Син, розов, оранжев: Кой е най-популярният цвят елха на Балканите

2614
Син, розов, оранжев: Кой е най-популярният цвят елха на Балканите

© Pixabay/ГРИПС

Изборът и украсяването на коледна елха е семейна традиция, която се предава от поколение на поколение. Има обаче различия в предпочитанията към цвят, форма, големина и вид, времето и средствата за покупка, прибирането на украсата и др.

Това заявяват от българската фабрика за производство на елхи в град Раковски по повод неформално проучване в 8 страни: България, Румъния, Унгария, Сърбия, Хърватска, Македония, Словения и Австрия.

Най-популярният цвят е зеленият. Семействата предпочитат този цвят, в различни негови нюанси.

На второ място са „заскрежените“ елхи и тези в бяло, които са най-търсени в България, Румъния, Сърбия, Словения, Хърватска.

Някои балкански държави, като Македония и Хърватска, са по-смели и избират елхи в червено. Най-голямо разнообразие има в Австрия, където експериментират със сини, розови и оранжеви дръвчета. На цветни елхи или цветна украса се спира и частният сектор – търговски центрове, магазини, банки, застрахователи и др.  

Най-популярният модел елха в 6 от 8-те държави е „жилковата“. В Хърватска и Унгария е 3D елхата, която е най-близо до естествената и наподобява борчетата в скандинавските страни.

Българинът отделя средно между 90 и 100 лева за покупка на изкуствена коледна елха. Приблизително толкова отделя и семейство в Румъния, Македония, Сърбия и Австрия (45-50 евро).

Около двадесет процента повече - в Унгария и Хърватска (60-65 евро), а най-много – в Словения (100 евро). Последните години семействата харчат повече, като няма разлика между столиците и големите градове.  

Кога се украсява коледната елха?

В Хърватска, Унгария, Австрия и Словения елхата се украсява още в средата на ноември и се прибира след 20 януари. В Сърбия, Македония, България и Румъния това става по-късно, в началото на декември, а свалянето на украсата – по-рано, 6-15 януари.


При критериите за избор няма съществени разлики между 8-те държави. На първо място е критерият „реалистичност“ -  колко близко е декоративната елха до естествената. На второ – цената, на трето – формата. Четвъртият по важност критерий е височината.

В България и Хърватия семействата поръчват най-често елха с височина 1.80 (стандарт за апартамент), а в Словения – размер нагоре, 2.20 метра.


Новост е търсенето на елхи, подходящи за външни условия. Най-често се поръчват от организации от частния и публичния сектор. Има търсене и от домакинства, които поставят елхата в градината пред къщата и я украсяват с LED светлини.

Най-често семействата сменят своята елха на 5 години, а най-рядко – след десетата. Все повече внимание се обръща на съхранението, като се забелязва ръст в търсенето на аксесоари за това. 


„ГРИПС“ е български производител с 15-годишна история. Фабриката в град Раковски е единствена на Балканите за производство на коледни дръвчета и украса. Над 70% от производството се изнася в Румъния, Унгария, Сърбия, Хърватска, Македония, Словения, Австрия и др.

През 2017–2018 г. са инвестирани 300 000 евро в нова линия за производство, включително на 3D eлха – последен „писък на модата“ в Европа.

Проучването е за периода ноември 2017 – ноември 2018 г. В него са използвани данни от директни продажби на фабриката в Раковски към организации от публичния и частния сектор, както и анализ на „ГРИПС“ на продажбите на коледни дръвчета към краен клиент чрез вериги магазини, специализирани търговски обекти от типа на DIY, обекти за продажби на едро и др. в 8 страни. Проучването е неформално. 

Всичко по темата Коледа и Нова година 2019

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg