233.19 лв. - толкова средно се кани да похарчи едно семейство у нас по идващите празници. Сумата е с 14 лв. повече в сравнение с миналата година. Това показват данни от проучване сред 650 пълнолетни българи в 19 областни града, проведено между 23 и 26 ноември.

Празничната трапеза единствена няма да пострада от кризата. Само за 2% от българите, както и миналата година, е проблем да я подредят. Като цяло обаче се каним да хвърлим за ядене и пиене 140 лв. - повече, отколкото през 2009 г. Това перо си остава най-скъпото и средствата за него са 63% от цялата сума, която нашенецът е готов да хвърли за Коледа и Нова година.

37% от празничните финанси се разпределят за подаръци на роднини, приятели, украса, честитки. Данните показват, че българите тази година ще са най-щедри към децата и близките си, макар и в режим на съкратени разходи.

От 63 лв. през 2009 г. на 58 лв. сега пада сумата по това перо. Ревизия търпят и парите, предназначени за подаръци на приятели - от 23 лв. миналата година на 20 лв. сега.

Всеки 2-и обаче споделя, че отдавна дарява само подрастващите членове на семейството. "И никой не се сърди", призна варненец.

"Аз пък правя натурални подаръци на приятели и близки - кисело зеле за сърми, например. И всички са много щастливи!", заяви възрастен столичанин.

Намаляват средствата за честитки (от средно 6.52 лв. през 2009 г. на 5 лв. т.г.). Всеки трети пък се отказва от перото "коледна украса". "Ще минем с венче на вратата и свещ на масата. Здраве да има!", примирил се е благоевградчанин. Масова практика е да се купува украса от магазини за 1 лв. или да се вадят кутии с играчки от минали години.

"За честитките има интернет и джиесеми. Картичките по пощата са отживелица", сподели пък отракан софиянец. Той е в групата на онези 55 на сто, които са отрязали съвсем това перо от празничния бюджет.

"От нищо няма да се лишим!", смело заявяват в кризата 13 на сто от попитаните. Повечето в тази група обаче добавят "После ще затягаме коланите..."

Данните показват рязък спад в дела на хората, които се отказват от празнуване в чужбина. Акоминалата година те са били 29 на сто, сега тази група нараства до 48 на сто или всеки 2-и.

Все по-малко стават и склонните на благотворителност. Делът им в сравнение с 2009 г. е скочил с 15% - от 22,8% на 37,7% сега.

Анкетата показа още, че за една година 10% са напуснали отбора на оптимистите за личното си бъдеще. Ако през 2009 г. те са били 44.7%, сега са 33.8%. За сметка на това набъбва групата на песимистите.

Източник: в. 24 часа