Миналата година обхватът на генеративния изкуствен интелект (AI) нарасна неимоверно, тъй като технологичните компании се надпреварваха с отдавна невиждан хъс, а регулаторите и законодателите се опитваха да добавят предпазни огради за контрол на неговото развитие.

Тъй като AI става все по-разпространен и достъпен - особено популярният чатбот ChatGPT на OpenAI - той започва да оформя обществото, като създава нови възможности и рискове за различни сектори - от индустрията, през образованието до Холивуд.

The Hill извежда пет начина, по които AI бързо променя нашия свят.

AI ще „сервира“ сделки на рисковите капиталисти и още 10 прогнози за 2024AI тенденциите за 2024 г. включват по-внимателен поглед към бизнес моделите, нарастване на генерираното от изкуствен интелект съдържание, възход на LLM с отворен код, казват представители на фондове за рисков капитал


ChatGPT и началото на новата технологична надпревара

Когато OpenAI пусна публично ChatGPT през ноември 2022 г., той избухна. В най-добрия смисъл на думата. Чатботът достигна 15,5 милиона посещения през първата си седмица и пик от 1,8 милиарда през май, според данни на Similarweb.

Успехът на ChatGPT даде началото и на нова надпревара сред технологичните компании.

Само един ден преди Microsoft да обяви, че ще включи ChatGPT в търсачката си в Bing през февруари, Google привлече вниманието с пускането на Bard, свой собствен чатбот с изкуствен интелект. И компаниите продължават да забързват оборотите, за да останат на върха. Този месец например Google съобщи за пускането на Gemini - модел на изкуствен интелект, който има за цел да помогне на Bard да стане по-човекоподобен в общуването си с хората и евентуално да подсили търсачката на компанията. Той ще бъде включен в Bard, както и в смартфона Pixel 8 Pro.

Други технологични компании също се включват в състезанието на терена на AI. Meta, компанията майка на Facebook и Instagram, обяви през юли, че нейният отворен голям езиков модел Llama 2 ще бъде пуснат за търговска употреба и изследвания.

Собственикът на Tesla, SpaceX и X Илон Мъск също пусна конкурент на ChatGPT под своя бранд xAI през ноември. Компанията коментира, че изкуственият интелект, наречен Grok, има "бунтарска жилка" и се похвали, че "достъпът в реално време" на нейния чатбот до информация от X, платформата, известна преди като Twitter, е "огромно предимство" пред другите AI системи.

2024: AI подпомага възстановяването на пазара на персонални компютриCanalys очаква пазарът да се върне към ръст от 8% през 2024 г. благодарение на нови модели с AI интеграция


Анализаторите от Wedbush коментират пред The Hill, че очакват разходите за AI да се ускорят в целия технологичен сектор през 2024 г. Те разглеждат AI като "най-трансформиращата технологична тенденция от началото на интернет през 1995 г.".

AI кара Конгреса на САЩ да се замисли

Докато компаниите ускоряваха напредъка на AI, Конгресът прекара голяма част от втората половина на годината в провеждане на изслушвания и срещи с експерти, за да анализира рисковете и ползите от технологията.

През май подкомисията по правосъдие на Сената дори проведе изслушване, на което говори главният изпълнителен директор на OpenAI Сам Алтман, поемайки ангажимента да работи с правителството и останалата част от индустрията, за да сведе до минимум рисковете от напредването на технологията, като предупреждава, че AI може да "причини значителни вреди на света".

Aлтман се завъща в Капитолия през септември заедно с други изпълнителни директори на водещи компании за изкуствен интелект, представители на гражданското общество и други AI експерти, за да се срещне със сенаторите в първата от поредица дискусии при закрити врати в рамките на форумите AI Insight на лидера на мнозинството в Сената Чък Шумър.

В първата среща се включват множество участници, сред които Мъск, главният изпълнителен директор на Google Сундар Пичай, главният изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела и главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг.

AI ще контролира съзнанието на персонажите в гейминг индустрията


След встъпителната среща Сенатът проведе поредица от форуми, насочени към различни области на въздействие на AI, включително проблемите, свързани с изборите, въпросите на интелектуалната собственост и рисковете за националната сигурност.

Холивуд поставя нов стандарт за защита на труда

Разширените възможности на AI породиха и опасения за това как технологията ще се отрази на работните места.

Според документ от март на изследователи от OpenAI, OpenResearch и Университета на Пенсилвания, AI може да повлияе на около 80% от работната сила в САЩ. В документа се твърди, че около 80% от нея може да бъде засегната с поне 10% от работата си от внедряването на големи езикови модели в нейната индустрия.

Пример за реакция на тази нововъзникваща заплаха през 2023 бяха сценаристите и актьорите от Холивуд, които стачкуваха с месеци, докато не си осигурят защита от навлизането на технологията чрез профсъюзни договори.

Споразумението, постигнато между Гилдията на американските сценаристи (SAG-AFTRA) и Алианса на филмовите и телевизионните продуценти през октомври, сложи край на 148-дневна стачка и въведе защита от AI, която може да бъде прецедент и пример за други индустрии.

Седемте технологични провала на 2023 г.От потъването на Titan до абсурдната идея да се ограничи слънчевата светлина с разпръскване на аерозоли


Част от споразумението включва предоставяне на правото на членовете на профсъюза да избират да използват AI, като същевременно се забранява на студията да ги принуждават сценаристите да го правят. То също така гарантира, че компаниите трябва да оповестяват дали всички материали, предоставени на даден сценарист, са генерирани от AI или включват подобни части.

През ноември SAG-AFTRA публикува свое собствено споразумение със студията, което също включва защита от навлизането на изкуствения интелект. Споразумението изисква съгласието на изпълнителя, за да се създаде цифрова реплика на даден продукт. То също така определя как изпълнителят ще бъде компенсиран за използването на реплика на неговия оригинал.

AI повдига притеснения за дезинформация по време на изборите в САЩ

Възходът на генеративните инструменти на изкуствения интелект, особено на аудио- и видеотехнологиите, които могат да покажат хора, правещи неща, които не са се случили, може да подхрани разпространението на политическа дезинформация в навечерието на изборите в САЩ през 2024 г.

Няколко кампании, особено в първичните избори за президент на Републиканската партия, вече използваха AI за генериране на предизборно съдържание. Тези случаи накараха Конгреса, Федералната избирателна комисии (FEC) и технологичните компании да обмислят начини за намаляване на разпространението на подвеждаща информация. Google и Meta въведоха политики, които изискват от рекламодателите да оповестяват използването на технологията в политически реклами.

AI плагиатство или какво се случва, когато Grok счупи кода на ChatGPTЛекотата, с която се създава съдържание чрез модели за обучение с изкуствен интелект, може да „отрови кладенеца“ на информация и да генерира


След настояване на групата за защита на потребителите Public Citizen FEC обмисля разяснение на правилата, което също така ще се отнася до по-широкото използване на AI в кампаниите.

AI разтърсва образованието

Стартирането на ChatGPT и бързото нарастване на неговата популярност накараха училищата да се загрижат за това как учениците могат да използват този инструмент, за да лъжат в училище.

Тези опасения доведоха до вълна от забрани за използване на технологията. Впоследствие обаче много от учебни заведения отмениха тези забрани в търсене на начини за включване на технологията в образователния процес.

Училищната система в Ню Йорк например отменя забраната си за ChatGPT през май. Канцлерът Дейвид Банкс пише статия, публикувана от Chalkbeat, в която обяснява решението и как училищата ще трябва да работят за интегрирането на AI в учебната програма.

Заедно с тази промяна обаче се появява и друго опасение, свързано с AI в образованието - дали той няма да увеличи технологичното разделение между учениците от богатите и бедните семейства.