Търсили ли сте някога рокля или риза в Amazon.com? Или пък обувки? Може би сред дрехите, които сте намерили, е имало и произведени от самата Amazon.

Ако сте изненадани, че гигантът в интернет продажбите произвежда дрехи, може би трябва да знаете, че в последните години компанията е пуснала и около 30 собствени марки, при това не само дрехи.

За разлика от известните продукти, като Kindle, Fire TV, Amazon Echo, Amazon Basics
(електронни аксесоари, офис принадлежности, домакински уреди), Amazon Essentials (дрехи) и Amazon Elements (витамини и добавки), новите линии не включват името на магазина.

Ако все още не сте се запознали с тях, ВВС разказва кои са тези марки:

Различни категории

Традиционните магазини за продажби на дребно десетилетия наред продават марки, които сами произвеждат (т. нар. бели марки ), обикновено на по-достъпни цени, отколкото конкурентите им.

Например, веригата супермаркети
Walmart (присъстваща в Канада, САЩ, Мексико и осем страни от Латинска Америка) предлага в някои от магазините си линията продукти Great Value и други свои марки дрехи, които не носят името Walmart.



Costco
(друга верига супермаркети с магазини в Канада, САЩ и Мексико) също има собствена марка - Kirkland, която включва голямо разнообразие от продукти.

Изследване от 2017 г. на американската компания за анализ на данни
1010data показва, че белите марки се купуват от все повече млади хора, които не са толкова верни на традиционните марки като предишните поколения.

В тази връзка не е изненадващо, че
Amazon навлиза в различни категории със собствени оферти, се казва в доклада. Сега дигиталният магазин произвежда и продава дрехи за жени, мъже и деца.

Притежава също линии спортни облекла, женско бельо, бански костюми, обувки, портфейли, сушени плодове, технологични аксесоари и продукти за почистване.

Някои от марките й са достъпни за всички потребители, а други са ексклузивни за членовете на Amazon Prime - услуга, която на цена от 99 долара на година предлага ползи, като безплатни доставки за два дни.

Само в САЩ има 85 милиона души, които плащат за това членство, сочат данни на компанията за пазарни изследвания Consumer Intelligence Research Partners. 63 на сто от потребителите на Amazon разполагат с Prime.

Незавидимо дали сте един от тях или не, ако влезете в Amazon.com в САЩ и потърсите генеричен продукт като „дрехи“, страницата ви позволяза да изберете филтъра „Наши марки“, за да видите като резултат само марките на Amazon.

Но ако потърсите името на марката директно, например Lark & Ro, резултатите казват само „ексклузивно за членове на Prime” и не посочват изрично, че линията принадлежи на Amazon.

Защо става това?

Да спечелиш в категорията

Не че онлайн гигантът опитва да крие информация, казва Самир Бавнани, вицепрезидент на 1010
data.

Възможно е потребителят да не иска да купи дреха, ако има етикет на Amazon, от магазин за продажби на дребно. Но например Scout+Ro е привлекателно име, така че в категория дрехи мнозинството продукти на Amazon не се казват Amazon”, обяснява Бавнани.

„Ако една дреха се казва
Amazon, потребителят може да плати 10 долара. Но ако се казва Scout+Ro и има интересна история, може да плати 30 долара“, допълва той.

Същото се случва и с продуктите в други категории. Причината тези марки да носят други имена е, че
Amazon “опитва да създаде продукт със собствена стойност“, казва Джейсън Голдбърг, вицепрезидент на търговския отдел на американската агенция за дигитален маркетинг Razorfish.



„Произвежда тези продукти, защото иска да спечели в своята категория“, коментира Голдбърг. „Фокусираме се върху клиентите и им предлагаме най-широката възможна селекция“, допълва говорителят.

Но как собствените марки на
Amazon достигат до клиентите?

Търсачки

Страницата
Amazon.com разполага с множество рекламни инструменти, казва Голдбърг. Един от тях са свързаните уведомления, които се появяват всеки път, когато потребител реализира търсене.

Но в много случаи Amazon може да направи така, че марките й да се появяват като първи резултати, когато купувачите сърфират в страницата. „Ако някой търси дреха в Amazon, може да направи така че Scout+Ro, например, да е първото нещо, което вижда“, казва Бавнани.

Той допълва, че тъй като
Amazon е собственик на Amazon.com, може да диктува как се движи трафикът и какво виждат хората, когато търсят определени неща. „Това в никакъв случай не е незаконно“, отбелязва Бавнани.

Някои марки на
Amazon имат собствено присъствие на страницата. „Клиентите, които искат да купят дрехи на Goodthreads или Scout+Ro, сандвичи на Happy Belly или Wickedly Prime, пишат тези имена директно в търсачката на Amazon”, се казва в доклада на 1010data.

В отговор на въпрос за стратегията на Amazon за продаване на продуктите й говорител на компанията заяви само, че „се фокусират в предлагането на клиентите на селекция от продукти, които смятат, че ще им се харесат“.

Как разбират кои са тези стоки?

Предимство?

Голдбърг обяснява, че дигиталният магазин наблюдава данните за продуктите, които други марки произвеждат и продават, какво търсят клиентите, какво купуват и какво – не. „Тези данни служат за идентифициране на продуктите, които купувачите на
Amazon искат и не намират и произвеждат тези артикули“, допълва Бавнани.

Според него достъпът до информация за клиентите не е несправедливо предимство. „Магазините за продажби на дребно имат собствени марки и конкурентите марки, с които работят, са свикнали. Няма нищо ново“, добавя той.

Независимо дали сте Amazon, Walmart или BestBuy, всеки магазин за продажби на дребно се нуждае от данни, за да взема бизнес решения. Това се случва деселителия наред“, казва Бавнани.

Той признава, че в крайна сметка
Amazon ще се превърне във „френеми“ (приятел-враг) за други марки. „Amazon е приятел, голям канал за разпространение на продукти за потребителите, но също и враг, тъй като се конкурира директно с някои от тях“, казва Бавнани.

Майк Мърфи, технологичен репортер в
Quartz, отива още по-далеч и смята, че предлагайки марките си, Amazon “атакува малките марки“. „Вероятно те вече подозират, че са направили сделка с дявола, като продават в този сайт“, показва изследване за марките на Amazon, публикувано през август.

Другото предимство на
Amazon е „огромната логистична мрежа за разпространение“, която е създала, се посочва в статия на Дейви Алба, публикувана през февруари 2016 г. в списание Wired.

Amazon е заплаха за модната индустрия, защото е технология, която модната индустрия е трябвало да възприеме, но не го е направила“, смята Дейвид Лемър, основател на модната консултантска компания Core Brand Advisors пред модното списание WWD.

Какви са резултатите на гиганта в онлайн търговията до момента?

Голям конкурент


Amazon е лидер в продажбата на батерии, които се появяват на пазара с името Amazon Basics. Но марките на Amazon са представлявали само 2% от всички стоки, продавани в Amazon през първото полугодие на 2017 г., сочат данни на 1010data.

В същия период мерките дрехи на Amazon са съставлявали само 1% от продажбите на всичките й собствени марки. Говорител на компанията заяви пред ВВС, че не може да сподели информация за продажбите. Но според 1010data някои от марките й показват обещаващ растеж.

Scout+Ro е постигнала растеж от 542% спрямо първото полугодие на 2016 г. Franklin & Freeman – с 153%, а Lark & Ro – с 84%. Освен това средата е благоприятна за
Amazon.

Продажбата на дрехи в интернет достигна оборот от 6.1 млрд. долара през 2016 г., растеж със 17% спрямо предходната година, според данни на Euromonitor и Morgan Stanley.

Amazon загуби милиарди след туит на Доналд ТръмпЗагубите в края на сесията са от над 2 млрд. долара

Amazon печели пари, когато продава неща на други хора. Но когато продава нещо, което произвежда, получава целия марж на продажбата. Печалбите й са по-големи, когато продава собствени продукти“, обяснява Джейсън Голдбърг.

„Клиентът има голямо разнообразие от оферти. Каквото и да избере,
Amazon винаги печели“.