Няколко промени, които ще облекчат прехвърлянето на средства от един пенсионен фонд в друг от осигурените и ще ограничат броя на отказите за промяна, се предвиждат в приет на първо четене от Комисията за финансов надзор проект на промени в Наредба № 3 от 24 септември 2003 г. за реда и начина за промяна на участие и за прехвърляне на натрупаните средства на осигурено лице от един фонд за допълнително пенсионно осигуряване в друг съответен фонд, управляван от друго пенсионноосигурително дружество.

Изрично задължение се въвежда за пенсионноосигурителните дружества да оказват съдействие на осигурените лица и по образец да им предоставят писмена информация за процедурата за промяна на участие и основните характеристики на управлявания от него пенсионен фонд.

Това ще способства за по-безпроблемно упражняване на правото на прехвърляне. Предоставянето на информация за основните характеристики на фонда, в който лицето възнамерява да премине, ще му позволи да направи информиран избор относно управлението на своите средства, се казва в съобщението на КФН.

Пенсионните дружества ще бъдат длъжни и да изискват информация от НАП за осигурените, с което ще се избегнат част от отказите за прехвърляне. Често основание за такива откази е несъответствието на посочените в заявлението имена или ЕГН на лицето с данните в документите, с които разполага дружеството. Посоченият проблем може да се дължи на допусната грешка при служебното разпределение на лицето, на грешка на самото лице или на последваща промяна в личните му данни. Затова с проекта се въвежда задължение за пенсионните осигурители да изискат информация от страна на НАП за служебно разпределеното лице, а в случаите когато е допусната грешка от осигурения или той не е уведомил за промяната в своите лични данни - да му даде възможност за коригирането им, чрез подаването на искане по образец.

Освен това е предвидено и ново изрично задължение да бъдат посочени конкретните мотиви за отказ на прехвърляне, при разглеждането на постъпилите заявления и възражения, което ще улесни осигурените при упражняването на правото си на защита.

Още при подаване на заявленията за прехвърляне, осигурените лица ще сключват договорите и допълнителните споразумения с пенсионноосигурителните дружества, в чийто фонд желаят да прехвърлят средствата си. Същевременно се запазва възможността заявителят да преосмисли решението си, като е предвидена възможност за оттегляне на подаденото заявление.

Засилени са изискванията към службата за вътрешен контрол на пенсионноосигурителните дружества. Тя ще трябва да следи не само за спазване на реда за приемане на заявленията на осигурените, а и на всички изисквания на наредбата.

Таксата за прехвърляне вече няма да може да се удържа от индивидуалната партида на осигурения, а заявленията за промяна на участие вече ще са в три, вместо в четири екземпляра, като на НАП няма да бъде изпращан хартиен екземпляр, а уведомление в електронен вид.

Отменя се задължението на пенсионноосигурителните дружества да представят в КФН данни за адресите на офисите си и за банковите сметки, по които може да бъде платена таксата за прехвърляне. Предвижда се тази информация да бъде оповестявана на техните интернет страници. По този начин се намалява административния товар върху поднадзорните лица за предоставяне на данни на надзорния орган, като същевременно посочената информация ще бъде лесно достъпна за осигурените лица на мястото, където най-често са склонни да я търсят, а именно на интернет страницата на дружеството, на което дължат такса.

SKey Group media network. Използването и публикуването на част или цялото съдържание на сайта без разрешение на Insurance.bg е забранено.

Източник: Insurance.bg