През следващия месец ще се навършат 10 години, откакто първият електронен четец Kindle дебютира на пазара.

Това е доста време, особено за технологиите, които се развиха със сериозна скорост през този период. Но в сравнение със смартфоните например, електронните четци не са се променили много, откакто съществуват.

Като подобрения можем да отчетем специалните подсветки за нощно четене и водоустойчивостта, но с изключение на тях едва ли можем да посочим нещо ново.

Ядрото на този продукт са черно-белите e-ink екрани, които са неделима част от всеки е-четец на пазара, пише TechCrunch.

Защо електронните четци се намират в подобна ситуация на застой?

Търсенето определено играе роля. Според различните анализатори, пикът на бизнеса с електронни четци е бил през вече далечната 2011 г. От тогава до сега все се говори за смъртта на този вид продукт, особено на фона на възхода на нискобюджетните таблети.

Паралелно с това, всички големи производители на е-четци пуснаха свои мобилни приложения, което допълнително затвърди прехода от четци към таблети и смартфони.

Реалността е такава, че смартфоните в наши дни служат за всичко – от устройство за мониторинг на жизнените показатели до средство за намиране на партньор в живота. В тези условия е доста трудно да се задържи продукт, предназначен само за едно-единствено нещо – четене.

Amazon доминират на американския пазар на е-четци със своя Kindle. На практиката моделът се е превърнал в синоним на електронен четец. Според някои, именно това пазарно надмощие на Amazon убива стремежа към създаването на иновативни модели на електронни четци.

Извън САЩ обаче има и други компании, влагащи в този продукт. Сред тях изпъква фирмата Kobo, която се притежава от японския гигант Rakuten. Kobo разполагат с доста интересни модели четци, които се различават с многообразни екстри, като горепосочената водоустойчивост е именно тяхно нововъведение и то години преди настоящия тренд да се произвеждат четци, устойчиви на вода.

Докато при Kindle така и не се появиха нови формати, тъй като Amazon продава съдържание чрез собствения си онлайн магазин, то Kobo напредна и в тази посока със своя ePub формат.

Бъдещето на електронните четци навярно ще се състои в решението кои функции да бъдат добавени и кои не. Реално, когато говорим за този продукт, той трябва да се определя от това какво всъщност не е.

Със сигурност е-четците не трябва да са като смартфоните. Едно устройство, предназначено за четене, би следвало да запазва фокуса на читателя, а не да го разсейва с нотификации, прозвънявания и всички храктерни неща за таблети и смартфони.

10 години след първия Kindle, e-ink екраните си остават най-добрата технология за заклетия читател.

Освен че е много по-приятно да се чете на такъв екран спрямо LCD дисплеите, технологията позволява да се чете на дневна светлина, което удължава живота на батерията абсурдно много – от 2 до 6 седмици – нещо, с което едва ли може да се похвали друго електронно устройство.

И все пак има нещо странно в това, че тази технология не е мръднала от десетилетие.

Защо e-ink екраните не станат цветни за сметка на черно-бялото им настояще?

Оказва се, че тази технология е твърде скъпа и твърде бъгава, което ще вдигне цената на устройствата за четене. Освен това, ако тръгнем да се движим в тази посока, то отново ще стигне до въпроса – защо ни е четец, като можем да си вземем нов таблет на същата цена.

Слуховете за смъртта на електронните четци са силно преувеличени, но няма как да се отрече, че развитието на тази технология е в сериозен застой. С оглед бурното развитие на технологичната индустрия и засилващата се конкуренция по всички параграфи, изглежда положението ще си остане същото, поне в близко бъдеще.

Липсата на някакви сериозни подобрения при електронните четци допринася за спада в продажбите им. Таблетите навлязоха сериозно в ежедневието на хората, които в крайна сметка се чувстват конфортно да могат да правят множество неща с едно устройство, което прави е-четците доста слабо конкурентни.

Истината обаче е проста - докато Amazon продължават успешно да продават електронни книги чрез платформата си, едва ли ще станем свидетели на иновация, която ще промени този пазар.