Водещи социални мрежи ще отговарят в съда за пристрастяване на тийнейджъри
809

© Unsplash
Окръжният съдия на САЩ Ивон Гонзалес Роджърс e постановилa, че компаниите, които притежават и управляват най-популярните социални мрежи, ще трябва да се изправят пред съдебни искове, обвиняващи ги в пристрастяване на тийнейджърите.
Според Bloomberg Law това означава, че Google, която е собственик на YouTube, Meta, която управлява Facebook и Instagram, ByteDance, която притежава TikTok, и Snap няма да успеят да се измъкнат от стотиците федерални съдебни дела, заведени срещу тях през последните няколко години, пише Engadget.
Роджърс, която ще наблюдава делата, е отхвърлила аргументите на компаниите, че не носят отговорност по исковете за нанесени вреди на личността съгласно Първата поправка и раздел 230 от Закона за неприкосновеността на комуникациите. Разделът защитава издателите от отговорност за това, което потребителите публикуват на техните платформи, но съдията заявява, че исковете обхващат не само съдържание на трети страни. Освен това тя смята, че компаниите не са успели да обяснят защо не трябва да бъдат държани отговорни за други оплаквания срещу тях, включително за дефектни системи за родителски контрол, невъзможност за прилагане на ефективни проверки на възрастта и добавяне на бариери в процеса на деактивиране на акаунтите.

В същото време Роджърс отхвърля някои от жалбите, като например тези, в които компаниите са обвинение, че не са ограничили определени видове съдържание.
Разглежданите искове са подадени от името на непълнолетни лица в цялата страна. През 2022 г. майка от Кънектикът например съди Meta и Snap, обвинявайки ги, че са причинили пристрастяване на 11-годишната ѝ дъщеря, която се е самоубила. През октомври тази година 41 щата, както и окръг Колумбия, повдигат обвинения срещу компанията, че е знаела, че нейните "пристрастяващи" функции са вредни за децата и тийнейджърите.
През последните няколко години компании като Meta са подложени на засилен контрол, след като бившият служител Франсис Хауген разкрива вътрешно проучване на Facebook, според което Instagram е "вреден за значителен процент от тийнейджърите".

Говорителят на Google Хосе Кастанеда заявява пред Bloomberg Law, че защитата на децата винаги е била в основата на работата на компанията.
"В сътрудничество със специалисти по детско развитие създадохме подходящи за възрастта на децата и семействата преживявания в YouTube и предоставяме на родителите надежден контрол", посочва той. "Твърденията в тези жалби просто не са верни."
Говорител на TikTok дава подобно изявление, посочвайки, че приложението има "стабилни политики за безопасност и родителски контрол".
Българският бизнес
- Григор Димитров е посланик на бранда „ПБ Лични финанси“ на Пощенска банка
- Стартира каузата „Свързва ни доброто: дари за децата и А1 ще удвои сумата“
- ОББ отчита солиден ръст на активите и печалбата в банковия сектор