С близо 70% са се свили продажбите на леки автомобили на лизинг през миналата година спрямо 2008 г., сочат данните на Българската асоциация за лизинг (БЛА).

През 2009 г. са отпуснати лизинги на леки коли с финансирана сума около 440 млн. спрямо 1.3 млрд. лв. година по-рано, каза съпредседателят на БЛА Теодор Маринов. По думите му цифрата от 440 млн. лв. е съпоставима с пазара през 2006 г.

Лизинговите вземания са намалели с 15 на сто. Основната причина за това е кризата, заяви Маринов. Дружествата не са спрели да работят и не са били прекалено консервативни при одобряването на сделките, добави той.

Ръстът на необслужваните лизинги у нас е четири, а не осем пъти, както твърди статистиката, заяви Маринов. Страната ни беше с един от най-ниските проценти в Европа на необслужвани сделки - под 2%, при средни нови от около 3-4 на сто, добави той.

Необслужваните лизинги при колите като процент са много по-малко от средното за пазара. Те са между 6 и 8 процента за разлика от средния процент за целия лизингов пазар, който е около 16%.

Леките автомобили са около 40-50 процента от целия лизингов пазар. От тях около 12-13 на сто са физическите лица а останалото са фирми, което означава, че компаниите са около три пъти повече от физическите лица.

Проблемът не е във физическите лица, които не могат да си плащат автомобилите, а по-скоро проблемът е в това, какво става с бизнеса, заяви Маринов. Много голяма част от нашия бизнес е свързан под някаква форма със строителството, защото строителните машини са едни от най-подходящите за лизинг.

Строителството и свързаните с него дейности са може би около 30 или даже 35% от дейността ни. В момента, в който този сектор и свързаните с него тръгнат надолу, това неимоверно се отнася и върху техния кредитор, обясни той.

Източник: в. Монитор/Дарик