Свръхмодерна железопътна магистрала ще привлича през България почти целия контейнерен товаропоток от Азия за Северна и Централна Европа. Това обясни за "Стандарт" инж. Румен Марков, управител на "Лардж Инфрастръкчър Проджектс" - компанията, която създаде, движи и представя най-големия транспортен проект в Европа - "ABC+De" (Aegean sea to Baltic sea Connection and Danube river).

"ABC+De" включва както изграждането на високоскоростна жп магистрала, свързваща Егейско с Балтийско и Северно море, така и много канали и други хидротехнически съоръжения по р. Дунав, които ще оставят в историята наводненията и ниските води.

"Южно-Северен поток" е работното наименование на бъдещата високоскоростна и високоефективна жп магистрала, която до няколко години трябва да свързва Балканите с Балтийско и Северно море, обясни инж. Марков.

Високоскоростният железен път ще тръгва от ново пристанище, което ще бъде изградено край гр. Ферес, Гърция, и ще стига до бъдещ порт при устието на р. Висла в Полша. В проекта е заложено и изграждане на жп разклонения към Бурса в Турция и към големите германски пристанища на Северно море - Хамбург и Бремерхафен.

Концепцията ни е да привлечем контейнерите, които идват с кораби от Далечния Изток и през Суецкия канал и Гибралтар се отправят към портовете на Северно и Балтийско море, обясни инж. Марков. След реализацията на проекта те вече ще се разтоварват на новия порт Ферес, откъдето по бъдещата жп магистрала ще стигат до получателите си в Централна, Северна и Западна Европа, разказва инж. Марков.

Ще се опитаме да привлечем и товари от Турция и Близкия Изток, особено от двете големи държави, които се връщат на икономическата сцена - Иран и Ирак, за да стане бъдещата жп магистрала високоефективна, коментира още инж. Марков.

Всичко това е не само възможно, но и икономически целесъобразно, тъй като само от заобикалянето на Европа през Гибралтар пътят на контейнерите до Северна и Централна Европа ще се съкращава с около 2900 мили и 9-10 дни. Новата жп магистрала ще намали тежкотоварния автомобилен трафик в тази част на Европа.

По новата жп магистрала ще пътуват мега товарни влакове със скорост 160 км/час и общо тегло до 8500 тона - 8 пъти по-големи от най-големите, които някога са се движили у нас. Те ще бъдат натоварени с контейнери на два етажа или ще превозват втечнен природен газ със свръхтежки жп цистерни.

По жп магистралата ще пътуват и пътнически влакове със скорост до 360 км/час, с които от Истанбул до Берлин ще се стига за 7 часа и половина, коментира още инж. Марков.

Проектът "ABC+De" включва и широкомащабни хидротехнически проекти по р. Дунав - канали, шлюзове и ВЕЦ-ове. Новите канали ще съкратят с 360 км пътя на корабите от Пасау до Черно море и ще предпазят населените места по поречието от наводнения за 1000 години напред.

Всичко това ще превърне притоците на Дунав - Сава, Тиса и Морава, в плавателни, а 145-те дни ниски води, които спират корабоплаването по Дунав, ще останат спомен, обясни инж. Марков.

Общата стойност на двата проекта - за жп магистралата и р. Дунав, е около 73 млрд. евро.