Италианският антимонополен регулатор наложи огромна глоба от 1.13 милиарда евро на Amazon миналия месец, като това беше поредният "залп" в поредица от ходове срещу технологичните гиганти в страната.

Надзорният орган засили активността си през последната година с решения срещу Amazon, Google и Facebook.

Последната глоба на Amazon беше заради това, че компанията насърчава италианските продавачи да използват нейната логистична услуга, което, според надзорния орган, представлява злоупотреба с господстващото положение на пазара. Това е обвинение, което Amazon отрича.

Рено Фукарт, старши преподавател по икономика в британския университет в Ланкастър, коментира пред CNBC, че значителните парични санкции по този повод са част от по-широка тенденция националните регулатори да действат срещу големите технологични фирми, тъй като разследванията на ниво Европейски съюз отнемат твърде много време.

„Националните регулатори искат да покажат, че са активни и че всъщност правят нещо“, каза той.

Конкретно италианският антимонополен орган наистина демонстрира изключително висока активност през последната година. През 2021 г. той наложи няколко глоби срещу големи американски технологични компании. Amazon и Apple бяха санкционирани заради предполагаемо сътрудничество на антипазарен принцип.

Google беше глобена със 102 милиона евро за злоупотреба с господстващо положение в своя софтуерен продукт за автомобили, а през февруари Facebook получи санкция от 7 милиона евро за неправомерно използване на лични данни.

Антимонополната комисия обаче няма да се размине с обжалването на нейните решения. Amazon отвърна срещу заповедта и планира да оспорва глобата от 1.28 милиарда долара.

Netflix повиши цената на месечния си абонамент в САЩ и Канадаа САЩ увеличението ще е с между 1 и 2 долара на месец, в зависимост от плана

„Предложената глоба и средства за защита са неоправдани и непропорционални“, заявиха от компанията.

Според Мария Луиза Стази, старши правен служител в неправителствената организация за дигитални права Article 19, не е изненадващо, че някои национални надзорни органи, като тези в Италия, Франция и Германия, са поели собствена инициатива да се движат решително срещу Big Tech.

Това се случва на пазари с по-голямо население, които имат по-развита дигитална аудитория и потребители.

Но, според Стази, регулаторите ще имат проблеми с бюджета и капацитета, най-вече заради все по-голямото цифрово натоварване. Преглеждането на доказателства и данни, особено в случая на огромния и глобален бизнес на големите технологични компании, изисква сериозни усилия и ресурс.

Тя смята още, че е целесъобразно регулаторните органи да предприемат временни мерки срещу компаниите, например да наредят спиране или ограничаване на определена дейност по време на разследване, вместо да чакат неговото приключване, което може да отнеме години.

Някои антимонополни органи са създали специализирани звена за справяне с нарушенията в технологичния сектор. Органът за конкуренцията и пазарите на Обединеното кралство, който в последно време също ускори действията си срещу големите дигитални играчи, миналата година обособи специално техническо звено.

С активизирането на националните регулатори, динамиката на регулирането на конкуренцията в Европа също е на път да претърпи значителни промени, смятат експертите.

Стойността на наложените глоби по GDPR скача седем пъти - до $1.2 млрд. Миналата година регулаторните органи в ЕС са наложили рекордни глоби по GDPR, като големите технологични компании са основните потърпевши

Законът за цифровите пазари е широк набор от нови регулации на ЕС, които все още са в процес на разработка, но наближават "финалната права". Те ще затегнат правилата за големите технологични компании, които са доминиращи на пазара, за да предотвратят злоупотреби. Ще се въведе и по-страг контрол върху сделките за сливания и придобивания.

Според Мария Луиза Стази въпросът за капацитета и ресурсите е валиден и на европейско равнище.

„Почти всичко ще бъде на бюрото на Еврокомисията. Ще може ли обаче тя да се справи с всичко това?", казва експертът.

Междувременно, и други национални регулаторни органи в областта на конкуренцията и защитата на личните данни предприемат действия.

През първата седмица на януари френският орган за наблюдение на данните CNIL наложи на Google и Facebook глоби съответно от 150 милиона и 60 милиона евро за използването на т. нар. "бисквитки", докато германската федерална служба за картел разследва Google.