Ако превозвате петрола си през Аденския залив, не забравяйте застраховката си срещу нападение от пирати, съветват от Асошиейтед прес.

В последните дни група пирати имаха неколкодневен сблъсък с щатските военноморски сили преди похитен капитан на товарен кораб да бъде освободен вчера. В същото време експерти от индустрията казват, че транспортните компании са принудени да плащат допълнително по-големи премии, за да покриват мултимилионните откупи или да заобикалят по дългия път около африканския континент с надеждата да избегнат пиратите.

Аденският залив, който свързва Индийския океан с Червено море и Суецкия канал, е един от най-натоварените и най-опасните водни пътища в света. С нарастването на агресивността на пиратите се увеличава и цената за застраховането на корабите. Някои компании отделят повече време в обучение на екипажите си, други изцяло избягват района, заобикаляйки южната част на континента, което може да увеличи с милиони долари стойността на всяко пътуване.

Крайбрежието на Сомалия е проблематично от доста години, но беше обявено през май за изключително опасен район от Lloyd's Market Association и премиите по застраховките нарастват - най-малко десеторно, според медийни публикации.

Големите кораби обикновено имат по три вида отделни застраховки. Морска, която покрива физически рискове, като засядане или поражения вследствие на морски бури. Вторият тип застраховка покрива екипажа, докато военната застраховка покрива войни, бунтове и тероризъм.

Независимо от факта, че последната застраховка покрива отвличанията и пиратските набези, застрахователите често искат допълнително заплащане за кораби, който минават през високорискови райони като Аденския залив.

Другият вариант за операторите на кораби е съдовете им да минават по дългия път покрай Нос Добра надежда вместо по-краткия през Суецкия канал, но също излиза скъпо.

Пътуването на един танкер от Саудитска Арабия до САЩ около нос Добра надежда, например, ще коства 2 700 допълнителни мили и ще увеличи годишният разход за гориво с около 3.5 млн. долара. В добавка корабът ще може да направи само пет отивания и връщания за година вместо шест, което намалява капацитета му за доставки с 26%.