600 000 лв. средна печалба носи всеки камион контрабандни цигари, пресметнаха за "24 часа" анализатори на митниците.

Кутиите се купуват навън по 75 ст., а се продават на цена от 2.50 лв. до 4.50 лв. Печалбата от всяка кутия е 1.50 лв., или 600 000 лв. на камион. От същия камион държавата губи около 1.4 млн. лв. от продажната цена плюс несъбрани акциз и ДДС.

По груби сметки цигарената контрабанда ощетява хазната средно с по около 1.5 млрд. лв. на година. Този финансов ресурс се "препира" през легални видове бизнес, пише в. Труд.

Предпочитан начин за вкарване на контрабандницигари у нас е по море. Вторият, най-често използван, е чрез камиони различен калибър. По данни на неправителствени организации средногодишно на всеки 25 камиона, хванати от митници и МВР, се изпускат поне 1000.

Цигарените играчи предпочитали т.нар. леки (слим) марки като “Карелия”. Причината - "таксата" за преминаване през границата е на камион, а в него 3 кутии "Карелия слим" заемат място колкото 2 нормални кутии цигари, обясняват митнически експерти. Те са категорични, че контрабандата е отлично организирана - 70% вървяла на едро, а 30% се падали на куфарната търговия. Ромски кланове държали около 40% от този бизнес.

За безпрепятствената работа на каналите си имало тарифи за отчисления. Повечето тръгват от 1 евро на стек и стигат до 100 хил. евро при големи пратки.

Отлично запознати с този бизнес съобщават още, че ГДБОП вече не разчита на джипиесите за следене, а залага на агенти под прикритие и чрез контролирани пратки. Статистиката показва, че точно по тази причина МВР е заловило около 10 пъти повече нелегални цигари в сравнение с митниците.

В МВР вече била създадена специализирана работна група, в която имало хора от всички отдели - борба с наракотрафика, акцизни стоки, данъчни измами, пране на пари и др. Групата била затворена, в нея били подбрани млади хора, необвързани с групировки. Тя се занимавала главно с големите корпоративни играчи в трансевропейския трафик на цигари и наркотици. Причината - продължавала практиката, въведена от Косьо Самоковеца, да се пренасят заедно цигари и наркотик. Съблазънта идвала от това, че се плаща на камион или вагон.

Родните контрабандисти напоследък се ориентирали към продажбата на неизвестни марки цигари, произвеждани в Сърбия, Китай и къде ли още не, вместо популярните марки, които по-трудно намирали пазар, защото били скъпи.

Всяко пътно превозно средство с обособено товарно помещение подлежи на мерене и плащане на пътна такса, но служителите на митниците от "Пътни такси и разрешителни" имат право да искат документите и ако се усъмнят, могат само да сигнализират на мобилните групи, но нямат право да спрат товара.

Ето как експерти описват основните хватки за безпрепятствено минаване на границата.

1. Тапа

Най-често в камион се товарят цигари и се затискат с друга стока. Важно е обемите на декларираната и нелегалната стока да са приблизително еднакви, защото камионът се мери на границата.

2. Кожух

Нелегалната стока се натъпква в различни ниши - естествени или изкуствено създадени в различни превозни средства, а самите те са пълни с легална стока, обикновено безмитен внос или с ниски мита.

3. Затрупване

В превозното средство цигарите се слагат в средата и буквално се засипват с друга стока - трици, шрот, пясък...

4. В жп вагони

Те не се проверяват, защото митниците не ги водят рискови. На границата ги чака организирана група роми. Докато трае проверката на документите на товарния влак, ромите разтоварват цигарите, които най-често са в последен вагон. Изчислено е, че те се справят с 1 вагон за 15 минути. Разновидност на този начин е да се обяви вагонът за изчезнал. Прави се протокол на място и превозвачът се отказва от застрахователно обезщетение.

5. С автомобили

Организаторът на канала купува на роми или социално слаби жигули или друг автомобил комби. Махат се задните седалки и се пренасят цигари. Има си митничар, който отчита какви количества са продадени от турските безмитни магазини и ги сравнява с отчетеното от тартора на ромите. Плащането става на стек. В една кола се събират до 3 мастербокса. За 12 часа се пренася 1 контейнер, а за седмица до 900 бокса.

6. С малки бордови коли

Част от тях са с ремаркета. Колата излиза през границата с ремарке и обявява, че ще внася бързо развалящи се стоки. На влизане отпред има зеленчук, отзад цигари, а ремаркето го няма. Обяснението е, че то се е счупило, а всъщност е откачено и разтоварено малко преди пункта. Понякога се правят и колони от коли, като ремаркетата са на последните от колоната. Документите за всичките са при първия автомобил, който най-често се проверява и в който всичко е изрядно.

7. През зелена граница

с високопроходими автомобили от типа на военните без ремарке, които влизат у нас по черни пътища. Там договарянето е с Гранична полиция как да се избегне системата, която лови бегълци на принципа на топлинен източник. Чертае се специален маршрут, който се пада в "сянка" на системата и не ги хваща.

8. Трактор или комбайн

Цигарите се крият в т.нар. търбух, където се събира житото. Селскостопанската техника е на лека мярка за контрол, обикновено минава границата без проблем, когато отива да жъне в ниви на съседите. По този начин могат да се пренасят по 30-40 мастербокса на минаване.

9. Връщане на изнесени наши цигари

Няма контрабандни български цигари. Причината е перфектна, работеща от години схема. Произведените у нас количества се изнасят легално навън и след това се връщат нелегално. Всички количества се произвеждат на база договор и платен акциз. Най-често договорът е с държави като Того, Мадагаскар, Гвинея, Танзания. Количествата се плащат средно по 37 доларови цента франко склад на производител. Описаното в договора количество под конвой от МВР заминава на изходна граница и напуска страната. Всеки товар има джипиеси. Изчислено е, че батериите им работят по 40-50 дни. За това време товарът се оставя на склад в безмитна зона, докато падне батерията. Цигарите се изкарват от склада, джиросват се и се продават фиктивно на трети човек. Той намира свободен контейнер най-често с китайска регистрация, товари ги на кораб и ги връща обратно у нас, но вече декларирани като замразени плодове, най-често от Сирия.

10. Пренасяне по въздух

Най-честата посока е Гърция, машината излита например от летище Пловдив, но от въздуха иска разрешение за кацане в София, за да зареди. Докато се зарежда там, се разтоварва и после самолетът празен излита в обявената посока.

11. С кораби

Пълни се кораб с цигари, които отиват за трета страна извън ЕС. След като излезе в морето, плавателният съд "сменя профила и силуета", които са записани в паспорта му, и става пълен с боб например, придружен със съответните документи. Пристига в Англия и на пристанището го чакат разтоварачи, които свалят цигарите, докато трае проверката. Там наше "Виктори" върви по 3,5 британски лири за кутия. Печалбата се връща у нас като инвеститорски фондове от Близкия изток, които са с официални регистрации и препират парите от контрабандата. Обикновено при тази схема пътят минава през Ливан, където е едно от най-големите пристанища в света за контейнери и където може да се плаща както с пари, така и да се прави бартер на различни стоки.

12. Износ за Грузия

Срещу определено възнаграждение - тарифа за тамошните митничари и гранични полицаи, се получава печат, че стоката е влязла в страната. Всъщност тя се претоварва и се връща у нас по море.

13. С цистерни за горива

“Празни” цистерни за пренос на газ, натъпкани с цигари от Гърция и Македония към България.