Защо е-четците не са мръднали за 10 години?

3732
Защо е-четците не са мръднали за 10 години?

© Pixabay

През следващия месец ще се навършат 10 години, откакто първият електронен четец Kindle дебютира на пазара.

Това е доста време, особено за технологиите, които се развиха със сериозна скорост през този период. Но в сравнение със смартфоните например, електронните четци не са се променили много, откакто съществуват.

Като подобрения можем да отчетем специалните подсветки за нощно четене и водоустойчивостта, но с изключение на тях едва ли можем да посочим нещо ново.

Ядрото на този продукт са черно-белите e-ink екрани, които са неделима част от всеки е-четец на пазара, пише TechCrunch.

Защо електронните четци се намират в подобна ситуация на застой?

Търсенето определено играе роля.  Според различните анализатори, пикът на бизнеса с електронни четци е бил през вече далечната 2011 г. От тогава до сега все се говори за смъртта на този вид продукт, особено на фона на възхода на нискобюджетните таблети.

Паралелно с това, всички големи производители на е-четци пуснаха свои мобилни приложения, което допълнително затвърди прехода от четци към таблети и смартфони.

Реалността е такава, че смартфоните в наши дни служат за всичко – от устройство за мониторинг на жизнените показатели до средство за намиране на партньор в живота. В тези условия е доста трудно да се задържи продукт, предназначен само за едно-единствено нещо – четене.

Amazon доминират на американския пазар на е-четци със своя Kindle. На практиката моделът се е превърнал в синоним на електронен четец. Според някои, именно това пазарно надмощие на Amazon убива стремежа към създаването на иновативни модели на електронни четци.

Какво прогнозира Джеф Безос през 1999 г. и какво познаТри неща, които основателят на Amazon позна, и едно, което сбърка

Извън САЩ обаче има и други компании, влагащи в този продукт. Сред тях изпъква фирмата Kobo, която се притежава от японския гигант Rakuten. Kobo разполагат с доста интересни модели четци, които се различават с многообразни екстри, като горепосочената водоустойчивост е именно тяхно нововъведение и то години преди настоящия тренд да се произвеждат четци, устойчиви на вода.

Докато при Kindle така и не се появиха нови формати, тъй като Amazon продава съдържание чрез собствения си онлайн магазин, то Kobo напредна и в тази посока със своя ePub формат.

Бъдещето на електронните четци навярно ще се състои в решението кои функции да бъдат добавени и кои не. Реално, когато говорим за този продукт, той трябва да се определя от това какво всъщност не е.

Със сигурност е-четците не трябва да са като смартфоните. Едно устройство, предназначено за четене, би следвало да запазва фокуса на читателя, а не да го разсейва с нотификации, прозвънявания и всички храктерни неща за таблети и смартфони.

10 години след първия Kindle, e-ink екраните си остават най-добрата технология за заклетия читател.

Освен че е много по-приятно да се чете на такъв екран спрямо LCD дисплеите, технологията позволява да се чете на дневна светлина, което удължава живота на батерията абсурдно много – от 2 до 6 седмици – нещо, с което едва ли може да се похвали друго електронно устройство.

И все пак има нещо странно в това, че тази технология не е мръднала от десетилетие.

Защо e-ink екраните не станат цветни за сметка на черно-бялото им настояще?

Оказва се, че тази технология е твърде скъпа и твърде бъгава, което ще вдигне цената на устройствата за четене. Освен това, ако тръгнем да се движим в тази посока, то отново ще стигне до въпроса – защо ни е четец, като можем да си вземем нов таблет на същата цена.

Слуховете за смъртта на електронните четци са силно преувеличени, но няма как да се отрече, че развитието на тази технология е в сериозен застой. С оглед бурното развитие на технологичната индустрия и засилващата се конкуренция по всички параграфи, изглежда положението ще си остане същото, поне в близко бъдеще.

Липсата на някакви сериозни подобрения при електронните четци допринася за спада в продажбите им. Таблетите навлязоха сериозно в ежедневието на хората, които в крайна сметка се чувстват конфортно да могат да правят множество неща с едно устройство, което прави е-четците доста слабо конкурентни.

Истината обаче е проста - докато Amazon продължават успешно да продават електронни книги чрез платформата си, едва ли ще станем свидетели на иновация, която ще промени този пазар.

Подобни статии

Най-четени статии

Facebook Коментари

Добави коментар

Екипът на Profit.bg Ви благодари, че използвате кирилица за вашите коментари.
В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератора на сайта.

Абонирайте се за електронния
информационен бюлетин на Profit.bg

На фокус

Създайте идеалния климат у дома

Каквато и да е температурата навън и каквито и да са вашите...