Тайните VIP събития, за които бизнес лидерите и милиардерите искат покана
На красиви места като Сицилия, Аспен и Стокхолм се провеждат все повече свръхексклузивни бизнес конференции, по време на които Илон Мъск и Марго Роби се смесват с банкови лидери и медийни магнати
Един уикенд миналата есен в хотел St. Regis в Аспен се събират високопоставени гости, сред които няма случайно попаднали. Имената са избрани „ръчно“ - ако не сте поканени лично от организаторите, няма как да сте в списъка, колкото и богати да сте.
Сред гостите са както продуцентът Рон Хауърд и супермоделът Карли Клос, така и тогавашният главен изпълнителен директор на Goldman Sachs Дейвид Соломон, разказва The Wall Street Journal.
Те получават жилетки Barbour, за са се отправят на разходка с олимпийския шампион по бягане Алисън Феликс, да обменя опит с професионалния голфър Майкъл Блок или пък да поемат по нелек велосипеден маршрут с ген. Дейвид Петреъс.
Една сутрин мъж на около 50 години в тъмен пуловер говори пред група хора, докато охраната му стои отстрани, спомня си един от присъстващите, цитиран от WSJ. Той е Илон Мъск, който беседва с автора на току-що издадената му биография - Уолтър Айзъксън. Разговорът пред публика е модериран от водещата на CBS Гейл Кинг – това е един от най-горещите панели в препълнения дневен ред на ултраексклузивната и секретна конференция, известна като Weekend. Тя се организира от главния изпълнителен директор на Endeavour Ари Емануел и други лидери в бизнеса, технологиите и финансите.
Мъск и другите присъстващи на събитието Weekend имат лукса да прекарат кратко време в безопасно пространство, където изпълнителни директори, знаменитости, спортисти и политически лидери знаят, че никой няма да туитне снимка, на която тренират или чакат на опашка за шампанско.
Поканените често пристигат тук с частен самолет и джипове със затъмнени стъкла, разказва още WSJ, позовавайки се на интервюта с хора, присъствали на подобни събирания.
От Давос през Сън Вали до ултра-VIP конференциите
Изминаха повече от 40 години, откакто Allen & Co. организира своя първи т. нар. летен лагер за милиардери в Сън Вали, Айдахо. Сега на сцената експлодират все повече и по-интимни ултра-VIP конференции. Сред тях е лятната екскурзия до Стокхолм за събитието Brilliant Minds, организирано от фондацията на изпълнителния директор на Spotify Даниел Ек, което се смята за най-забавното в елитната гама от бизнес сбирки.
Желанието да бъдеш поканен на такова събитие все пак е свързано с легендите за това, което милиардерският лагер в Сън Вали е породил, отбелязва WSJ.
Сам Алтман се свърза с най-важния си инвеститор, главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела, на годишната конференция на Allen & Co.
Придобиването на Washington Post от Джеф Безос води началото си от разговори по време на лагера в Сън Вали.
Финансовият директор на Disney Кристин Маккарти и главният изпълнителен директор Боб Айгър имат време да поговорят по време на обяд на същото събитие - няколко месеца преди бордът на Disney да свали Боб Чапек и да възстанови Айгър, според публикацията на WSJ.
Бумът на ексклузивните събития като Weekend идва след като конференцията на Световния икономически форум, провеждана в Давос, Швейцария, става все по-многолюдна през последните години. През 2024 г. там са присъствали над 800 изпълнителни директори в допълнение към правителствени лидери и други важни личности, според говорител на WEF.
Така на фона на по-новите клонинги на милиардерския лагер в Сън Вали Давос изглежда като търговско изложение в Лас Вегас, както би казал Илон Мъск.
През декември 2022 г. основателят на Tesla туитна: „Причината да откажа поканата за Давос не е, защото смятам, че всички са замесени в дяволски интриги, а защото звучи скучно“. По-късно организаторите на Световния икономически форум казаха, че Мъск не е сред поканените.
Едно от нещата, което прави по-малките конференции специални, са специалните места на провеждане и преживяванията, предлагани на гостите, сред които почти винаги има знаменитости извън полето на бизнеса – шеф готвачи, актьори, дизайнери, музикални изпълнители.
През последните години курортът Вердура в южна Сицилия, с неговите „230 хектара целунато от слънце средиземноморско крайбрежие“ и четири открити басейна за таласотерапия, е основна база за VIP лагерите на Google.
Компанията казва, че по-голямата част от гостите са нейни клиенти и партньори, като и че дискусионните сесии съставляват по-голямата част от събитието. Темата на лагера на Google за 2024 г. е била ролята на изкуствения интелект в научните пробиви и справянето с глобалните предизвикателства.
Сред гостите са били Чарлийз Терон и Даян фон Фюрстенберг.
Стокхолмският Brilliant Minds на Даниел Ек и предприемача Аш Пурнури включва круиз из Стокхолмския архипелаг.
Актьорът Александър Скарсгард казва, че именно Ек е бил вдъхновение за героя му в хита на HBO „Наследниците“, на чийто суров терен на семейство Рой им се наложи да водят преговори извън зоната си на комфорт.
Сред гостите на Brilliant Minds са били Барак Обама, режисьорът Дарън Аронофски, актьорът Джаред Лето, съоснователят на Reddit и стартъп инвеститор Алексис Оханян. Събитието набляга на обединяването на гостите чрез забавни преживявания. През 2022 г. те се качват на лодка за обиколка из архипелага, която включва спирка на един от островите за вечеря. Коктейлите им са гарнирани с резени прясна диня, както и с изпълнение на живо на Florence & the Machine.
Идеята на събитието е да се съберат креативни и влиятелни фигури с цел създаване на въздействие, казва представител на Brilliant Minds, чиято тема тази година е „Откритие“. Очаква се на събитието да присъстват учени, сред които Дебора Спар от Harvard Business School и професорът по благополучие, благоденствие и щастие в Стокхолмското училище по икономика Микаел Дален.
MediaSlopes, конференцията на бутиковата банка LionTree в курорта Deer Valley в Парк Сити, Юта, предлага класове с упражнения с висока интензивност, преподавани от главния изпълнителен директор на компанията за видеоигри Take-Two, Щраус Зелник, който се гордее с физиката си.
На миналогодишното издание на MediaSlopes Марго Роби сменя розовата си рокля с черна, за да бъде интервюирана заедно с изпълнителния директор на Mattel Инон Крайз от председателя на LionTree Арие Буркоф - един от най-добрите търговци в медийния бранш.
На тези събития има ски състезания и викторини, фокусирани върху тенденциите в технологиите, телекомуникациите и медиите.
Няма толкова много места, на които хората да водят разговори извън протокола, смята главният изпълнителен директор на Salesforce Марк Беньоф, който е присъствал на събитията Weekend и на лагера на Allen & Co. в Сън Вали, но обича да организира собствени, дори по-ексклузивни събития.
Неговите сбирки обикновено включват „малка група, между 25 и 35 души около една маса“. Сред тях обикновено има шеф готвач, комик, рок звезда. Събиранията са на специалните места в Ню Йорк, Япония, Австралия, Франция и Обединеното кралство.
„Има само хора, с които се чувстваме много свързани“, казва Беньоф. „Има правилното ниво на качество.“
Възможности за специално послание
Понякога присъствието на конференцията на Allen & Co. в Сън Вали означава да направите публично изявление на много уединено място. Бил Гейтс използва събирането през 2021 г. като мек старт за завръщането си пред публика след обявяването на развода му с Мелинда Гейтс.
През лятото на 2021 г., когато се появиха съобщения за влошаващо се партньорство между главния изпълнителен директор на Facebook Марк Зъкърбърг и тогавашния главен оперативен директор Шерил Сандбърг, излязоха кадри, на които двамата се разхождат заедно из лагера. На снимката Сандбърг носи тениска с надпис "Просто любов" и се усмихва на Зъкърбърг, който е в тъмносин суичър и също я гледа усмихнат.
Марк Ганис, основател и президент на консултантската компания за спортната индустрия Sportscorp, казва, че посещава подобни събития повече от всякога - три или четири годишно в допълнение към специфичните за бранша му конференции.
Тези по интимни събирания дават повече възможност за развитие на бизнес идеите, а това, което прави едно събитие по-добро от друго, е кой всъщност присъства, добавя той.
Най-голямата рекламна агенция в света, WPP, нарича своето събитие Stream за около 300 специално поканени „неконференция“. Участниците тази година в Санта Барбара, Калифорния, определят теми за дискусия, сред които „Трябва ли да научим роботите как да лъжат?“ Уебсайтът описва събитието като „два дни дебат заедно с танцуващи роботи, състезания с дронове, изстрелване в космоса” и др.
Изпълнителният директор на WPP Марк Рийд казва, че събитието е уникално поради липсата на PowerPoint презентации и че идеята е да се насърчат случайни срещи между хората в бизнеса. През 2023 г. Линда Якарино говори след Мъск в рамките на Stream – няколко дни преди да подаде оставка от NBCUniversal и Мъск да я обяви за нов главен изпълнителен директор на X.