Предимство на пазара в бъдеще ще имат животозастрахователните компании, които са иновативни в отношението към клиента. Това каза Светла Несторова, изпълнителен директор и председател на управителния съвет на ЗАД Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп, по време на форума „Шумът на парите 2012”, организиран от Profit.bg.

В световен мащаб тече преход от икономика на услугите към икономика на опита и преживяването или така наречената Experience Economy. Застрахователите също трябва да си зададат въпроса – какъв е цялостния опит, който оставяме в нашия клиент, заяви Несторова. Това не е регулаторен проблем, а на това, че сме доста консервативен бизнес. Продуктите на животозастраховането са твърде сходни при различните компании и се копират много бързо и затова продуктовото новаторство няма да е решаващо. Иноватилните и бързите компании, които имат желание да демонстрират различно отношение към клиента ще имат предимство пред всички останали.

Несторова отчете, че като цяло застрахователите не са най-харесваните институции никъде по света и с това трябва донякъде да се примирят. В същото време обаче имат още много какво да се направят за да бъдат по-приятни за клиентите си.

Бъдещето на пазара е индивидуалното и „интимно“ взаимодействие между застраховател, посредник и клиент, по думите на Несторова. С това са свързани надеждите на самата Несторова за застраховането след 10 години.

Крайно време е обаче да се появят истински активно и професионално ангажинарани животозастрахователни брокери, а застрахователите да са готови да застанат до всеки такъв посредник за благото на клиента, категорична бе Несторова.

Собствените канали за дистрибуция ще продължат да са доминиращи, въпреки че кризата налага да се търсят алтернативни и по-евтини варианти като банковото застраховане. Статистиката показва, че компаниите които са активни в банковото затсраховане се справят по-успешно. Банковата дистрибуция е по-ефективна при достигането до много хора, но в крайна сметка става въпрос за различен тип продажби. Тя не позволява достатъчно дълбок разговор и анализ. В крайна сметка хората не са отишли там за застраховка, а за нещо друго. Те купуват продуктът лесно и бързо, но едва после се виждат изключените рискове. Истинското животозастраховане се случва на друго място и по друг начин. То изисква време и подготвени специалисти. Затова собствените канали стават все по-спешен контрапункт на банковото застраховане, каза Несторова.

Възможностите за ръст идват от ниското проникване на пазара, по думите на експерта. Колкото и да се влошават икономическите показатели, активноста все пак води до нови клиенти.

Високата зависимост от текущия доход и ликвидността в условия на криза правят от застраховките Живот нещо абсолютно необходимо и задължително, а не както в по-добри времена се възприемат като лукс.

Когато сме изправени пред икономическата принуда, животозастраховането и особено рисковите продукти и защита стават спасяващи за много хора и компаниите трябва да направят всичко възможно, че това да стане ясно на хората, каза Несторова.

Това обаче само единият ракурс, който кризата дава за животозастраховането. Другият е, че в крайна сметка финансовата ситуация в семействата не е добра и това не благоприятна среда за продажби, включително и на застраховки живот. Според Несторова единствената причина депозитите да не намаляват е, че хората се вкопчват в най-ликвидната алтернатива на парите в брой в условията на несигурност.

Събитието през 2012 г. се реализира благодарение на ВИП спонсорите Уникредит Булбанк, ПОК Доверие и MetLife и основните спонсори Евро Финанс, Армеец, Амрита, Chivas, Chevrolet.

Медийни партньори на мероприятието са сп. Мениджър, Dariknews.bg, Bulgaria ON AIR, imot.bg, Jobtiger.bg, в. Стандарт, novini.bg и insurance.bg.