В ЕС риториката често пъти предхожда действителността. Още в зората на съюза неговите създатели следваха принципа, че там, където се започва с високопарни приказки, при малко късмет ще последват и фактите. Понякога обаче пропастта между това, което говори ЕС, и онова, което неговите граждани чувстват дълбоко в душите си, се увеличава до опасни размери. И точно тогава ЕС се оказва в най-лошите си моменти на криза и застой, пише в броя си от вчера списание „Икономист“, цитирано от БТА и БНР.

Да вземем, например, въпроса за прилагането на законите в разширения до 27 страни членки Евросюъз. Официално се смята, че всички членки на клуба са поели един и същ ангажимент да се придържат към европейските закони (както е записано в 80-те хиляди страници на европейското законодателство, които те са длъжни да приемат), както и към неясните добродетели на европейските ценности. Но дали някой вярва, че българските съдии, като цяло, са толкова решени да се справят с организираната престъпност, колкото са, например, техните шведски колеги? От 2001 г. насам в България са извършени 120 поръчкови убийства и нито едно от тях не е разкрито, добавя списанието.

Това лято Европейската комисия (ЕК) ще публикува докладите си за съдебните системи в България и Румъния (и двете държави са на "изпитателен срок" до края на 2009 г.) Междинните доклади от февруари за напредъка на тези две страни изобщо не бяха ласкави. ЕК тогава заключи, че България не е показала убедителни резултати в борбата с корупцията по високите етажи на властта и с организираната престъпност.

Представителна извадка от 10 очебийни дела срещу мафията, регистрирани между 2000 г. и 2007 г. показва, че само едно от тях е приключило. Българските митнически власти, на които беше наредено да подложат на строг контрол корумпираните си служители по контролно-пропускателните пунктове, пък предложиха вариант за извършването на годишни проверки.

Междинният доклад за Румъния откри по-малко смразяващи кръвта факти, но повече цинизъм. Оказа се, че "процедурни грешки" са възпрепятствали разследванията за корупция срещу настоящи и бивши министри.

ЕК вече спря десетки милиони евро финансиране за България от опасения за злоупотреби. Ако не бъде констатирана сериозна промяна, следващият доклад може да препоръча замразяване на милиарди евро, посочва още изданието. ЕС също така има силата да отмени признаването в другите еврочленки на българските и румънските съдебни решения. А това вече ще бъде доста сериозна санкция.

Румъния, България, както и няколко страни, приети през 2004 г. в ЕС, започнаха да се отклоняват от пътя на прилагането на закона, почти веднага след като влязоха в съюза. В Румъния министърът на правосъдието Моника Маковей (уважавана в Брюксел като един от най-ефикасните борци срещу нередностите в Румъния) беше уволнена три месеца след като Букурещ влезе в ЕС, и беше обвинена от премиера, че не се придържа към принципа за правителствена солидарност.

През пролетта на тази година дойде ред и на българския вътрешен министър Румен Петков да загуби поста си. Този път обаче това стана под силния натиск на Брюксел. От изтекъл в медиите таен доклад стана ясно, че наркобанда е получила строго секретни документи от представители на министерството на Петков. Самият Петков призна, че се е срещнал с хора, заподозрени, че са босове на организираната престъпност, но въпреки това продължи да настоява, че се опитва да спре поръчковите убийства в страната.

В България Георги Стойчев от института "Отворено общество" казва, че ЕС никога няма да може да мобилизира отвън обществото срещу организираната престъпност. За много обикновени българи бандите, занимаващи се с контрабандна дейност, означават всъщност по-евтини цигари и алкохол. Ако един гангстер убие друг, това е просто един от начините за справяне с проблема. Правителството ще действа единствено, когато може да разчита на законните си бизнес лобита, допълва Стойчев. Най-добрият аргумент в подкрепа на това, че на такива страни, като България и Румъния, беше позволено да влязат в ЕС по-рано, отколкото по-късно, е може би този, който звучи най-непретенциозно. Ако тези две страни бяха оставени да чакат още няколко години, това нямаше да доведе до нищо добро. Цяло едно поколение от корумпирани стари съдии ще трябва да се пенсионира, преди нещата да се променят, казва европейски представител. "Моята единствена надежда е, че младото поколение иска нещата да се променят", допълва той. Реформаторите сред младото поколение се нуждаят от защита, било то заради интересите на тяхната собствена страна или на Европа като цяло.

Само един поглед към останалата част от Западните Балкани показва, че реформите могат да се извършват по-лесно в страни, които са в ЕС, отколкото в тези, които са отвън, завършва „Икономист“.