Монбат: Предвиждаме ръст на продажбите със 120% до 2009 г.
С Атанас Бобоков, председател на управителния съвет на Монбат АД, разговаряме за инвестиционните планове на компанията, ефекта от публичността на дружеството и влиянието от влизането на страната в ЕС.
Вече втори месец Монбат е публична компания. Какъв е положителният ефект от това за дружеството?
Чрез IPO-то ще финансираме частично инвестиционната програма на дружеството. За сега публичният статут на компанията не оказва влияние върху увеличаване обема на продажбите.
Какви инвестиции осъществи компанията през изминалата година и какви са плановете за бъдещи такива?
Общият размер на инвестициите на дружеството през 2006 г. възлиза на 17 395 000 лева. Това са инвестиции основно в машини и съоръжения за увеличаване на капацитета на завода и модернизиране на производството.
През 2007 -2008 година имаме три основни проекта, които оповестихме в Инвестиционната си програма, а именно:
В Р Румъния ще изградим Завод за рециклиране на стари акумулатори с капацитет 17 000 т. олово и оловни сплави и 750 т. полипропилен регранулат. Общият размер на инвестициите в този проект е 7 000 000 евро. Очаква се пусковият срок да бъде през юни 2008 г.
В Р Сърбия ще изградим Завод за рециклиране на стари акумулатори с капацитет 14 000 т. олово и оловни сплави и 650 т. полипропилен регранулат. Инвестициите по този проект възлизат на 6 500 000 евро, като пусковият срок е предвиден за март 2008 г.
Това са проекти „на зелено” в две различни, макар и съседни държави.
Планираме и инвестиции в размер на 3 470 000 евро за модернизация и увеличаване на производствения капацитет на завод за рециклиране на стари акумулатори в гр. Монтана.
Какви цели си поставя дружеството през следващите няколко години?
Поставяме си като основна стратегическа цел повишаване конкурентноспособността на Монбат и нареждането на компанията в челната петица сред най-големите компании в акумулаторния бизнес в Европа. За постигането на тази цел предвиждаме: увеличаване ръста на продажбите със 120% до 2009 г. спрямо 2006 г.; увеличаване на нетната печалба с 320% до 2009 г. спрямо 2006 г.; Увеличаване на печалбата преди данъци, лихви и амортизация (EBITDA) с 225 % до 2009 г. спрямо 2006 г. и не на последно място увеличаване на производството и достигане на капацитет от 2 550 000 акумулатора към 2009 г. спрямо 1 200 000 през 2006 г.
Какъв е пазарният дял на компанията в България и чужбина? Как се отрази влизането на България в ЕС и какви перспективи виждате пред компанията?
Заедно със „Старт” ООД, гр. Добрич, пазарният ни дял ще нарасне до 55 % в България.
Дружеството е експортно ориентирано и има международни позиции на пазарите в балканския регион и разширено присъствие на пазарите в Западна Европа, като тези с най важно значение са Германия, Холандия, Румъния, Чехия, Белгия, Англия, Норвегия, Украйна и Сърбия. Със заложените темпове за развитие на „Монбат” АД имаме амбицията, както казах, да се наредим в челната петица сред най-големите компании в акумулаторния бизнес в Европа.
Присъединяването на страната ни към Европейския съюз няма да се отрази на експортната експанзия на Монбат, която и до сега е насочена към страните от Европейския съюз. Продажбите за страни от Европейския съюз представляват 65 % от целия износ на дружеството.
Планира ли Монбат пускането на нови продукти на пазара?
„Монбат” АД планира пускането на нови продукти на пазара, но когато това стане факт ще уведомим инвестиционната общност.
Има ли намерение ръководството на Приста Ойл на последва примера на Монбат и да се листва на БФБ-София?
Тествахме предимствата на капиталовия пазар с „Монбат” АД, но все още ръководството на „Приста Ойл” АД не е взело решение за листване на дружеството на борсата.
Атанас Бобоков е завършил Висш Икономически Институт „Карл Маркс”. Към момента изпълнява длъжността председател на управителния съвет на Монбат АД и управител на Монбат Трейдинг, както и председател на НС на Приста Ойл.