Въпреки кризата класическите ретро-автомобили, които вече са признати за една от най-рентабилните инвестиции, тази година станаха още по-привлекателни от инвестиционна гледна точка.

От ретро-автомобили започнаха да се интересуват в последно време не само фанатици на старинни модели, или почитатели на екстравагантните коли. Днес стойността на автомобилите от началото и средата на миналия век само расте, пише Дни.ру.

„Изглежда, че въпреки кризата, поклонниците на ретро-автомобилите са намерили своята Обетована земя", описа ситуацията на този пазар Антон Леон Франсен, начело на фирмата S.I.H.A, която организира изложбата Techno-Classica, провеждаща се от 8 до 22 април в германския град Есен.

На изложбата са представени автомобили и мотоциклети, чиято стойност варира от 3 хил. до 6.5 млн. евро (на тази цена се предлага за продажба редкия модел Ferrari California 205 Spider SWB, година на производство 1960 г.). Да припомним, че миналата година бе положен и рекорд от 12.4 млн. евро. Става дума за парите, срещу които бе закупено Ferrari 250 Testa Rossa от 1957 г.

По данни на експерти от сектора, ръстът в цената на автомобилните антики достига средно 5% на година. В Германия оборотът в сектора на икономиката, ориентиран към реставрация, продажби и обслужване на ретро-модели, достига 5.5 млрд. евро, информира Deutsche Welle.

Една от причините за покачващата се инвестиционна привлекателност на старинните автомобили е ... кризата. В много европейци започна да се прокрадва страхът от възможна инфлация. В такива времена инвеститорите предпочитат на мястото на фондовете и акциите „напълно реални и неподвластни на кризи вещи", смята председателят на Автомобилния клуб на Германия (AvD) Рудолф фон дер Шуленбург.

Все по-често ретро-автомобилите са нарични в самата Германия „злато в гаража" или „голдтаймери", новообразувано словосъчетание от английзката дума gold (злато) и oldtimer (старовремски).

Според участник на пазара търсенето на скъпи и редки автомобили расте. Както разказа един от най-известните „гурута" по въпросите на стари модели от Mercedes-Benz, реставраторът Клаус Кинле, компанията му е продала през миналата година с една трета повече автомобили, спрямо 2008 г.

„Най-голямо е търсенето на Мерцедес от серията Аденауер, като например модификациите кабриолет, роудстер или купе, както и модели от серия 300 с година на производство от 50-те и 60-те години. Високо се котират и спортните автомобили отпреди войната", коментира Кинле.

Знаменитите германски автомобили Horch, в производство до Втората световна война, се радват на ръст в стойността си между 50-100 хил. евро всяка година. „През последните пет години се наблюдава постоянно покачване в цената на автомобилите Horch, който годишен ръст е от средно 50-100 хил. евро. При това цените растат както на подновените модели, така и на онези в оригиналния си и нереставриран вид", отбеляза служител от компанията Horch-Classic от Щутгарт.

Оценката на пазара на редки или просто ретро-автомобили се дава на съответните изложения, които по света са не едно или две. При това вече цитираната изложба Techno-Classica се провежда и два пъти в годината в Москва, наистина редки автомобили могат да се закупят от търговете на Barrett-Jackson в град Скотсдейл, щата Аризона (САЩ).

Любителите и собственици на старинни автомобили се събират дори всяка година в Калифорния на конкурса Pebble Beach Concours d'Elegance.

Станете наш почитател във Facebook