

Като част от засилените мерки на Кремъл срещу прекомерната употреба на алкохол обаче регулаторните органи започват да затягат правилата, които имат за цел да направят бирата по-малко привлекателна за младите хора.

Резултатът от това е, че използваните зад кадър гласове и жизнерадостни анимирани бутилки ще изчезнат от телевизионния ефир.

"Всякаква човешка връзка ще бъде убита," казва Юлия Крантикова от московската рекламна агенция Publicis United, която е част от френската Publicis Groupe. "Ще бъде още по-трудно да се създаде реклама,, която да се отличава от другите, отколкото е в момента."

В последните месеци публични фигури, от президента Дмитрий Медведев до Патриарх Кирил, главата на Руската православна църква, призоваваха за спешни мерки срещу употребата на алкохол от непълнолетни, посочвайки прекомерната консумация на бира като особено притеснителна.

Легалната възраст за употреба на алкохол в Русия е 18 г., но бирата често се изключва от тези норми, тъй като не се класифицира като алкохолна напитка.

Популярността на твърдия алкохол, като водка например, намалява сред младите хора в Русия, докато консумацията на бира в страната е нараснала повече от три пъти в последните 15 години, подпомогната от ниските цени, лесното намиране и отслабената регулация.

Годишните продажби на бира в Русия възлизат на около 17 млрд. долара, което превръща страната в третия най-голям пазар в света по консумация след Китай и САЩ. Чуждестранните пивоварни, които контролират повече от 80% от пазара, се възползват в най-голяма степен от това.

Световната криза остави стотици хиляди руснаци без работа, което според местните политици способства за увеличаване на консумацията на алкохол, породена от стреса. Така Кремъл насочва вниманието си към бирата.

През май руският регулаторен орган събира най-големите пивоварни и рекламни агенции в страната и ги предупреждава, че правилата ще бъдат прилагани по-стриктно и че ако те не се спазва,т за компаниите ще има правни последствия и големи глоби.

Компаниите са били предупредени в рекламите да не фигурират гласове зад кадър на хора, които консумират бира или звуци от чукане на чаши. Неодушевени предмети като бирени бутилки също така не трябва повече да въплъщават човешки качества.