Този руски милиардер оцеля след битки с мафията, ченгета и Путин

33656
Този руски милиардер оцеля след битки с мафията, ченгета и Путин

© Domodedovo.ru

Московските мафиоти са сред първите, които научават колко трудно е да се вземе нещо от Дмитрий Каменщик.

Годината е 1992, точно след разпадането на Съветския съюз, а бъдещият милиардер печели пари от уреждането на международни товарни полети от западнало летище в покрайнините на Москва.

Тогава двама бандити нахлуват в офиса на Каменщик и настояват да им даде всичките си пари. Елена Таршис, която е един от първите му служители, никога няма да забрави какво се случва след това.

“Опряха пистолет в главата на сина ми,” разказва Таршис. Каменщик, който има черен колан по източни бойни изкуства, се нахвърля върху нападателите и заедно с негов колега успява да ги обезвреди, казва тя.

Този инстинкт за оцеляване служи на Каменщик през следващия четвърт век, докато той се бори с мафията, а след това и със законодателната система на президента Владимир Путин, за да може в крайна сметка да остане едноличен собственик на летище Домодедово - едно от най-натоварените в Европа, което е и източник на неговото състояние, оценявано на 3 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg.

Неговата следваща цел е да се опита да отнеме титлата „Най-голямото руско летище“ от Шереметиево, което е база на държавния авиопревозвач Аерофлот и което в момента е в процес на обновление под ръководството на милиардера Аркадий Ретенберг, бивш партньор в джудото на Путин.

49-годишният Каменщик заявява, че след като е похрачил 3.5 млрд. долара в последните две десетилетия, за да увеличи капацитета 16 пъти и да накара авиокомпании, като Lufthansa и British Airways, да сменят Шереметиево с Домодедово, сега ще се опита да разшири летището с проект на стойност 1.3 млрд. долара, за да увеличи максималния пътникопоток до 60 милиона души на година.

Толкова пътници годишно в момента преминават през Франкфуртското летище. Нищо от всичко това няма да е възможно без армията от над 100 адвокати на компанията, които успяват да парират хилядите правни искове, които той е получавал от най-различни държавни структури през годините.
 


“Домодедово вероятно е една от най-одитираните компании в страната,” казва Коменщик по време на двучасотото си интервю за Bloomberg в Москва. “Единственият начин да оцеляваме е да спазваме внимателно законите.”

Каменщик споделя, че момент, в който осъзнава с какво иска да се занимава, идва благодарение на Lehman Brothers. Тогавашният президент на Русия Борис Елцин наема, сега фалиралата, банка от Уолстрийт, за да изготви план за възраждането на дейността на четирите основни летища в Москва, чиито общ въздушен трафик намалява наполовина в периода 1990 – 1993 г. От Lehman заключават, че Домодедово, което се намира на 45 километра югоизточно от Кремъл, е най-обещаващото от всичките, отчасти защото е заобиколено от поля, а не от жилищни блокове от съветско време.

“Този доклад повлия на моята съдба,” казва Каменщик за документа от 188 страници, който той вижда в офиса на летищен служител, с когото водил преговори. “Осъзнах, че основният фактор в бизнеса с летища са перспективите за растеж, точно каквито Домодедово предлагаше.”

Единствена пречка за навлизане в бизнеса по онова време са парите, защото Домодедово било напълно изоставено, според Борис Рибак, който работи в руската авиационна индустрия още от времето на Съветския съюз, а вмомента оглавява Infomost Consulting.

“Всичко, което трябваше да направиш, за да започнеш да организираш товарни полети, бе да платиш,” казва Рибак.

„Разрастването и защитаването на бизнес обаче изискваше връзки в онези тежки времена“, казва Сергей Капчук, бивш бюрократ, който помага на Каменщик, с когото са от един и също регион в планината Урал, да разреши част от проблемите с Домодедово. Капчук, който редовно се срещал с Канещик през 90-те години дава един малък пример за това как действал руския капитализъм в началото.

Капчук казва, че докато работел в държавната администрация на Елцин като представител на Свредлоска област, от която бил и президентът, той уредил ръководителя на район Домодеводо да си получи държавното финансиране за ферма за пилета, която искал да строи. След това благодарният птицевъд, който вече се бил срещал с Каменщик, помогнал на младия предприемач “на всички фронтове,” казва Капчук, без да влиза в детайли.

“Когато се сещам за Дима, обичам да перифразирам Рокфелер, който казва: Могат да дам отчет за всичките си милиони, само не ме питайте за първия,” казва Капчук от Лондон, където се опитва да получи политическо убежище. Той напуска Русия през 2005 г. след като е признат за виновен в това, че е използвал средства от бюджета на Свердловска област, за да си купи апартамент в Москва.

Докато търсенето на всичко от китайска електроника до турски дрехи скача, Каменщик и негови колеги основават авиокомпания на име East Line, която в последствие се разраства до над 50 военни самолета Il-76. Най-различни престъпни групировки до такава степен проявявали интерес към стоките, които се внасяли в страната, че на Каменщик му се наложило да построи собствен карго терминал и да сформира частна армия от охранители. На определен етап от бизнеса си за него работели около 800 въоръжени мъже.

“Каменщик е един от първите руснаци, които осъзнават огромния потенциал на индивидуалния търговец,” казва Рибак. В пика си в края на 90-те години, East Line вероятно генерираше 1 млрд. долара приходи годишно, а маржа на печалба бе голям, казва той.

След като Путин идва на власт през 2000 г., бившият служител на КГБ налага по-строги митнически правила, което прави намалява печалбите от този тип търговия. С нарастването на цената на петрола, икономиката е във възход и се появяват вериги за търговия на дребно, които разчитат на транспорт по вода, което пък намалява търсенето на въздушните товарни превози. На фона на нарастващия брой пътуващи по работа и с цел почивка, Каменщик зарязва East Line, за да се концентриа върху бетонирането на собствеността му над Домодедово.

Петте най-добри летищни салона по светаПътуване от най-висок клас

До 2010 г. Каменщик успява да превърне Домодедово в най-натовареното и най-добре управлявано летище в Източна Европа, според годишната класация на Skytrax. Въпреки това малцина извън страната дори са чували за него. Това обаче се променя през 2011 г., когато атентатор се взривява на летището, при което убива 37 души и ранява други близо 200.

Тогавашният президент Дмитрий Медведев хвърля вината върху слабите мерки за сигурност и настоява да се потърси отговорност на ръководството на летището. Никой обаче не може да разбере кой точно контролира летището, защото собствеността му е оплетена в офшорен лабиринт. Това двойно неловко положение, в което изпада Кремъл, слага началото на нова съдебна одисея за Каменщик, след като по-късно през същата година той обявява, че е едноличният собственик на летището.

В продължение на четири години властите повдигат обвинения срещу Домодедово във връзка с нарушения на изискванията за сигурността на летището. Адвокатите на Каменщик обаче успяват да отблъснат всяка една атака в съда. Тези обвинения са свалени през 2015 г., но тогава Каменщик и няколко негови колеги са обвинени персонално в това че предлагат “несигурни услуги.” На 18 февруари 2016 г., той е привикан за разпит.

Предугаждайки предстоящия арест Каменщик пристига за разпита носейки чанта с най-необходимите неща за затвора. Той се оказва прав, но арестът му продължава само денонощие, след което е поставен под домашен арест, докато екипът му от адвокати не успява през миналата година да сложи край на всичко това.

“Дима не може да бъде изнудван,” казва Капчук.

Критиците на бизнесмена са го наричали всичко от опортюнистичен контрабандист, сътрудничещ си с организираната престъпност до параван, зад който стоят интереси на по-влиятелни хора. Каменщик обаче твърди, че е е просто целеустремен предприемач със страст към управлението на сложни системи.

"Не поддържаме неофициални отношения с никой, така че не можем да помолим ‘точните хора’ да разрешат даден проблем," казва Каменщик.

Засега акционерите му вярват.

Въпреки предупреждението за емисия облигации организирана от ING Groep NV, Societe Generale SA и UBS Group AG през миналата година, че инвестицията в тях може да бъде засегната от корупция и или от обвинения в незаконна дейност, ценните книжа на Домодедово се представят по-добре през миналата година от индекса Bloomberg Barclays, следящ руските ценни книжа.

В днешно време предизвикателствата през Каменщик са по-скоро оперативни, отколкото съдебни. Той прекарва по-голяма част от времето си в донастройването на специална софтуерна сустема за управление на летището, за да подобри продуктивността на 14-те хиляди служители, които отговарят за близо 1 000 ежедневни полети от и до 200 дестинации.

Милиардерът твърди, че благоразумието изисква той винаги “да е готов за неприятности”. Каменщик обаче разсъждава философски за проблемите си с властите, наричайки ги страничен продукт на един по-голям въпрос, какъвто е времето необходимо на следсъветска Русия, за да развие модерен политически и търговски климат.

“Случва се така, че ние сме участници в процеса и затова трябва да понесем бремето, свързано с него,” казва Каменщик. “Можем да го приемем с гражданско достойство, или да се паникьсваме. Предпочитаме първата опция.”

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

Пазари

% Стойност
  • SOFIX 671.240 0.29%
  • BGREIT 114.520 0.18%
  • BGTR30 540.460 0.15%
  • BGBX40 128.920 0.33%
Ask Bid
  • EUR/USD 1.1957 1.1958
  • GBP/USD 1.3540 1.3541
  • USD/JPY 111.3830 111.3950
  • USD/CHF 0.9590 0.9591
  • USD/CAD 1.2196 1.2198
  • AUD/USD 0.7993 0.7994
  • USD/BGN 1.6355 1.6359
Ask Bid
  • DOW JONES 22272.51 22276.51
  • S&P500 2499.86 2500.36
  • NASDAQ 4705.68 4706.68
  • CAC 40 5223.29 5225.29
  • DAX 12551.36 12553.36
  • FTSE 100 7243.17 7244.67
  • ПЕТРОЛ 50.13 50.19
  • ЗЛАТО 1312.07 1312.57
  • СРЕБРО 17.37 17.40

Видео